InfoNu.nl > Financieel > Geld > De Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in Nederland

De Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in Nederland

De Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in Nederland Wat valt er allemaal onder de Rabobank, vast meer dan u denkt. De Rabobank is een oer Hollandse bank die zich inmiddels wereldwijd vertakt heeft. De invloed is ook in 2017 nog steeds groot. U kunt bij de Rabobank zeer veilig sparen. Wie naar de structuur van de Rabobank kijkt, valt op hoe vervlochten de Rabobank in onze samenleving is. Elke vestiging van de Rabobank had tot 2016 zelfs een eigen bankvergunning.

Organisatiestructuur Rabobank

In 2016 zijn er zo'n 180 filialen van de Rabobank in ons land. Volgens RABO Nederland zijn ze stevig geworteld in de lokale gemeenschap en goed bekend met plaatselijke omstandigheden. Rabobank Nederland voorziet de plaatselijke RABO van alle faciliteiten die nodig zijn voor een moderne financiële dienstverlener en houdt toezicht op de liquiditeit en solvabiliteit van de lokale banken. Ze is het centrale punt voor alle internationale activiteiten. En ze beheert tevens de belangen die de RABO banken samen hebben in een aantal dochters, maar welke organisaties maken verder onderdeel uit van deze bank en zijn actief in Nederland.

Interpolis en Achmea

In 2005 fuseerde Interpolis met Achmea, onderdeel van de Europese verzekeringsgroep Eureko. Doordat de Rabobank 29% van de aandelen in Eureko heeft, ligt dus ook Interpolis binnen de invloedssfeer van de Rabobank. In het kader van deze samenwerking verkoopt Interpolis, via de lokale Rabo, ziektekostenverzekeringen van Zilveren Kruis Achmea. Ook zijn vanaf 1 januari 2005 de medewerkers van Rabobank en Interpolis voor hun ziektekosten bij Zilveren Kruis Achmea verzekerd.

Freo

Ook de wereldwijde bank en kredietverstrekker De Lage Landen is een volle dochter van de RABO Bank. Daar kunt u via Freo per koerier uw lening bekijken en afsluiten. Persoonlijker kan haast niet.

RABO Bouwfonds

RABO Bouwfonds opereert op de particuliere en zakelijke markt behoort tot de grootste vastgoed ondernemingen van Europa.

Robeco

Wereldwijd voorziet Robeco circa 700 institutionele en circa 1,5 miljoen particuliere klanten van beleggingsproducten en -diensten. Wederom onderdeel van de RABO Bank.

Rabo hypotheek

De Rabobank is nog steeds een grote speler op de hypotheekmarkt. Sinds 2016 garandeert deze bank de weekhypotheek. Als uw papieren in orde zijn kan op deze manier ook in 2017 binnen een week een nieuwe hypotheek geregeld zijn.

Schretlen & Co

Schretlen & Co is binnen de RABO Groep de specialist in vermogens management. Naast het hoofdkantoor in Amsterdam heeft Schretlen vestigingen in Amsterdam, Apeldoorn, Heerenveen, Rotterdam en Waalre.

Sparen bij de RaboBank

Met de A + status van de RaboBank (was ooit AAA) is deze bank nog steeds een veilige bank te noemen. Wereldwijd staat deze bank hoog in de top 10 van veilige banken. Alleen de Bank Nederlandse Gemeenten gaat als Nederlandse bank de Rabobank voor. Maar dat betekent ook dat de Rabobank over het algemeen een lage spaarrente geeft. Voor een hoge spaarrente op een rekening zonder voorwaarden kunt u naar vele banken kijken, maar welke banken geven de hoogste spaarrente in Nederland? De moeite waard om dit ook voor uzelf eens te checken. De rente is in 2017 laag, maar lager dan laag is nu ook weer niet nodig. Stap dus op tijd over naar een spaarrekening waarover u wel tevreden kunt zijn.

Slot

De uiting in de Rabobank reclames is er vaak een van gezelligheid en knusheid. In werkelijkheid gaat het om een breed vertakte en degelijke organisatie. U kunt er voor vele diensten terecht. En dan ben ik nog voorbij gegaan aan dochters en deelnemingen die alleen in het buitenland opereren, want die zijn er ook.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen - super veilig sparen bij de RabobankSparen bij de Rabobank in 2016 en 2017? De Rabobank was altijd de meest veilige bank in ons land om bij te sparen. Super…
Sparen - renteplus rekening Centraal Beheer AchmeaSparen - renteplus rekening Centraal Beheer AchmeaCentraal Beheer Achmea heeft in 2017 de direct opneembare renteplus rekening. Met deze handige direct opneembare spaarre…
Bankencrisis: veilig sparen bij een grote of een kleine bankBankencrisis: veilig sparen bij een grote of een kleine bankLet op de spaargarantie van een bank. Sinds de bankencrisis zijn het verwarrende tijden. Sparen, doet u dit beter bij ee…
Centraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselCentraal Beheer Achmea en een veilig depositogarantiestelselHoeveel spaart u in 2017 met de renteplus rekening van Centraal Beheer Achmea? Is dat veilig? Een verzekeringsmaatschapp…
Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank?Is uw spaargeld wel gegarandeerd bij bankroet bank?Ook in 2017 is uw spaargeld niet altijd veilig bij de bank, een bankroet en faillissement is namelijk nooit uitgesloten.…

Reageer op het artikel "De Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in Nederland"

Reacties

Jml V. Geffen, 26-12-2014 11:51 #2
Is Centraal Beheer een dochter of onderdeel van de Rabobank? Reactie infoteur, 26-12-2014
Beste Jml V. Geffen,
Het is tamelijk ingewikkeld. Centraal Beheer is onderdeel van de Achmea Groep. Achmea is onderdeel van Eureko. De Rabobank heeft momenteel een belang van ongeveer 30% in Eureko en is dus deels aandeelhouder van Achmea en daarmee van Centraal Beheer.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

R. Bouwens, 10-01-2010 20:32 #1
Ik heb drie polissen agesloten bij de rabobank, en komen volgens schrijven, allemaal in aanmerking als woekerpolis. Eén daarvan is een comulente spaarplan, waar jaarlijks mijn spaarpremie in stort, doe dit vanaf 1996. Ik weet niet of ik moet stoppen, omdat voorgestelden prognose ver achter blijft. Laatste jaren zijn de prognose aangepast, kan dit zo maar. Reactie infoteur, 10-01-2010
Beste R. Bouwens,
1. Of stoppen verstandig is, hangt vaak af van de looptijd die al voorbij is: in de eerste jaren wordt het meeste ingehouden aan kosten, waardoor er in de beginjaren waarschijnlijk niet veel overblijft bij stoppen. Soms is er ook een afkoop boete.
2. Bekijk ook de voorwaarden van de polis goed op de eventuele garanties, die zijn afgegeven. Prognoses zijn vaak vrijblijvend, tenzij een bepaald scenario als zeer waarschijnlijk wordt vermeld.
3. Overigens deed de beurs het in 2009 niet slecht.
Met vriendelijke groeten,
Zeemeeuw

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 07-06-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Veilige bank
Reacties: 2
Schrijf mee!