InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Leven zonder hypotheek: kan het en hoe reëel is het?

Leven zonder hypotheek: kan het en hoe reëel is het?

Leven zonder hypotheek: kan het en hoe reëel is het? Is een hypotheek iets goeds of iets negatiefs? Sinds de economische crisis van 2008 stellen meer en meer mensen zich daar vragen over. De kredietcrisis die in de Verenigde Staten ontstond bewees dat huizenprijzen niet kunnen blijven stijgen en dat je als woningeigenaar niet noodzakelijk je investering zal kunnen verzilveren. In de nasleep van de crisis daalde de huizenmarkt, wat met zich meebracht dat meer mensen gingen twijfelen aan de aankoop van een eigen woning. Het voordeel van een eigen huis als investering voor de toekomst wordt hierbij afgewogen tegen het nadeel van de maandelijkse lasten. Sommigen mensen kiezen er zelfs voor om heel hun leven zonder hypotheek te blijven en enkel een woning te huren. Ook gratis inwonen bij je ouders of partner behoort tot de mogelijkheden als je kiest voor een leven zonder hypotheek. Welke overwegingen kunnen hierbij een rol spelen?

Huis kopen

Elke jongvolwassene zal op een keer op het punt komen te staan om al dan niet een eigen huis te kopen. Een woning kopen wordt traditioneel gezien als de beste investering. Je koopt een huis, gaat er een hypotheek voor aan en na aflossing daarvan ben je volwaardig eigenaar van je eigen vastgoed. Op dat moment kan ook de waarde van het huis toegenomen zijn en zit je dus met een mooi rendement. Eens de hypotheek afgelost, hoef je ook geen maandelijkse lasten meer te betalen.

Hypotheek: financiële en psychologische last

Naast een investering voor de toekomst, is een hypotheek ook een psychologische last. Elke maand moet je een aflossingsbedrag betalen aan de bank en dat kan een zware druk leggen op je maandelijks budget. Het kan psychologisch ook erg moeilijk zijn als je beseft dat je uit je huis gezet kan worden als je de hypotheek niet zou kunnen terugbetalen. In tijden van crisis is een ontslag immers sneller gebeurd dan je denkt.

Leven zonder hypotheek: een keuze

Om al deze nadelen te vermijden, kiezen veel mensen ervoor om voorlopig geen hypotheek aan te gaan. Ze hebben niet voldoende maandelijkse inkomsten om een hypotheek af te lossen, willen zich nog niet voor lange termijn binden of hebben nog geen stabiel privéleven. Anderen willen wel een hypotheek aangaan, maar worden afgewezen door de bank. Zo belanden heel wat mensen op de huurmarkt, en huren ze een flat of huis voor onbepaalde tijd, in afwachting op betere financiële tijden.

Woning huren: voor altijd?

Een huis of appartement huren is voor sommigen niet alleen een tijdelijke oplossing, maar eventueel ook een definitieve. Hun financiële toestand verbetert er niet op met de jaren en ze rollen als het ware van het ene huurcontract in het andere. Tegelijk genieten ze van het voordeel van de flexibiliteit van het huren van een woning en hebben ze geen verantwoordelijkheid als eigenaar van een woning. Na verloop van tijd kan het ook zijn dat de hoop wordt opgegeven om ooit eens een eigen huis te kunnen kopen.

Gratis inwonen

Een huurder heeft natuurlijk wel nog maandelijkse huurkosten te betalen aan de verhuurder. Als je geen hypotheek wilt, en je wilt geen huur betalen, dan rest er nog één optie: gratis inwonen bij je ouders tot je voldoende geld hebt om op je eigen benen te staan. Financieel is dit voordelig maar psychologisch is dit niet altijd makkelijk, want als jongvolwassene wil je ook graag je eigen wereld opbouwen. Dit maakt dat het in tijden van crisis erg moeilijk en stressvol kan zijn als je niet over voldoende geld beschikt om je eigen stek te hebben.

Geen eigen huis bezitten: gevolgen

Dat je heel je leven blijft huren of bij iemand blijft inwonen, kan voordelen en nadelen hebben. Als je geen eigen huis bezit, dan kan je ook geen vastgoed nalaten aan je kinderen als sterft. Als je geen kinderen hebt, dan stelt zich dat probleem dan weer niet. Maar heb je geen eigendom, dan kan je het ook niet verkopen als je als gepensioneerde geld nodig hebt, bijvoorbeeld voor medische kosten vanwege ouderdomsziekten en -aandoeningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leven zonder hypotheek: kan het en hoe reëel is het?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Hypotheektips
Schrijf mee!