InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheekrente: tarieven vergelijken? Zo ga je te werk

Hypotheekrente: tarieven vergelijken? Zo ga je te werk

Hypotheekrente: tarieven vergelijken? Zo ga je te werk Wanneer je een huis koopt en hiervoor een hypotheek afsluit dan is het belangrijk je goed te oriënteren op de bestaande hypotheekrente tarieven van de verschillende banken. Je kunt een adviseur in de arm nemen maar je kunt ook zelf beginnen met wat vooronderzoek. Maar dit is zo eenvoudig nog niet wanneer zo veel banken dingen naar je hand...en je inkomen. Wanneer je in 2019 een hypotheek afsluit moet je rekening houden met de verstrekker, de looptijd en de hypotheekvorm die het beste bij je past.

Hypotheekrente: tarieven vergelijken

Zet de hypotheekverstrekkers op een rij

In Nederland kun je tegenwoordig kiezen uit een breed scala van hypotheekaanbieders. Wanneer je je gaat oriënteren en je wilt je de kosten van een adviseur besparen is het dus handig hiervan een lijstje op te stellen. Neem bijvoorbeeld een Excel sheet en vul je actuele rentetarieven in achter de naam van de verstrekkers. In je lijstje zou je in ieder geval de volgende maatschappijen moeten opnemen:

  • ABN-AMRO
  • Aegon
  • Allianz
  • Argenta
  • ASR Verzekeringen
  • Bank of Scotland
  • BLG Wonen
  • Centraal Beheer
  • Delta Lloyd
  • Florius
  • Hypotrust
  • ING
  • IQWOON
  • MoneYou
  • Nationale Nederlanden
  • NIBC Direct
  • Obvion
  • Rabobank
  • RegioBank
  • SNS Bank
  • Triodos Bank
  • Volksbank
  • Woonlife

Welke hypotheekvormen zijn er?

Naast een lijst met maatschappijen is het ook belangrijk een keuze te maken uit het type hypotheek dat je wilt nemen. Ook hierin heb je tegenwoordig keuze te over. De volgende hypotheekvormen worden redelijk breed aangeboden in Nederland:

  • Aflossingsvrije hypotheek - Dit is de goedkoopste hypotheek die er bestaat omdat je lage maandlasten en veel belastingvoordeel krijgt, maar helaas komt op deze manier je huis niet 'naar je toe' omdat je niet aflost.
  • Annuïteitenhypotheek - Hiermee heb je aanvankelijk lage maandlasten en is de aflossing aan het einde gegarandeerd.
  • Bankspaarhypotheek - Dit is een eenvoudige constructie met vaste lage maandlasten.
  • Beleggingshypotheek - Kans op flinke vermogensgroei en ook nog eens belastingvoordeel.
  • Combinatiehypotheek - De bank helpt je bij het creëren van een hypotheek ideaal voor jouw situatie.
  • Effectenhypotheek - Kans op een hoog rendement.
  • Hybride hypotheek - Een middenweg tussen sparen en beleggen en dus tussen zekerheid en een hoog rendement.
  • Krediethypotheek - De mogelijkheid extra geld ter beschikking te krijgen indien nodig.
  • Levenhypotheek - Een risico-arme vorm van beleggen.
  • Lineaire hypotheek - Hierbij dalen je hypotheeklasten in een rechte lijn.
  • Spaarhypotheek - Een aantrekkelijke manier om een vermogen op te bouwen terwijl je profiteert van belastingvoordeel.

Bijzondere hypotheekvormen

Dan zijn er daarnaast nog een aantal typen hypotheek die alleen beschikbaar zijn voor mensen die op een bepaalde plek gaan wonen of die verband houden met het bijzondere karakter van je woning of je financiële situatie. Voorbeelden hiervan zijn:
Amsterdamse Middensegment Hypotheek (AMH)
  • BKR Hypotheek
  • Buitenlandhypotheek
  • Ondernemershypotheek
  • Jachthypotheek
  • Koophuur
  • Maatschappelijk Gebonden Eigendom (MGE)
  • Overbruggingshypotheek
  • Recreatiewoning Hypotheek
  • Woonboothypotheek
  • Watervillahypotheek

Looptijd

Voor je kunt beginnen met je vooronderzoek op het gebied van de hypotheekrente moet je ook bepalen welke looptijd het beste past bij jouw situatie. Vaak kun je kiezen uit een looptijd van 1, 5, 10, 20 of 30 jaar.

Beginnen met vergelijken

Wanneer je al maatschappijen die je met elkaar wilt gaan vergelijken onder elkaar hebt gezet en een keuze hebt gemaakt voor de hypotheekvorm en de looptijd van de hypotheek die het beste bij je past dan kun je beginnen. Er bestaan een aantal websites die al wat voorbereidend werk voor je gedaan hebben door de links naar de locatie op de website van de verschillende maatschappijen al voor je op een rijtje hebben gezet. Een aantal hypotheekvergelijkingswebsites hebben zelfs een eigen module gebouwd die dagelijks wordt gevoed met de stand van de rente waardoor je een actueel overzicht krijgt van de kosten die voor jou van toepassing zullen zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aflossingsvrije hypotheek omzetten? Waarom?Tot 2013 was de aflossingsvrije hypotheek een populaire hypotheekvorm. Dit was namelijk een effectieve manier om de maan…
Aflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenAflossingsvrije hypotheek: laagste hypotheekrente tarievenDe aflossingsvrije hypotheek is een hypotheekvorm waarbij je gedurende de looptijd geen aflossing betaalt of premie beta…
ING bank: hypotheekrente en hypotheek via aankoopversnellerING bank: hypotheekrente en hypotheek via aankoopversnellerDe ING bank is ook in 2020 eigenlijk de bank van iedereen: u kunt er terecht voor lenen, sparen en natuurlijk een hypoth…
Bronnen en referenties
  • www.hypotheekrentetarieven.nl

Reageer op het artikel "Hypotheekrente: tarieven vergelijken? Zo ga je te werk"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 28-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheekrente
Schrijf mee!