InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Hypotheektermijn: wat is de beste looptijd van je hypotheek?

Hypotheektermijn: wat is de beste looptijd van je hypotheek?

Hypotheektermijn: wat is de beste looptijd van je hypotheek? Wanneer je van plan bent om een huis te kopen zal je allicht een hypotheek aangaan bij de bank. Hierbij zal je moeten rekening houden met het maandelijks aflossingsbedrag, de hypotheekrente en de hypotheektermijn of looptijd. De looptijd van je hypotheek bepalen is geen makkelijke beslissing. Als je een hypotheek afsluit om je droomhuis te kunnen kopen, ben je altijd gebonden aan een termijn. Psychologisch is het niet te onderschatten om lange tijd onderworpen te zijn aan een maandelijks aflossingsbedrag. Daarom kiezen sommigen dan ook voor een korte hypotheektermijn. Anderen opteren dan weer voor een langere aflossingstermijn. Welke looptijd of hypotheek is voordeliger?

Hypotheektermijn

Als je de beslissing neemt om een huis te kopen, kan je niet zonder een hypotheek bij de bank, tenzij je steenrijk bent en je woning cash betaalt. Gevolg van de overeenkomst van hypotheek is dat de bank je een bedrag leent om een woning te betalen. Dat bedrag zal je samen met een rente en aangerekende kosten moeten afbetalen over een lange periode of termijn. Dit wordt ook de hypotheektermijn of de looptijd van de hypotheek genoemd. Afhankelijk van de kostprijs van de woning, de financiële situatie van de hypotheeknemer en de grootte van het maandelijks aflossingsbedrag, bedraagt de looptijd van de hypotheek doorgaans 20, 25 of 30 jaar.

Huis kopen moeilijk

De economische crisis van 2008 en de nasleep daarvan heeft ervoor gezorgd dat de financiële situatie van een groot aantal mensen slechter werd. Tegelijk steeg de inflatie en werd het leven duurder. Dit maakte het voor heelwat potentiële kopers moeilijker om een woning te kopen en een hypotheek te krijgen bij de bank. Om mensen toch de kans te geven een woning te kopen door middel van een hypotheek, gingen sommige banken en kredietverstrekkers hypotheken aanbieden met een langere aflossingstermijn. Looptijden van hypotheken die dertig jaar bedragen komen sindsdien meer en meer voor.

Langere looptijd, lagere maandelijkse aflossing

Hypotheeknemers die kiezen voor een langere looptijd voor hun hypotheek concentreren zich vooral op het voordeel van de lagere maandelijkse aflossingen. Als de hypotheektermijn langer is, dan kan je een lager aflossingsbedrag afdingen per maand. Dit is voordelig omdat het een verlichting is voor je maandelijks budget. Op die manier heb je per maand meer financiële ademruimte en zorgt het aflossingsbedrag voor minder druk op de balans van je inkomsten en uitgaven.

Langere hypotheektermijn: voordelig?

Omwille van die laatste reden lijkt een hypotheek met een langere looptijd op het eerste zicht voordelig. Toch is er een addertje onder het gras. Als je kiest voor een langere aflossingstermijn, dan zal je uiteindelijk meer rente betalen op je hypotheek. Bij het aflossen van een hypotheek betaal je elke maand een deel van het geleende kapitaal terug én een bedrag aan interesten. In het begin van de hypotheek zal je voor het grootste deel interesten betalen, terwijl het aandeel van het kapitaal kleiner zal zijn. Gaandeweg zal je minder rente moeten afbetalen en meer kapitaal. Maar hoe langer je looptijd is, hoe trager het aandeel van de rente zal verminderen. Het nadeel van de rentekosten is dus niet te onderschatten bij een langere hypotheektermijn.

Beste looptijd hypotheek

Het is moeilijk een algemene regel te bepalen voor wat de beste termijn is voor je hypotheek. De een kiest liever voor een langere periode van 30 jaar, terwijl de ander eerder opteert voor de "korte pijn" van een looptijd van 15 jaar. Een looptijd van 20 jaar lijkt een goed gemiddelde. Het bepalen van de meest geschikte looptijd van je hypotheek is afhankelijk van verschillende criteria, waarvan de maandelijkse inkomsten van jezelf en je partner allicht het belangrijkste zijn. Daarnaast speelt ook je leeftijd en die van je partner een rol, samen met de grootte van het leenbedrag en de rente. Ook op het vlak van belastingen bekijk je best wat voor jullie het voordeligst is. Tenslotte mag je ook niet de psychologische druk vergeten die een lange hypotheektermijn met zich meebrengt. Je zal immers voor lange tijd gebonden zijn om een maandelijks aflossingsbedrag op tafel te leggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.hypotheekadviseur.be/hypotheek-berekenen/, bezocht op 26/12/2015.

Reageer op het artikel "Hypotheektermijn: wat is de beste looptijd van je hypotheek?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!