Bankzaken: De overschrijving

Bankzaken: De overschrijving Via een overschrijving kan je gemakkelijk en snel betalingen doen. Maar wat betekenen nu eigenlijk al die termen die gebruikt worden op het overschrijvingsformulier?

Definitie

Een overschrijving is een betalingsopdracht waarbij de één partij opdracht geeft aan zijn bank om geld op de rekening van de andere partij over te maken. Een overschrijving is een typisch betaalinstrument voor betalingen op afstand, van zowel grote als kleine bedragen. Je kan een overschrijving op twee manieren doen: via een overschrijvingsformulier en via internetbanking of phonebanking.

Gegevens

Of je nu gebruik maakt van een papieren formulier of van je computer of telefoon, er zijn altijd enkele gegevens die moeten worden ingevuld:

Opdrachtgever

Dit is de partij die de opdracht geeft om de overschrijving uit te voeren. In het vakje van de opdrachtgever moet je je rekeningnummer invullen, je rekening zal gedebiteerd worden. Je adresgegevens worden automatisch ingevuld.

Begunstigde

De begunstigde is de partij voor wie het geld bestemd is. In het vakje voor de begunstigde moet je het rekeningnummer van de begunstigde invullen, zijn rekening zal gecrediteerd worden. Je kan eventueel de adresgegevens van de begunstigde invullen, zo kan de bank gemakkelijker controleren of het bedrag naar de juiste persoon gaat.

Bedrag

Het verschuldigde bedrag kan je tot twee cijfers na de komma invullen.

Memodatum (niet verplicht)

Als de overschrijving niet direct moet worden uitgevoerd, kan je een memodatum ingeven. Dit is een datum in de toekomst, meestal binnen het jaar.

Mededeling (niet verplicht)

Er zijn twee soorten mededelingen:
  • Vrije mededeling: hier kan je schrijven wat je wil, deze mededeling bestaat wel uit maximum 160 karakters.
  • Gestructureerde mededeling: deze mededeling is een numerieke referte bestaande uit twaalf cijfers die wordt bepaald door de begunstigde. Aan de hand van deze referte kan hij zijn inkomende betalingen gemakkelijk identificeren. De gestructureerde mededeling is zo opgesteld dat de twee laatste cijfers een controle zijn van de tien voorgaande; zo zal een overschrijving met een foutieve gestructureerde mededeling nooit (kunnen) worden uitgevoerd.

Belangrijke opmerkingen

  • Het ingeven of afgeven van een overschrijving is geen bevestiging dat de overschrijving ook daadwerkelijk is uitgevoerd. Het is slechts de bevestiging van registratie. Je overschrijving wordt pas uitgevoerd als enkele voorwaarden zijn vervuld, zoals voldoende saldo en geen blokkering op de rekening.
  • Om het geld van de opdrachtgever bij de begunstigde te krijgen, hebben de banken twee à drie dagen tijd nodig. Wil je je betaling op tijd doen, geef ze dan enkele dagen op voorhand af bij de bank.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • ABB BVB
  • Centea

Reageer op het artikel "Bankzaken: De overschrijving"

Reactie

Joost, 27-10-2015 14:27 #1
Hallo, dit was zeer handig!

Infoteur: Lilkim
Laatste update: Maart 2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!