InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarieven

Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarieven

Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarieven De aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij je gedurende de looptijd geen aflossing betaalt of premie betaalt voor het opbouwen van vermogen. Het enige dat dat overblijft is de hypotheekrente over de hypotheeksom. Welke verstrekker biedt in dit geval de laagste hypotheekrente en wat zijn de voor- en nadelen van deze vorm van het financieren van je huis? Lees het hier allemaal.

Voor- en nadelen van een aflossingsvrije hypotheek

Het bovenstaande in acht nemende vraag je je wellicht af hoe je je huis dan ooit kunt afbetalen. Het antwoord is dat je je hypotheek aflost met de waardestijging bij het moment van verkoop van de woning. Dit houdt automatisch in dat wanneer er geen sprake is van een waardestijging maar van een waardedaling van je huis je niet in staat zult zijn je hypotheek af te lossen. Je krijgt dan een restschuld en zult deze op een andere manier moeten terugbetalen aan je hypotheekverstrekker.

Het zijn met name starters die anno 2012 kiezen voor een aflossingsvrije hypotheek. Geen aflossing betekent namelijk lage maandlasten en optimaal profiteren van de hypotheekrenteaftrek (zo lang het nog duurt). Ook gebeurd het nogal eens dat mensen een ander type hypotheek laten omzetten naar een aflossingsvrije hypotheek als gevolg van een wijziging in de financiële situatie, bijvoorbeeld na een scheiding of bij een terugval in salaris.

Wanneer je een vaste rente hebt dan betaald je tijdens de rentevaste periode elke maand precies hetzelfde bedrag. Deze mag je vervolgens maximaal 30 jaar lang aftrekken voor de belasting. Er is geen spraken van tussentijdse aflossing waardoor je een hoge schuld blijft houden wat zal resulteren in een maximaal belastingvoordeel.

De aflossingsvrije hypotheek wordt gekwalificeerd als een hypotheekproduct met een relatief hoog risico vanwege het gebrek aan vermogensopbouw en het risico opeen restschuld. Heb je geen verzekering dan gaat bij je overlijden je hypotheekschuld bovendien over op je erfgenamen. Vanaf augustus 2011 is er daarom een wijziging opgetreden in de wetgeving. Sindsdien mag maar maximaal 50% van je lening uit een aflossingsvrije hypotheek bestaan.

Wie biedt de laagste rente voor een aflossingsvrije hypotheek?

De hoogte van de hypotheekrente die banken bieden veranderd nogal eens, maar de hier weergegeven cijfers bieden een weergave van de rentepercentages in 2012. Om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen moet in acht genomen worden wat de looptijd van de hypotheek is. Je vindt hier een top drie van laagste rentes voor de looptijden van 1, 5, 10, 20 en 30 jaar.

Looptijd van 1 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van één jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Hypotrust BudgetRente - 3.10%
  2. Florius Profijt Drie - 3.20%
  3. ING Basis - 3.25%

Looptijd van 5 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van vijf jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. ASR WelThuis - 3.70%
  2. SNS Budget - 3.70%
  3. BLG Wonen Plafondrente - 3.70%

Looptijd van 10 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van tien jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. BLG Wonen Plafondrente - 4.45%
  2. SNS Budget - 4.45%
  3. ASR WelThuis - 4.50%

Looptijd van 20 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van twintig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Aegon Paseerrente - 5.05%
  2. Nationale Nederlande Basisvariant - 5.30%
  3. ASR WelThuis - 5.40%

Looptijd van 30 jaar

Wanneer je een hypotheek afsluit met een looptijd van dertig jaar zijn de aanbieders van de laagste hypotheekrente de volgende:
  1. Aegon Paseerrente - 5.25%
  2. Woonlife Ruimte - 5.45%
  3. ASR WelThuis - 5.50%

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Combinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenCombinatiehypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenDe naam zegt het al: wanneer je een combinatiehypotheek neemt dan combineer je twee hypotheekvormen in één geheel. Er zi…
Levenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenLevenhypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen levenhypotheek is een hypotheekvorm waarbij de hypotheek die je op je huis neemt gekoppeld wordt aan je levensverzek…
Aflossingsvrije hypotheek omzetten? Waarom?Tot 2013 was de aflossingsvrije hypotheek een populaire hypotheekvorm. Dit was namelijk een effectieve manier om de maan…
Annuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenAnnuïteiten Hypotheek: de laagste hypotheekrente tarievenEen annuïteitenhypotheek houdt in dat je bij een gelijk blijvende hypotheekrente iedere maand maand even veel betaald. H…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarieven"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-03-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!