InfoNu.nl > Financieel > Hypotheek > Verbouwen met een verbouwingshypotheek: soorten en voordelen

Verbouwen met een verbouwingshypotheek: soorten en voordelen

Verbouwen met een verbouwingshypotheek: soorten en voordelen Wil je je huis vernieuwen en verbouwingswerken laten uitvoeren? Dan is een verbouwingshypotheek een interessante manier om de kosten van de verbouwing mee te financieren. De kosten om een woning te renoveren zijn soms moeilijk in te schatten, waardoor het afsluiten van een verbouwingshypotheek zeker aan te raden is. Vergeet nooit om steeds met je bankier te onderhandelen over de hypotheek. Ook het advies van een notaris kan gewenst zijn bij het kiezen van een verbouwingshypotheek. Wat zijn de voordelen van het nemen van een verbouwingshypotheek, en welke soorten zijn er?

Je huis verbouwen of renoveren

Stel je hebt een woning gekocht en alles is nog niet helemaal zoals je het wenst. Het sanitair en de betegeling van de badkamer kan een nieuwe impuls gebruiken, de keuken wil je anders ontwerpen en het dak wil je laten vernieuwen. In dat geval zal je een heleboel nieuwe kosten moeten maken om je huis helemaal volgens je dromen te vernieuwen. Om die kosten te dekken kan je een verbouwingshypotheek afsluiten bij je bank.

Wat is een verbouwingshypotheek?

Een verbouwingshypotheek is in feite een tweede hypotheek op je huis voor de financiering van de kosten die je zal maken om het te verbouwen of te renoveren. Renoveren brengt veel extra uitgaven met zich mee en vaak is de schatting van die kosten een stuk lager dan de uiteindelijke kosten. Daarom is het interessant om er een hypotheek voor aan te gaan. Doorgaans staan banken vrij positief tegenover het toekennen van een verbouwingshypotheek, omdat de waarde van de woning erdoor zal stijgen.

Verbouwingshypotheek nemen

Voordat je een verbouwingshypotheek gaat ondertekenen, is het goed om bij verschillende banken aan te kloppen. In de eerste plaats kan je informatie vragen bij de bank waar je de hypotheek op je huis hebt afgesloten. Die bank zal doorgaans interessante voorwaarden aanbieden, maar kan ook de boot afhouden omdat ze de maandelijkse lasten bij twee hypotheken te hoog zal achten. Uiteraard kan je ook bij andere banken gaan kijken wat de mogelijkheden daar zijn.

Verbouwingshypotheek: voordelen

Een van de voordelen van het aangaan van een aparte verbouwingshypotheek is dat de rente fiscaal aftrekbaar is. De hypotheekrente die je zal moeten betalen kan je aftrekken van de belastingen. Bovendien heb je het voordeel dat je niet aan je spaargeld moet gaan om de verbouwingswerken te bekostigen. Je kan je spaargeld op je spaarrekening laten staan waardoor het interesten kan blijven opbrengen.

Soorten verbouwingshypotheken

Onderdeel van "gewone" hypotheek

Sommige banken staan open voor een verbouwingshypotheek, maar stellen voor om deze gewoon samen te brengen onder je gewone hypotheek op je huis. In dat geval worden de maandelijkse lasten gewoon verhoogd en hoeft er geen "nieuwe" hypotheek te worden afgesloten. Vergeet nooit om bij je bank te onderhandelen over de voorwaarden en de kosten van de hypotheek want elke euro die je uitspaart is mooi meegenomen in het kader van renovaties of verbouwingen, die op zich al heel kostelijk zijn.

Aparte verbouwingshypotheek

In het andere geval wordt er een aparte verbouwingshypotheek afgesloten. Dit kan onder meer onder de vorm van een spaarhypotheek, een annuïteitenhypotheek of een krediethypotheek. Waar je steeds op moet letten als je een aparte verbouwingshypotheek gaat afsluiten, is hoeveel de extra kosten zullen bedragen. Extra kosten kunnen ingedeeld worden in onder andere afsluitkosten, taxatiekosten en notariskosten.

Advies notaris

Om de voordelen en nadelen van de twee soorten verbouwingshypotheken op een correcte manier tegenover elkaar af te wegen kan je advies vragen aan een notaris. Een notaris kan je alle details en regeltjes van de twee soorten hypotheken uitleggen waardoor je een goed beeld krijgt van de verschillen en bijzonderheden ervan. Met deze kennis in het achterhoofd kan je dan een doordachte keuze maken wanneer je je renovatie wilt gaan financieren. Online kan je offertes aanvragen waardoor je een overzicht krijgt van de dichtstbijzijnde notarissen in je regio en de prijzen die ze aanrekenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hypotheek als verbouwingshypotheek in 2019Hypotheek als verbouwingshypotheek in 2019De financiering van een verbouwing of klussen aan de woning vraagt in 2019 om een verbouwingshypotheek tegen lage tariev…
Aftrekbare kosten hypotheek 2018 en 2019Aftrekbare kosten hypotheek 2018 en 2019Gebruik alle aftrekbare kosten bij het afsluiten van een hypotheek eigen woning in 2018 en 2019 bij uw belastingaangifte…
Verbouwingskosten en hypotheekVerbouwingskosten en hypotheekEen nieuwe woning kopen is in 2019 vaak duurder dan kosten van de verbouwing van een bestaand huis. Ook als het gaat om…
Overwaarde woning benuttenAls u een aantal jaren in het bezit bent van een koopwoning, is de kans groot dat uw woning overwaarde heeft. De overwaa…
Bronnen en referenties
  • http://www.actuelerentestanden.nl/pages/rente/informatie/verbouwingshypotheek.asp, bezocht op 27/07/2015.

Reageer op het artikel "Verbouwen met een verbouwingshypotheek: soorten en voordelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 05-08-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Verbouwing financieren
Schrijf mee!