InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven

Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven Een annuïteitenhypotheek houdt in dat je bij een gelijk blijvende hypotheekrente iedere maand maand even veel betaald. Het bedrag dat je betaald is de annuïteit, oftwel een periodieke betaling welke bestaat uit een aflossingsdeel en een rentedeel. Omdat je aflost ga je gedurende de looptijd steeds minder betalen, het bedrag waarover de rente wordt berekend neemt namelijk steeds verder af. De annuïteiten hypotheek is in Nederland een populaire hypotheekvorm.

Voor- en nadelen van een annuïteitenhypotheek

Kort gezegd kun je het zo samenvatten dat het grote voordeel van de annuïteitenhypotheek is dat je gedurende de looptijd steeds minder hypotheekrente gaat betalen omdat het totaalbedrag waarover deze rente wordt berekend steeds lager wordt tot dat de hypotheekschuld volledig verdwenen is aan het einde van de looptijd. Je gaat dus van weinig aflossing met veel rente naar veel aflossing met weinig rente. De hypotheekstrekker gebruikt een formule om ervoor te zorgen dat ondanks dat de samenstelling steeds anders wordt het bedrag dat je maandelijks betaald steeds hetzelfde blijft, mits de hoogte van de hypotheekrente ook gelijk blijft of je een rentevaste hypotheek hebt afgesloten. Wanneer je dit in een grafiek zou uittekenen dan zie je een lijn die met een bolling naar beneden loopt en net niet helemaal tot rechtsonder doorloopt omdat je laatste periodieke betaling volledig uit aflossing betaald zonder dat hier rente bij zit.

Een nadeel van de annuïteitenhypotheek is dat je steeds minder belastingvoordeel hebt in vergelijking met andere hypotheekvormen. Omdat de rente die je betaald afneemt, neemt automatisch ook je aanspraak op hypotheekrenteaftrek af. Voordeel dat je dus zou kunnen hebben bij bijvoorbeeld een aflossingsvrije hypotheek loop je daardoor mis. Fiscaal gezien is de annuïteitenhypotheek tevens mindere aantrekkelijk dan een met vermogensopbouw.

Wie biedt de laagste rente voor een annuïteitenhypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente tarieven die banken bieden veranderd nogal eens, maar de hier weergegeven cijfers bieden een weergave van de rentepercentages die banken en ander maatschappijen hanteren in 2012. De looptijd van de hypotheek is belangrijk voor het bepalen van de hoogte van het hypotheekrentetarief. Je vindt hier een top drie van de laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Hypotrust BudgetRente - 3.10%
  2. Profijt Drie Rentevast - 3.20%
  3. Woonlife Zeker Netto - 3.20%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget - 3.60%
  2. Woonfonds Voordeel Lijn - 3.60%
  3. ASR WelThuis - 3.70%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. SNS Budget - 4.35%
  2. Woonfonds Voordeel Lijn - 4.35%
  3. Woonlife Zeker Netto - 4.40%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Aegon Passeerrente - 5.25%
  2. Nationale Nederlanden Basisvariant - 5.30%
  3. ASR WelThuis - 5.40%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Aegon passeerrente = offerterente - 5.45%
  2. Woonlife Ruimte - 5.45%
  3. ASR WelThuis - 5.50%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Lineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLineaire hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe lineaire hypotheek is een van de eenvoudigste hypotheekvormen die er bestaan. Je betaalt maandelijks een deel aflossi…
Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenAflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenDe aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij je gedurende de looptijd geen aflossing betaalt of premie beta…
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Spaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenSpaarhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen spaarhypotheek is een type hypotheek waarbij je een kapitaalverzekering gebruikt om te sparen. Het gespaarde vermoge…
Beleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenBeleggingshypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenHet afsluiten van een beleggingshypotheek is een manier van kapitaalopbouw door middel van beleggen met een kapitaalverz…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 25-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!