Crowdfunding als vorm van financiering

Crowdfunding als vorm van financiering Mensen die met kleine beetjes zorgen voor financiering van een project . Ze ontvangen daarvoor een tegenprestatie als het project slaagt. Het is een fenomeen op talloze internet-platforms, crowdfunding genoemd. Deelname aan een crowdfunding-actie is vergelijkbaar met een donatie. In ruil daarvoor ontvang je als geldgever geen rente of dividend, maar materiële goederen of bepaalde privileges. Crowdfunding is een nog relatief jonge vorm van financiering. Voor degenen die nog niet bekend zijn met de term crowdfunding: een uitleg hoe het werkt.

Hoe werkt financiering via crowdfunding?

Crowdfunding is een onderdeel van crowdsourcing. Bij crowdsourcing gaat het erom om sympatisanten bij een interessant project te betrekken. Dat is onder meer mogelijk met:

Bij crowdfunding gaat het erom dat men via het internet geld voor een gezamenlijk en nog te realiseren project probeert in te zamelen. En in geval van succes geeft men daarvoor een premie terug. De term duikt de laatste tijd steeds vaker op, ook in Nederland. Maar waar komt het idee eigenlijk vandaan?

Hoelang bestaat crowdfunding al?

Hoewel pas omstreeks 2005 de eerste Nederlandstalige crowdfunding-platforms van start gingen, bestaat het fenomeen crowdfunding al veel langer. Het principe is eigenlijk al enkele eeuwen oud:
  • in uitgeverskringen zorgden lezers al in de 18e eeuw door middel van kleine donaties ervoor dat men bepaalde boeken kon publiceren;
  • en de sokkel van het Vrijheidsbeeld is door ontelbare giften van één dollar gefinancierd.

Internet maakte crowdfunding tot een populair concept.

Zo beschouwd, is crowdfunding eigenlijk geen nieuw fenomeen. Maar vooral het internet heeft het concept populair gemaakt.:
  • op die manier hebben immers veel meer mensen toegang hebben tot crowdfunding;
  • en het is qua handelingen een stuk eenvoudiger geworden.

Welke bedragen bij crowdfunding?

Men heeft geconstateerd dat de gemiddelde bijdrage van een crowdfunder bijna 90 euro bedraagt. Best veel eigenlijk. Doorgaans gaat men bij inzamelingsacties uit van zeer kleine bedragen, zogenaamde micropayments tot 20 euro. Maar dat is bij crowdfunding niet het geval. Daarbij geven mensen meer geld uit als ze een project waarderen. Zelfs veel meer dan ze aan materiële tegenprestatie terugontvangen.

Een voorbeeld: bij financiering van een muziek-album, ontvangen sympathisanten dat album achteraf meestal als tegenprestatie. In dat geval geven ze vaak 20 tot 30 euro uit om na afloop een cd te ontvangen die ze zelf misschien voor negen euro zouden kunnen kopen.

Welke motivatie zit er achter crowdfunding?

Het gaat “crowdfunders” meer dan alleen om een stuk co-financiering. Ze willen actief deelhebben aan een project en als sympathisant tot op zekere hoogte meebestemmen over het product. In de praktijk is er een veelvoud aan punten die mensen bij crowdfunding belangrijk vinden.

Is financiering via internetplatforms niet erg riskant?

Als een project niet van de grond komt, garanderen de platforms dat de sympathisanten hun geld terug krijgen. Dat werkt min of meer als een koopovereenkomst. Ook daarbij is immers sprake is van een tegenprestatie. Krijgt men het beoogde bedrag niet bij elkaar, dan geeft men het geld weer terug aan de “investeerders”. Die hoeven zich daarom geen zorgen te maken.

Voor zover bekend, deden zich in de praktijk tot dusver nog geen gevallen van fraude voor. Je kan daarbij denken aan een premie die niet word uitbetaald. Bij crowdfunding staan personen met naam en toenaam voor een project garant. Het risico is dus zeer laag.

Een eigen idee financieren via crowdfunding

Stel je hebt zelf een idee dat je via crowdfunding wil realiseren. Hoe moet je dan te werk gaan om dat idee via crowdfunding te financieren?

