InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Effectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Effectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Effectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven Een effectenhypotheek is een hypotheekvorm bestaande uit een aflossingsvrije lening die gekoppeld is aan een effectenportefeuille welke je gebruikt om vermogen op te bouwen. De aflossing van de hypotheek doe je aan het einde door deze portefeuille te verkopen in het geval deze voldoende waarde heeft gekregen. Deze hypotheekvorm is populair mede doordat je maximaal profiteert van de hypotheekrenteaftrek.

Voor- en nadelen van een effectenhypotheek

Een effectenhypotheek moet niet door elkaar gehaald worden met een beleggingshypotheek. Beleggen doe je namelijk niet door middel van een kapitaalverzekering (zoals dat bij een beleggingshypotheek wel het geval is) maar door middel van een beleggerrekening. Hierdoor heeft de verzekeraar niet de touwtjes in handen maat jij zelf. Een voordeel is dus dat je zelf er veel eigen keuzeruimte hebt. Wil je heel risico vol beleggen dat staat je dit vrij, doe je het liever rustig aan dan kan dat ook. Dit houdt natuurlijk wel in dat je de fijne kneepjes van het beleggingsvak moet kennen alvorens hier aan te beginnen. Neem je een effectenhypotheek dan heb je twee opties: direct een hoog bedrag inleggen of periodiek kleinere bedragen inleggen. De keuze is aan de belegger zelf. Ook heb je de keuze om te beleggen via een levensverzekering of via een beleggingsfonds waardoor de keuzevrijheid nog groter wordt.

Een ander groot voordeel van de effectenhypotheek is dat je optimaal gebruik kunt maken van de hypotheekrenteaftrek. Doordat je de gehele looptijd niet aflost is de aftrekbaarheid maximaal van toepassing.

Het hoge risico dat eraan verbonden is, is ook direct het grote nadeel van dit type hypotheek. Je vermogensopbouw is niet gegarandeerd en dus is het ook niet gegarandeerd dat je aan het einde van de looptijd je hypotheek volledig kunt aflossen. Een verstrekker zal daarom altijd eerst toetsen of je in staat bent de risico's te dragen. Je moet dan bijvoorbeeld kunnen aantonen dat je veel ervaring hebt met beleggen.

Wie biedt de laagste rente voor een effectenhypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente is zeer belangrijk bij het afsluiten of oversluiten van een hypotheek omdat het grote invloed heeft op je uiteindelijke maandlasten. Omdat een effectenhypotheek zo vrijelijk is in te delen is er geen klip en klaar model te bieden die de laagste rentes weergeeft. Wel kan er in het algemeen iets gezegd worden over de relatie tussen looptijd en hypotheekrente. Sommige maatschappijen bieden vooral lage rentes voor kortlopende hypotheken of zijn juist aantrekkelijker bij een lange looptijd. Daarom tref je hier een globaal overzicht van de laagste hypotheekrentes gelinkt aan de looptijd die op de markt te vinden zijn. De namen worden in willekeurige volgorde genoemd en zijn puur een suggestie om verder onderzoek mee te starten.

Je vindt hier een top drie van laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • Florius
  • Hypotrust
  • REAAL

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • SNS Bank
  • ASR WelThuis
  • BLG Wonen

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • Woonlife
  • SNS Bank
  • BLG Wonen

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • ASR WelThuis
  • Aegon
  • Nationale Nederlanden

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • ASR WelThuis
  • WoonLife
  • Aegon

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenAflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenDe aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij je gedurende de looptijd geen aflossing betaalt of premie beta…
Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenAnnuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen annuïteitenhypotheek houdt in dat je bij een gelijk blijvende hypotheekrente iedere maand maand even veel betaald. H…
Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe lineaire hypotheek is een van de eenvoudigste hypotheekvormen die er bestaan. Je betaalt maandelijks een deel aflossi…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Hybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHybride hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe hybride hypotheek is een van de onbekendere hypotheekvormen in Nederland en betreft een combinatie van een beleggings…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Effectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 28-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!