InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven De naam zegt het al: wanneer je een combinatiehypotheek neemt dan combineer je twee hypotheekvormen in één geheel. Er zijn diverse combinaties mogelijk. Zo kun je bijvoorbeeld een spaarhypotheek combineren met een levenhypotheek of een aflossingsvrije hypotheek met een beleggingshypotheek. Omdat het samenstellen van een combinatiehypotheek veel expertise vereist is het raadzaam om in een vroeg stadium een adviseur in de arm te nemen.

Voor- en nadelen van een combinatiehypotheek

Bij een combinatiehypotheek draait het om je ideale hypotheek samenstellen. Je kunt de voor- en nadelen van de diverse bestaande hypotheekvormen onder elkaar zetten en negatieve aspecten van de een compenseren met de positieve van de ander. Een combinatie die in Nederland erg populair is, is bijvoorbeeld die van een gedeeltelijk aflossingsvrije hypotheek met een spaarhypotheek, maar ook een combinatie met een leven- of beleggingshypotheek wordt veel gekozen. Het doel is dan om zowel de maandlasten laag te houden als een deel vermogen op te bouwen. Doe je dit door te beleggen dat neem je risico met de kans op een ruim vermogen, terwijl je door middel van sparen op een veilige manier genoegen neemt met wat minder.

Je kunt eigenlijk alle mogelijke combinaties maken en tevens bepalen hoe je de verdeling maakt, bijvoorbeeld 40% aflossingsvrij en 60% beleggen of andersom. De volgende hypotheekvormen zijn in ieder geval geschikt voor een combinatiehypotheek:
  • Beleggingshypotheek
  • Aflossingsvrije hypotheek
  • Spaarhypotheek
  • Annuïteitenhypotheek
  • Bankspaarhypotheek
  • Levenhypotheek
Naast deze veel voorkomende combinaties kun je je hypotheekadviseur natuurlijk ook vragen naar andere meer specialistische opties. Zeker wanneer het om beleggen gaat zijn de opties zeer uitgebreid.

Wie biedt de laagste rente voor een combinatiehypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente speelt immer een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaalde geldverstrekker want dit heeft een belangrijke invloed op de hoogte van je maandlasten. Juist omdat een combinatiehypotheek uit meerdere onderdelen bestaat is er geen klip en klaar overzicht te bieden van de laagste rentes. Wel kan er in het algemeen iets gezegd worden over de relatie tussen looptijd en hypotheekrente. Sommige maatschappijen bieden vooral lage rentes voor kortlopende hypotheken of zijn juist aantrekkelijker bij een lange looptijd. Daarom hier een globaal overzicht van de laagste hypotheekrentes gelinkt aan de looptijd. De namen worden in willekeurige volgorde genoemd en zijn puur een suggestie om verder onderzoek mee te beginnen.

Je vindt hier een top drie van laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • Hypotrust
  • Florius
  • REAAL

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • ASR
  • SNS Bank
  • BLG Wonen

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • SNS Bank
  • BLG Wonen
  • WoonLife

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • Aegon
  • Nationale Nederlanden
  • ASR

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar bieden de volgende maatschappijen vaak de laagste hypotheekrente:
  • ASR
  • Aegon
  • WoonLife

Lees verder

Gerelateerde artikelen
SNS plafondrente hypotheekSNS plafondrente hypotheekProfiteer van uw bestaande plafondrente hypotheek in 2019. De plafondrente betekent een lagere hypotheekrente en u wordt…
Berekening maandlasten hypotheekBerekening maandlasten hypotheekHet is erg verstandig een berekening van de maandlasten van een hypotheek te maken voor je de hypotheek afsluit. Wanneer…
Hypotheek en hypotheekakteHypotheek en hypotheekakteAls je een hypotheek afsluit, teken je een hypotheekakte. In de hypotheekakte staan vermeld de hoogte van de rente en de…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!