  • Eerste vraag is, hoe kan je voldoende mensen bereiken. Men moet dus via Facebook of wellicht een eigen nieuwsbrief al een kring van geïnteresseerden zien op te bouwen.
  • Ga vervolgens op zoek naar een geschikt platform waarop je kunt inloggen en je project kan presenteren.
  • Mensen die crowdfunding eens willen uitproberen, doen er verstandig aan om eerst eens een project van anderen te ondersteunen om te ervaren bij welke projecten en platforms men zich het meest thuis voelt;
  • En dan is er natuurlijk ook het aspect belasting waarover je je zorgvuldig moet oriënteren.

Kansrijke projecten voor crowdfunding?

Het meest kansrijk waren tot dusver projecten in de kunstsector. Nog onbekende bands financierden bijvoorbeeld hun debuutalbums via crowdfunding. Soms krijgt men er in een tijdsbestek van nauwelijks enkele uren zescijferige bedragen bij elkaar. Er kunnen immers veel mensen met kleine bedragen investeren. Daardoor ontwikkelt zich crowdfunding als nieuwe financieringsvorm in vrijwel alle sectoren van de samenleving:
  • ondernemers financieren er bijvoorbeeld de start van hun bedrijf mee;
  • ook in de toeristenbranche past men crowdfunding toe;
  • of in de horecasector;
  • en voor festivals.
Het kent eigenlijk geen grenzen: nagenoeg in alle sectoren zijn er reeds kansrijke crowdfundingprojecten.

Banken nemen concurrentie serieus

Vele jaren deden banken en andere financiële marktpartijen nogal spottend over p2p kredietverlening-trend. Dat had er ook mee te maken dat aanvankelijk maar weinig spelers in die markt doken. Ook was het gemiddelde kredietvolume nog verwaarloosbaar gering in vergelijking met het traditionele kredietbedrijf. De lancering van het Duitse kredietplatform Smava bracht daar duidelijk verandering in. Recente studies tonen thans aan dat er langzaam een heroverweging bij traditionele bankiers plaatsvindt.

Een op de drie banken bij onze oosterburen ziet inmiddels in peer-to-peer-platforms (P2P), dat wil zeggen de afwikkeling van financiële transacties tussen internetgebruikers, een serieuze concurrent. Via dergelijke internetplatforms verloopt momenteel de projectfinanciering en de kredietlijn van complete ondernemingen.
Gerelateerde artikelen
Financiering via crowdfundingFinanciering via crowdfundingFeitelijk bestaat er geen eenvoudiger manier van financieren dan via internet. Crowdfunding is een nieuwe vorm van geld…
Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018Kickstarter: crowdfunding Nederland 2018Crowdfundingsite Kickstarter is het grootste crowdfunding platform in de wereld. Deze crowdfundingsite opende in 2014 zi…
Deutsche Bank adviseert crowdfunding aan MKB'ersDeutsche Bank adviseert crowdfunding aan MKB'ersDeutsche Bank juicht de ontwikkelingen met betrekking tot crowdfunding toe, wat onder meer blijkt uit een publicatie beg…
Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Is crowdfunding een betrouwbare manier om aan geld te komen?Het wordt steeds moeilijker om bij banken geld te krijgen voor financiering van zakelijke of persoonlijke uitgaven. Het…

De Tightwad Gazette, de Amerikaanse VrekkenkrantDe Tightwad Gazette, de Amerikaanse VrekkenkrantDe Tightwad Gazette is de Amerikaanse tegenhanger van de Nederlandse Vrekkenkrant. De website behorende bij de Tightwad…
Werkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via StuviaWerkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via StuviaWil jij geld verdienen aan je samenvattingen, uittreksels, collegedictaten, verslagen, werkstukken, spreekbeurten, scrip…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Crowdfunding als vorm van financiering"

Reactie

Alfred van Kuik, 10-06-2012 09:47 #1
Maar hoe zit het nou precies met die belasting, want daar valt echt bedroevend weinig informatie over te vinden… Wordt het bedrag wat ik ophaal met crowdfunding belast, en zoja, hoe zwaar? Ik hoorde namelijk dat er eigenlijk nog niet echt regels voor zijn in Nederland, en dat het tot nu toe nog aardig vrij is (zoals familie die je even wat geld toeschuift voor je project, maar dan wat grootschaliger). Klopt dat nog steeds?

Infoteur: Serkozy
Laatste update: 16-06-2020
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!