InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven Een bankspaarhypotheek is een hypotheekvorm waarbij je niet spaart voor een levensverzekering. Het is een vorm van vermogensopbouw waarbij je spaart op een geblokkeerde Spaarrekening Eigen Woning (SEW). Ook kun je ervoor kiezen om te beleggen met een tevens geblokkeerde Belegging Eigen Woning (BEW) of een combinatie van beide in de vorm van een hybride bankspaarhypotheek. Lees hier alles over de voor- en nadelen van dit type hypotheek en wie de laagste hypotheekrente biedt.

Voor- en nadelen van een bankspaarhypotheek

Een van de grootste voordelen van een bankspaarhypotheek vormen de lage maandlasten. Je betaalt maandelijks een vast bedrag aan hypotheekrente plus een spaarbedrag. Ben je aan het einde van de looptijd gekomen dan los je de hypotheek in één keer af door het bedrag dat je op de geblokkeerde rekening hebt gespaard volledig te betalen. Doordat je gedurende de volledige looptijd geen aflossingen doet profiteer je maximaal van de hypotheekrenteaftrek wat vervolgens de lage maandlasten oplevert.

Neem je een bankspaarhypotheek met een Spaarrekening Eigen Woning (SEW) dan garandeer je hiermee aan het einde van de looptijd de aflossing. Het rendement op de inleg is gekoppeld aan de hypotheekrente. Doordat het te betalen rentepercentage gelijk is aan die op de spaarrekening ben je beschermd tegen renteschommelingen en kom je niet voor verrassingen te staan wat de bankspaarhypotheek erg veilig maakt.

In het geval je kiest voor een bankspaarrekening met met een Beleggingsrecht Eigen Woning (BEW) wordt je inleg gebruikt om mee te beleggen. Er is daardoor geen garantie op een positief rendement. Met een goede beurs kan het hoog oplopen maar gaat het niet best op de beurs dan is er ook sprake van weinig vermogensopbouw. Zodoende is er ook geen garantie dat je je huis aan het einde van de looptijd van de hypotheek kunt afbetalen. Deze vorm van sparen houdt dus meer risico in.

De populariteit van de bankspaarhypotheek is recent toegenomen als een gevolg van een tweetal ontwikkelingen. Ten eerste kun je bij het afsluiten van een bankspaarhypotheek zelf de overlijdensrisicoverzekering kiezen waarmee je je maandlasten nog verder kunt verlagen. Bovendien zijn bankspaarhypotheken flexibeler geworden. Zo kun je ervoor kiezen te starten met hogere maandlasten om zo gedurende de looptijd steeds wat meer cash over te houden aan het einde van de maand.

Wie biedt de laagste rente voor een bankspaarhypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente speelt een belangrijke rol bij de keuze voor een bepaalde bank of maatschappij. Je ziet de gevolgen hiervan namelijk direct in je portemonnee en dit aspect verdient dus absoluut al je aandacht. Je vindt hier een top drie van laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar zoals deze over het jaar 2012 gemiddeld genomen golden. De rente neemt uiteraard toe naarmate de looptijd toeneemt.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Florius Profeit Drie Rentevast - 3.20%
  2. ING Basis Rentevast - 3.25%
  3. Woonlife Ruimte Rentevast - 3.35%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. BLG Wonen Plafondrente - 3.70%
  2. SNS Budgethypotheken - 3.70%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget - 4.45%
  2. BLG Wonen Plafondrente - 4.45%
  3. Woonlife Ruimte Rentevast - 4.80%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Aegon Passeerrente = offerterente - 5.25%
  2. Nationale Nederlanden Basisvariant - 5.30%
  3. Aegon Passeerrente = dagrente - 5.40%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. WoonLife Ruimte Rentevast - 5.45%
  3. Aegon Passeerrente = dagrente - 5.60%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenAnnuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen annuïteitenhypotheek houdt in dat je bij een gelijk blijvende hypotheekrente iedere maand maand even veel betaald. H…
Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenCombinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe naam zegt het al: wanneer je een combinatiehypotheek neemt dan combineer je twee hypotheekvormen in één geheel. Er zi…
Effectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEffectenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen effectenhypotheek is een hypotheekvorm bestaande uit een aflossingsvrije lening die gekoppeld is aan een effectenpor…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Bankspaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!