InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven Het afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverzekering. Met het door de jaren heen opgebouwde kapitaal los je aan het einde van de looptijd je hypotheek in één keer af. Het feit dat je tussentijds niet aflost betekent dat je maximaal kunt profiteren van de hypotheekrenteaftrek omdat de hypotheeksom gedurende de volledige looptijd maximaal blijft. Lees hier alles over de laagste hypotheekrente tarieven voor de beleggingshypotheek.

Voor- en nadelen van een beleggingshypotheek

De beleggingshypotheek is er voor hen die inzicht hebben in beleggen of die veel vertrouwen hebben in hun adviseur. Er moet namelijk altijd een keuze gemaakt worden met betrekking tot het risico van de beleggingen. Je hebt veel keuzevrijheid in de levensverzekering of het beleggingsfonds waar in je wilt beleggen. Zeker wanneer je kiest voor een beleggingsfonds is er sprake van grote flexibiliteit. De groei van je kapitaal is dan wel verbonden met de grillen van de beurs. Gaat het goed op de beurs dan kun je je kapitaal flink zien stijgen. Gaat het echter niet de goede kant op dan is dit een stuk minder.

Waar de keuzevrijheid het grote voordeel is van een beleggingshypotheek is het risico dat je neemt het nadeel. Er is namelijk van te voren geen eindwaarde te noemen en dit heeft te betekenen dat wanneer de beleggingsopbrengst laag uitvalt, je mogelijk aan het einde van de looptijd je hypotheek niet kunt aflossen en dus een restschuld hebt. Een bank of maatschappij maakt om die reden ook altijd eerste een inschatting van de kans dat je in staat zult zij een eventuele restschuld te kunnen dragen. Is de inschatting dat je hier niet kapitaalkrachtig genoeg voor zult zijn, dan zal een bank je geen beleggingshypotheek verkopen. Mogelijk kan een dergelijk product wel gecombineerd worden met een spaarhypotheek.

Wie biedt de laagste rente voor een beleggingshypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente speelt bij een beleggingshypotheek een belangrijke rol in de keuze voor een geldverstrekker. Je ondervindt de gevolgen hiervan namelijk direct in je portemonnee en dit aspect eist dus zeker je aandacht. Je vindt hier een top 3 van laagste rentes voor een looptijd van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Florius Profijt Drie - 3.20%
  2. ING Basis Rentevast - 3.25%
  3. WoonLife Ruimte Rentevast 3.35%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. BLG Wonen Plafondrente - 3.70%
  2. SNS Budget - 3.70%
  3. Florius Profijt Drie - 3.85%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget Plafondrente - 4.45%
  2. BLG Wonen Plafondrente - 4.45%
  3. WoonLife Ruimte Rentevast - 4.80%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Aegon Passeerrente = offerterente - 5.25%
  2. Nationale Nederlanden Basisvariant Rentevast - 5.30%
  3. Aegon Passeerrente = dagrente Rentevast - 5.40%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. WoonLife Ruimte Rentevast - 5.45%
  3. Obvion Basis Rentevast - 5.90%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Beleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekeringBeleggingshypotheek: hypotheek met een kapitaalverzekeringEen populaire hypotheekvorm in het verleden was de beleggingshypotheek. De hypotheek loopt samen met een kapitaalverzeke…
Effectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEffectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen effectenhypotheek is een hypotheekvorm bestaande uit een aflossingsvrije lening die gekoppeld is aan een effectenpor…
Hypotheek aflossen met beleggingenEen paar jaar geleden was het bijna gebruikelijk om een beleggingshypotheek af te sluiten. Vaak werd deze hypotheekvorm…
Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenSpaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermoge…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!