InfoNu.nl > Financieel > Geld > Werkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via Stuvia

Werkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via Stuvia

Werkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via Stuvia Wil jij geld verdienen aan je samenvattingen, uittreksels, collegedictaten, verslagen, werkstukken, spreekbeurten, scripties, onderzoeken of aantekeningen? Dat kan! Op Stuvia.com kun je sinds kort al dit materiaal aanbieden. Misschien heb jij wel veel documenten die voor anderen ook waardevol kunnen zijn. Deze kun je hier aanbieden en wie weet verdien je er geld mee!

Ontstaan

Jaap van Nes heeft voor de oprichting van Stuvia al eerder wat hulpmiddelen gehad voor studenten om samenwerking tussen hen te vereenvoudigen (bijvoorbeeld DokterAnders.nl en DUSB). Uit deze ideeën kwam het idee voor Stuvia. Er werd namelijk een gratis samenvatting aangeboden aan 500 studenten. Voorwaarde was dat ze zich aan gingen melden bij DUSB. Bijna de helft van de studenten had dit gedaan om de gratis samenvatting te bemachtigen. Het idee voor Stuvia was nu geboren: namelijk een marktplaats voor studiemateriaal. Vanaf november 2010 is de site online gegaan.

Hoe Stuvia in elkaar zit

Wanneer je jouw materiaal aanbiedt op Stuvia, blijf je zelf de eigenaar van het document. Dit is misschien wel het grootste voordeel van deze site. Als eigenaar van het materiaal begin je als het ware je eigen 'kenniswinkel'. Je hebt geluk wanneer mensen jouw materiaal vinden via een zoekmachine en vervolgens downloaden tegen een bepaalde prijs, maar vaak wordt er ook gepromoot. Wanneer je bijvoorbeeld net een samenvatting hebt gemaakt voor een belangrijk tentamen, kun je deze op Stuvia zetten. De link die er is om bij het document te komen kun je bijvoorbeeld op je facebook plaatsen. Hierdoor is de kans groter dat medestudiegenoten jouw materiaal gaan downloaden. Hoe meer mensen het bestand downloaden, hoe meer geld! Naast dat je er zelf geld mee verdient is het idee ook erg leuk dat alle studenten in Nederland elkaar kunnen helpen met hun studiemateriaal!

Hoe werkt het?

  • Allereerst meld je jezelf natuurlijk aan. Bij de aanmelding moet je vermelden op welke school je je opleiding volgt, welke opleiding je volgt en in welk jaar je je bevindt. Ook verzin je een gebruikersnaam, die voor de bezoekers van de site zichtbaar is.
  • Wanneer je bent ingelogd op de site kun je drukken op 'Verkopen'. Hier upload je het document, bepaal je de titel en de prijs. De prijs die je er meldt is niet volledig voor jou. Hoe hoger de prijs is waarvoor je het document aanbiedt, hoe groter het percentage is dat jij krijgt van die prijs. De rest gaat vanzelfsprekend naar Stuvia.
  • Vervolgens is het maar afwachten! Wil je graag veel van jouw documenten verkopen? Dan kun je ervoor zorgen dat jouw studiegenoten de link bemachtigen (via sociale netwerken bijvoorbeeld). Verkoop je een document dan krijg je hier een mail van.
  • Wanneer je 10 euro hebt gespaard kun je het bedrag laten uitkeren.

De Pleedeur: een oproep doen naar een bepaald document

Heb je een document heel erg nodig maar kun je het nergens vinden? Op de pleedeur kun je een oproepje neerzetten! Wanneer je een oproep van een ander ziet op de pleedeur kun je aangeven 'Ik heb dit document'. Je kunt het dan meteen uploaden of een link van het bestaande document toevoegen.

Stuvi's verdienen

Naast geld kun je op Stuvia ook Stuvi's verdienen. Stuvi's geven jouw status aan op Stuvia. Mensen die graag een document van jou willen kopen kunnen eerst een indruk van jouw staat opdoen door naar jouw Stuvi's te kijken. Ze geven dus een indruk van de kwaliteit van jouw verkoopgoed.

ActiviteitAantal Stuvia's
Je hebt je geregistreerd op Stuvia50
Je hebt een pleedeurverzoek ingewilligd20
Jouw document is beoordeeld met 5 sterren20
Jouw document is gedownload10
Je hebt een aanvraag op de pleedeur gezet10
Je hebt een document geüpload5
Je hebt een betaald document gedownload5
Je hebt een gratis document gedownload2
Je hebt een recensie gegeven2

Nieuwsgierig geworden? Kijk op de site: www.stuvia.com
Gerelateerde artikelen
Niet weggooien, maar verkopenSpullen die u afdankt en die niet stuk zijn, kunt u waarschijnlijk nog wel goed verkopen. Op websites als Marktplaats.nl…
Spullen verkopen op Marktplaats zonder te investerenSpullen verkopen op Marktplaats zonder te investerenVeel Nederlanders verdienen geld door spullen op het internet te verkopen. U kunt niet zomaar spullen gaan opkopen en di…
Geld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld verdienen - oude mobiele telefoon (GSM) verkopenGeld ontvangen voor oude mobiele telefoon. Een oude mobiele telefoon is geld waard. Je oude mobiel verkopen kan op versc…
Huis verkopen aan makelaar: Wat zijn voordelen en nadelen?Je huis verkopen gaat in de huidige markt dikwijls niet snel genoeg. En dat is vervelend om meer dan één reden. Je kunt…
Bronnen en referenties
  • Stuvia.com

Reageer op het artikel "Werkstukken, Scripties, Samenvattingen verkopen via Stuvia"

Infoteur: Shiny
Gepubliceerd: 20-05-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!