InfoNu.nl > Financieel > Geld > Crowdfunding als vorm van financiering

Crowdfunding als vorm van financiering

Crowdfunding als vorm van financiering Mensen die met kleine beetjes zorgen voor financiering van een project en daarvoor premie ontvangen. Een nieuwe trend op internet-platforms, crowdfunding genoemd. Voor degenen die nog niet bekend zijn met de term wordt hierna uitgelegd hoe crowdfunding werkt.

Hoe werkt financiering via crowdfunding?

Crowdfunding is een onderdeel van crowdsourcing. Bij crowdsourcing gaat het erom om sympatisanten bij een interessant project te betrekken. Dat is onder meer mogelijk met:

Bij crowdfunding gaat het erom dat men via het internet geld voor een gezamenlijk en nog te realiseren project probeert in te zamelen en in geval van succes daarvoor een premie teruggeeft. De term duikt de laatste tijd steeds vaker op, ook in Nederland. Maar waar komt het idee eigenlijk vandaan?

Hoelang bestaat crowdfunding al?

Hoewel pas omstreeks 2005 de eerste Nederlandstalige crowdfunding-platforms van start gingen, bestaat het fenomeen crowdfunding al veel langer. Het principe is eigenlijk al enkele eeuwen oud:
  • in uitgeverskringen zorgden lezers al in de 18e eeuw door middel van kleine donaties ervoor dat bepaalde boeken konden worden gepubliceerd;
  • en de sokkel van het Vrijheidsbeeld is door ontelbare giften van één dollar gefinancieerd.

Zo beschouwd, is crowdfunding eigenlijk geen nieuw fenomeen. Maar vooral door het internet is dat nu populair geworden omdat er veel meer mensen toegang hebben tot crowdfunding en het is een stuk eenvoudiger geworden.

Om welke bedragen gaat het bij crowdfunding?

Men heeft geconstateerd dat de gemiddelde bijdrage van een crowdfunder bijna 90 euro bedraagt, wat eigenlijk best veel is.

Doorgaans gaat men bij inzamelingsacties uit van zeer kleine bedragen, zogenaamde micropayments tot 20 euro. Maar dat is bij crowdfunding niet het geval. Daarbij geven mensen meer geld uit als ze een project waarderen, zelfs veel meer dan ze aan materiële tegenprestatie terugontvangen.

Een voorbeeld: bij financiering van een muziek-album, ontvangen sympatisanten dat album achteraf meestal als tegenprestatie. In dat geval geven ze vaak 20 tot 30 euro uit om na afloop een cd te ontvangen die ze zelf misschien voor negen euro zouden kunnen kopen.

Welke motivatie zit er achter crowdfunding?

Het gaat “crowdfunders” meer dan alleen om een stuk co-financiering. Ze willen actief deelhebben aan een project en als sympatisant tot op zekere hoogte meebestemmen over het product. In de praktijk is er een veelvoud aan punten die mensen bij crowdfunding belangrijk vinden.

Is financiering via internetplatforms niet erg riskant?

Als een project niet van de grond komt, garanderen de platforms dat de sympatisanten hun geld terug krijgen. Dat werkt min of meer als een koopovereenkomst, omdat hierbij eveneens sprake is van een tegenprestatie. Als men het beoogde bedrag niet bij elkaar krijgt, zal het geld weer worden teruggegeven aan de “investeerders”. Die hoeven zich daarom geen zorgen te maken.

Voor zover bekend deden zich in de praktijk tot dusver nog geen gevallen van fraude voor, zoals een premie die niet werd uitbetaald. Bij crowdfunding staan personen met naam en toenaam voor een project garant, dus het risico is zeer laag.

Een eigen idee financieren via crowdfunding

Stel je hebt zelf een idee dat je via crowdfunding wil realiseren. Hoe moet je dan te werk gaan om dat idee via crowdfunding te financieren?

  • Eerste vraag is, hoe kan je voldoende mensen bereiken. Men moet dus via Facebook of wellicht een eigen nieuwsbrief al een kring van geïnteresseerden zien op te bouwen.
  • Ga vervolgens op zoek naar een geschikt platform waarop je kunt inloggen en je project kan presenteren.
  • Mensen die crowdfunding eens willen uitproberen, doen er verstandig aan om eerst eens een project van anderen te ondersteunen om te ervaren bij welke projecten en platforms men zich het meest thuis voelt;
  • En dan is er natuurlijk ook het aspect belasting waarover je je zorgvuldig moet oriënteren.

Welke projecten zijn geschikt voor crowdfunding?

Het meest kansrijk waren tot dusver projecten in de kunstsector. Nog onbekende bands financierden bijvoorbeeld hun debuutalbums via crowdfunding. Maar op dit moment ontwikkelt zich crowdfunding als nieuwe financieringsvorm in vrijwel alle sectoren van de samenleving.

Ondernemers financieren er bijvoorbeeld de start van hun bedrijf mee. In dat bereik kan men soms in een tijdsbestek van nauwelijks enkele uren zescijferige bedragen bij elkaar krijgen omdat er zoveel mensen met kleine bedragen kunnen investeren. Maar crowdfunding wordt ook toegepast in de toeristenbranche, in de horecasector en voor festivals. Het kent eigenlijk geen grenzen: nagenoeg in alle sectoren zijn er reeds succesvolle crowdfundingprojecten.

Banken nemen concurrentie serieus

Vele jaren deden banken en andere financiële marktpartijen nogal spottend over p2p kredietverlening-trend. Dat had er ook mee te maken dat aanvankelijk maar weinig spelers in die markt doken. Ook was het gemiddelde kredietvolume nog verwaarloosbaar gering in vergelijking met het traditionele kredietbedrijf. De lancering van het Duitse kredietplatform Smava bracht daar duidelijk verandering in. Recente studies tonen thans aan dat er langzaam een heroverweging bij traditionele bankiers plaatsvindt.

Een op de drie banken bij onze oosterburen ziet inmiddels in peer-to-peer-platforms (P2P), dat wil zeggen de afwikkeling van financiële transacties tussen internetgebruikers, een serieuze concurrent. Via dergelijke internetplatforms verloopt momenteel de projectfinanciering en de kredietlijn van complete ondernemingen.
Gerelateerde artikelen
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Crowdfunding als vorm van financiering"

Reactie

Alfred van Kuik, 10-06-2012 09:47 #1
Maar hoe zit het nou precies met die belasting, want daar valt echt bedroevend weinig informatie over te vinden… Wordt het bedrag wat ik ophaal met crowdfunding belast, en zoja, hoe zwaar? Ik hoorde namelijk dat er eigenlijk nog niet echt regels voor zijn in Nederland, en dat het tot nu toe nog aardig vrij is (zoals familie die je even wat geld toeschuift voor je project, maar dan wat grootschaliger). Klopt dat nog steeds?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 09-08-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!