InfoNu.nl > Financieel > Geld > Dividendaandelen kopen: hoe rijk worden met dividenden?

Dividendaandelen kopen: hoe rijk worden met dividenden?

Dividendaandelen kopen: hoe rijk worden met dividenden? Dividendaandelen zijn de ideale oplossing voor wie wil beleggen op de lange termijn. Als je er geduldig en nauwgezet mee belegt kan je er zelfs rijk van worden. Kiezen voor financieel gezonde bedrijven die hun aandeelhouders belonen met een hoog dividend kan aantrekkelijker zijn dan je geld veilig te laten staan op een spaarrekening. Aandelen van bedrijven met een goede reputatie op het vlak van uitbetalingen van dividenden kennen veel aanhangers onder beleggers, ook al is het economisch klimaat moeilijk en onzeker. Want wat is er leuker dan maandelijks, jaarlijks of per kwartaal een geldbedrag uitbetaald te krijgen van het bedrijf waarin je aandelen hebt?

Aandelen tijdens de crisis

De economische crisis van 2008 en de onzekerheden op de beurs hebben ervoor gezorgd dat beleggers voorzichtiger zijn geworden. Bij moeilijke tijden in de financiële wereld zullen investeerders afwachten waardoor er veel cash aan de zijlijn gehouden wordt. Als beurzen heel sterk op en neer gaan zoals in de periode 2008- 2012 is het erg stresserend om in aandelen te beleggen. In zo een geval is speculeren op koerswinst onzeker, wat veel nauwgezette opvolging vergt door de belegger.

Dividendaandelen kopen

Naast het rekenen op koerswinst - op korte of op lange termijn - kan de aandelenbelegger ook investeren met het oog op het verkrijgen van een dividend. Beleggers die daarvoor kiezen richten zich vooral op middellange tot lange termijn. Ze onderzoeken de financiële toestand van het bedrijf, bekijken de winstverwachtingen voor de toekomst en het dividendrendement. Aan de hand daarvan beslissen ze een aandeel te kopen.

Wat is eigenlijk een dividend?

Een dividend is een geldbedrag dat jaarlijks, maandelijks, of per kwartaal aan de aandeelhouders van een onderneming wordt uitgekeerd. Het is een deelname in de winst van het bedrijf waardoor trouwe aandeelhouders beloond worden voor hun investering in de onderneming. Het is ook een manier om meer nieuwe beleggers te lokken om aandelen van het bedrijf te kopen. Zo kondigde bijvoorbeeld Apple in de eerste helft van 2012 aan dat het van plan was om voor het eerst een dividend uit te betalen. Prompt steeg het aandeel in waarde doordat het plots meer gegeerd werd door nieuwe beleggers.

Dividendaandelen: beter dan een spaarrekening?

In de nasleep van de economische crisis van 2008 verlaagde de Europese Centrale Bank de rente meerdere keren. Dit werd gedaan om het lenen aantrekkelijker te maken en de economie te stimuleren. Maar tegelijkertijd wordt het minder interessant om je geld op een spaarrekening te laten staan, vermits de rente laag is. Als de rente dan ook nog eens lager is dan de inflatie, dan maak je zelfs verlies. Een investering in een bedrijf dat een dividend uitbetaalt lijkt dan ook aantrekkelijker. Per aandeel dat je bezit krijg je een bedrag dat automatisch gestort wordt op je beursrekening.

Hoe rijk worden met dividenden?

Onderzoek bedrijf

Dividenden zijn erg aantrekkelijk als je op lange termijn wilt investeren. Als je er rijk mee wilt worden is het wel belangrijk dat je je aandelen erg zorgvuldig kiest. Kijk naar wat het bedrijf produceert en welke toekomstverwachtingen het heeft voordat je aandelen koopt. Hoe hoog ligt het dividend en wanneer wordt het uitbetaald? Wat zijn de kwaliteiten van het management? Wat is de cultuur van het bedrijf en heeft de sector waarin het actief is toekomst?

Warren Buffet achterna?

Dat je er rijk mee kan worden heeft de bekende Amerikaanse superbelegger Warren Buffet bewezen: door zich te richten op financieel gezonde, standvastige ondernemingen kon hij jarenlang van interessante dividenden genieten, die hij dan weer verder investeerde in nieuwe bedrijven. Natuurlijk kan niet iedereen Warren Buffet navolgen, maar toch is het mogelijk om op lange termijn een aardig spaarpotje op te bouwen met het verzamelen van dividenden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Dividendaandelen kopen: hoe rijk worden met dividenden?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-12-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Schrijf mee!