InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Hybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Hybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven De hybride hypotheek is een van de onbekendere hypotheekvormen in Nederland en betreft een combinatie van een beleggingshypotheek en een spaarhypotheek waarbij je een premie betaalt voor een levensverzekering en daarnaast uiteraard een percentage hypotheekrente. Omdat je gedurende de gehele looptijd niets aflost kun je optimaal gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek. Lees hier alles over de laagste rentetarieven.

Voor- en nadelen van een hybride hypotheek

Boven alles biedt de hybride hypotheek je een solide combinatie van zekerheid en vermogensopbouw. Bovendien is deze hypotheekvorm erg flexibel omdat je zelf bepaald welk deel je belegt en welk deel je spaart waardoor je dus ook zelf kiest voor de mate van risico die je neemt. Omdat beleggen geen garantie biedt op een positief rendement is dit redelijk risicovol, je weet namelijk niet of je aan het einde van de looptijd voldoende rendement hebt behaald om je hypotheek te kunnen aflossen. Ben je voorzichtig dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om 80% te sparen en 20% te beleggen. Wil je wat meer risico nemen dan kun je er ook voor kiezen om bijvoorbeeld 70% te beleggen en maar 30% te sparen. Zo kun je zelf je ideale combinatie maken in overleg met je hypotheekadviseur.

De hybride hypotheek wordt nog flexibeler doordat de verhouding die je aan het begin maakt tussen het beleggingsdeel en het spaardeel niet voor de volledige looptijd vast staat. Je kunt deze tussentijds namelijk ook nog wijzigen en daarmee dus inspelen op de tendensen op de beurs. Banken stellen wel bepaalde voorwaarden aan deze tussentijdse wijzigingen, neem dus altijd eerst goed de kleine lettertjes van het contract door. Let ook indien van toepassing op de fiscale regels van de Kapitaalverzekering Eigen Woning (KEW).

Wie biedt de laagste rente voor een hybride hypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente speelt altijd weer een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaalde hypotheekverstrekker, zij het een bank of maatschappij. Je ondervindt namelijk de gevolgen hiervan direct in je portemonnee en dit aspect verdient daarom dus absoluut je volledige aandacht.

Normaal gesproken is het zo dat de verschillende maatschappijen stuivertje wisselen om de laagste hypotheek en bovendien is de ene maatschappij nu eenmaal gespecialiseerd in het verkopen van hypotheken met een korte looptijd terwijl de ander weer lagere rentes biedt bij langere looptijden. Hybride hypotheken worden echter niet door alle maatschappijen aangeboden waardoor er wat minder diversiteit is. Je vindt hier een top 3 van laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden. Je zult zien dat vooral ASR, Florius en Delta Lloyd lage hypotheekrentetarieven bieden.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Florius Profijt Drie - 3.20%
  2. ASR Basisrente - 3.30%
  3. Florius Profijt Twaalf - 3.45%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. ASR Basisrente - 3.75%
  2. Florius Profijt Drie - 3.85%
  3. ASR Reguliere Hypotheek Rentevast - 4.05%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Florius Profijt Drie - 4.90%
  2. ASR Basisrente - 4.95%
  3. Delta Lloyd Budget Hypotheek - 5.00%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. ASR Basisrente - 5.65%
  2. Delta Lloyd DrieSterrenHypotheek Rentevast - 5.80%
  3. Delta Lloyd Nieuwbouw Hypotheek - 5.80%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. ASR Basisrente - 5.75%
  2. Profijt Plus Drie - 5.90%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenSpaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermoge…
Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe lineaire hypotheek is een van de eenvoudigste hypotheekvormen die er bestaan. Je betaalt maandelijks een deel aflossi…
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen bankspaarhypotheek is een hypotheekvorm waarbij je niet spaart voor een levensverzekering. Het is een vorm van vermo…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Hybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 28-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!