Beter 'n huis huren dan kopen: weggegooid geld of toch niet?

Beter 'n huis huren dan kopen: weggegooid geld of toch niet? Voor velen is het aangaan van een hypotheek nog steeds een investering voor de toekomst: na het aflopen van de hypotheektermijn verkrijg je immers de volledige eigendom van de woning. Maar sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan is het niet meer makkelijk om een hypotheek te krijgen van de bank. Doordat banken minder makkelijk hypotheken verstrekken zijn meer mensen gaan huren. Tegelijk groeit ook het aantal voorstanders van huren, en dit ondanks de bijhorende nadelen. Bovendien krijgt het klassieke idee van een eigen huis als investering in de toekomst meer tegenwind. Is een huis huren beter dan kopen? Of is het maandelijks betalen van huur vooral weggegooid geld?

Huis huren of kopen

Wie het ouderlijk huis uit wil en op eigen benen wil gaan staan, komt voor het dilemma te staan: "zal ik een huis kopen of huren"? Elke jongvolwassene die zich wil settelen zal zich op een bepaald moment die vraag gaan stellen. Het is niet vanzelfsprekend om een beslist antwoord op die vraag te geven, zeker niet na de financiële crisis van 2008, die heelwat economische paramaters heeft veranderd. Een daarvan is dat banken minder vlot hypotheken verstrekken en strengere voorwaarden stellen. Maandelijkse lasten van hypotheekaflossing wegen bovendien zwaar op het gezinsbudget, dat in de nasleep van de crisis lijdt onder een stijging van de prijzen.

Weggegooid geld?

In de twintigste eeuw werd het kopen van een huis via een hypotheek gezien als een investering voor de toekomst. Maar met de crisis van 2008 verloren veel mensen hun werk en sindsdien zijn de financiële middelen van de meeste mensen gedaald. Een hypotheek is dan ook een erg zware last geworden waaraan je tientallen jaren aan gebonden bent. Hypotheeknemers liggen zo jarenlang onder het juk van de maandelijkse afbetalingskosten. Het voordeel van de "investering voor de toekomst" lijkt het te moeten afleggen tegen de last van de maandelijkse afbetaling van de hypotheek. Daartegenover staat dat tal van mensen een woning huren nog steeds zien als "weggegooid geld", vermits je op lange termijn niks opbouwt en geen woningeigenaar wordt.

Huis huren beter?

Toch kan een woning huren op bepaalde vlakken verrassend voordelig zijn. Mensen die het financieel met minder moeten doen, kiezen er doorgaans voor om een woning te huren. Noodgedwongen hebben ze de plannen om een huis te kopen voorlopig laten varen en hebben ze een huurcontract afgesloten. Bij het huren van een appartement of huis kan je alles meer stap voor stap bekijken en bind je je niet voor langere termijn. Eventueel kan je wat geld sparen en als het je financieel meer voor de wind gaat, kan je nog altijd op zoek gaan naar een koophuis.

Geen huis kunnen kopen

Nadelen hypotheek

Maar sinds de economische crisis groeide de groep huurders die niet alleen uit financiële overwegingen voor een huurwoning kiezen. Meer en meer zie je dat mensen opzien tegen alle nadelen die een hypotheek met zich meebrengt, zoals de verregaande verantwoordelijkheid van een woningeigenaar. Denk hierbij aan de onroerende belasting, taksen en allerlei andere administratieve verplichtingen. Ook zal je als woningeigenaar moeten instaan voor het herstellen van dingen die stuk gaan in de woning en ben je zelf verantwoordelijk voor onderhoudswerken. De maandelijkse aflossingslasten van een hypotheek betekenen bovendien dat je jarenlang gebonden bent aan je hypotheek, wat als een zware verplichting ervaren kan worden.

Voordelen huren

Psychologisch voel je je vrijer en flexibeler als je weet dat je na het einde van je huurcontract weer naar een andere plaats kan, als je dat wilt. Als je een eigen woning hebt gekocht, brengt dat meer formaliteiten met zich mee. Je moet zien dat je je huis aan een interessante prijs kan verkopen en bovendien brengt een verkoop veel kosten met zich mee. Met de dalende huizenmarkt in de jaren na de crisis van 2008 werd het niet eenvoudig om een goede verkoopprijs voor je woning te verkrijgen.

Levensstandaard

Vaak wordt gezegd dat een woning huren weggegooid geld is. Het geld dat je betaalt aan huur, had je op lange termijn kunnen gebruiken als afbetalingsbedrag voor je hypotheek. Met huren bouw je niets op. Maar anderzijds kan je opwerpen dat de maandelijkse huurprijs doorgaans lager ligt dan de maandelijkse afbetalingskosten van een hypotheek. Met het overgebleven geldbedrag kan een huurder zich meer dingen kopen dan een hypotheeknemer. Zeker wanneer je in de beste jaren van je jonge leven bent, kan dat een aardig verschil uitmaken als het aankomt op levensstandaard. Al te veel geld moeten besparen op jonge leeftijd om je hypotheek te kunnen aflossen, kan daarentegen erg frustrerend zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurkoop van woningen: Een eigen huis kopen door te hurenStel je wilt een huis kopen maar het gaat net boven je budget. Je verdient te weinig om een volledige hypotheek op deze…
Kopen of huren: voor- en nadelen van een woning kopenKopen of huren: voor- en nadelen van een woning kopenKopen of huren? Dat is de vraag die je bij elke verhuizing zult moeten beantwoorden. Ruim de helft van alle woningen in…
Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Startershypotheek: wat zijn de voordelen en nadelen?Een woning kopen is in de eenentwintigste eeuw zo duur geworden dat het voor veel mensen met een laag inkomen onbegonnen…
Overbruggingshypotheek: voordelen & nadelenOverbruggingshypotheek: voordelen & nadelenEen overbruggingshypotheek is een bijzondere hypotheekvorm die wordt gebruikt indien uw oude huis nog niet verkocht is,…

Hogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekHogere hypotheekrente, hogere hypotheekrenteaftrekDe betaalde hypotheekrente is aftrekbaar van het inkomen. Een hogere hypotheekrente betekent meer fiscaal voordeel.
Argenta: hypotheekrente en hypotheekvormenArgenta: hypotheekrente en hypotheekvormenHet afsluiten van een hypotheek is een belangrijke gebeurtenis in ieders leven. Argenta is een van de maatschappijen die…
Bronnen en referenties
  • http://www.pararius.nl/nederlands/nieuws.php?name=Huren_is_het_nieuwe_kopen (geraadpleegd op 26/12/2015).

Reageer op het artikel "Beter 'n huis huren dan kopen: weggegooid geld of toch niet?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: December 2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Hypotheek
Special: Woning kopen
Schrijf mee!