De crisis overleven: hoe je financiële kennis vergroten?

De crisis overleven: hoe je financiële kennis vergroten? Een financieel-economische crisis kan ervoor zorgen dat mensen hun baan verliezen of veel geld kwijtspelen. Een voorbeeld daarvan is de wereldwijde crisis van 2008-2009. Maar anderzijds kan dit ook leiden tot een soort van bewustwording om meer financiële kennis te vergaren. Als er een crisis opgelost moet worden gaat het tenslotte bijna altijd om het geld van de belastingbetaler. Daarom kan iedere burger als belastingbetaler maar beter goed op de hoogte zijn van hoe de economie werkt. De crisis overleven is net iets makkelijker wanneer je over redelijk wat kennis van de financiële en economische wereld beschikt. Hoe kan je die financiële kennis vergroten?

Rol van de belastingbetaler

De financieel-economische crisis van 2008 en 2009 heeft tal van nadelige gevolgen met zich mee gebracht. Banken moesten van de ondergang gered worden, bedrijven gingen failliet en mensen verloren hun baan. Om het financiële systeem te redden werden banken gered met belastinggeld van de hardwerkende burger. Het begrip "de belastingbetaler" kreeg een prominente rol in de financieel-economische actualiteit van de vernoemde periode. Tegelijk werd dan nog eens duidelijk dat banken al te vaak zogenaamde "risicoloze" beleggingsproducten aanboden die het tegendeel bewezen.

Financiële kennis is financiële macht

Groot was de verontwaardiging toen zowel in Nederland als in België (en trouwens ook in de rest van de wereld) burgers met belastinggeld moesten bijspringen om verlieslatende banken te redden. Veel mensen hebben in de nasleep van de economische crisis van 2008 dan ook het heft in eigen hand genomen en zijn hun financiële kennis gaan vergroten om beter voorbereid te zijn op financiële moeilijkheden. Basis van dit uitgangspunt is het klassieke adagium: kennis is macht. Hoe meer kennis je hebt van het financiële wereldje, hoe minder kans je loopt om voor onaangename verrassingen komen te staan.

Crisis overleven

Bij de pakken blijven zitten en wachten tot de overheden van de Europese landen de crisis wel even zullen oplossen, is niet de aangewezen oplossing. Meer aangeraden is om meer vertrouwd te geraken met financiële begrippen en producten, zodat je weet waarover er gepraat wordt als de eurozone weer eens nieuwe maatregelen aankondigt. Het is bijvoorbeeld belangrijk om weten tot hoeveel euro je spaarrekening gegarandeerd is door de overheid, of wat er allemaal kan gebeuren als je bank failliet gaat. De crisis overleven is niet alleen een kwestie van de maand rond te komen, maar ook van bouwen aan je kennis en je toekomst. Na een grondige studie kan je misschien zelfs op ideeën komen om extra geld te verdienen of om een passief inkomen op te bouwen.

Financiële kennis vergroten: tips

Bankrekening

Weinig mensen weten exact hoeveel kosten hun bankrekening of hun creditcard jaarlijks met zich meebrengt. Bestudeer alle kosten, voorwaarden en regels en verander eventueel naar een gunstiger bank als alles je niet voordelig genoeg lijkt. Ga vooral ook de rente van de spaarrekening na. Neem bij voorkeur twee spaarrekeningen bij twee verschillende banken, ook al is je spaarkapitaal relatief klein. Je weet immers nooit wat er gebeurt wanneer de enige bank waarvan je klant bent failliet gaat en of je in dat geval lang moet wachten om je geld te kunnen opnemen.

Uitleg bankkantoor

Is er iets niet duidelijk of helder genoeg, twijfel dan niet om naar je bankkantoor te gaan voor uitleg. Uiteindelijk zijn de bankbedienden er voor jou en bewaren ze jouw geld. Neem ook alle mogelijke folders en brochures mee over spaar-, beleggings- en verzekeringsproducten en neem deze thuis rustig door. Stel eventueel vragen via email of via de telefonische klantenservice van je bank. Soms kan je op deze manier een vraag beantwoorden waar je al lang meezat, maar waarvoor je nooit de moeite had genomen om ze aan je bank te stellen.

Financieel-economische TV

Je staat er soms van te kijken hoeveel inside informatie je te weten komt door op gespecialiseerde tv-zenders af te stemmen. Je komt er bijvoorbeeld makkelijk informatie te weten over de volgende eurotop, nieuwe beslissingen van de Europese Centrale Bank, of mogelijke evoluties van aandelen. Voorbeelden van dergelijke zenders zijn Bloomberg TV, CNBC, en Kanaal Z. Met real time informatie kan je bijvoorbeeld snel inspelen op de toekomstige evolutie van de rente op spaarrekeningen, of op eventuele koersschommelingen van aandelen.

Financiële websites

Het is handig om een lijstje met interessante websites in je favorieten te plaatsen. De ene website is al professioneler opgezet dan de andere, maar in het algemeen is er een vrij groot aanbod aan Nederlandstalige websites die zich richten op de economische wereld en nuttige achtergrondinformatie kunnen bieden. Dit zijn enkele voorbeelden:
  • www.tijd.be
  • http://goud-portal.nl
  • www.beurs.com
  • www.beursbox.nl
  • www.express.be

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Financiële kennis testen: wat moet je weten over geld?Financiële kennis testen: wat moet je weten over geld?Welke dingen in verband met geld en financiële zaken moet je zoal weten? Dat is een vraag die meer en meer gesteld wordt…
Waarom je financiële geletterdheid vergroten nuttig isWaarom je financiële geletterdheid vergroten nuttig isWil je in de toekomst schulden vermijden en wil je niet meer verrast worden door de kosten van een bankrekening of een b…
Veilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crashVeilig beleggen: tips om je te beschermen tegen een crashVeilig beleggen lijkt op het eerste zicht misschien minder sensationeel dan risicovol beleggen, maar op lange termijn ka…
Duurzaam beleggen: beleggen zonder schuldgevoelDuurzaam beleggen: beleggen zonder schuldgevoelSnel geld verdienen en grenzeloze hebzucht: de financiële crisis heeft de reputatie van banken geen goed gedaan. Steeds…

Hoe word ik rijk?Hoe word ik rijk?Iedereen droomt ervan om gigantisch rijk te zijn, maar hoe word je dat precies? Hoe word ik rijk? Ontdek het allemaal!
Ouderschapsverlof in 2015: rechten en mogelijkhedenOuderschapsverlof in 2015: rechten en mogelijkhedenLang niet alle ouders maken gebruik van hun recht op ouderschapsverlof. Soms is dit uit onwetendheid over de details van…
Bronnen en referenties
  • http://goud-portal.nl, bezocht op 28/12/2015.
  • www.beurs.com, bezocht op 28/12/2015.
  • www.beursbox.nl, bezocht op 28/12/2015.
  • www.express.be, bezocht op 28/12/2015.

Reageer op het artikel "De crisis overleven: hoe je financiële kennis vergroten?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Financiële geletterdheid
Schrijf mee!