InfoNu.nl > Financieel > Geld > Slim is rijkste man op aarde!

Slim is rijkste man op aarde!

Slim is rijkste man op aarde! De tien rijkste mensen op aarde bezitten in totaal 395 miljard dollar. Opvallend is dat er in de top tien nog steeds geen vrouw tussen zit en verder maar een Aziaat. De lijst bevat wel vier Europeanen. Elk jaar brengt het Amerikaanse zakentijdschrift Forbes weer een lijst met de rijken der aarde. In 2012 is dat de Mexicaan Carlos Slim, die voor de derde keer op rij de titel rijkste persoon op aarde mag dragen. Wereldwijd is het aantal miljardairs wederom toegenomen. De teller staat nu op 1226 miljardairs. Gemiddeld zijn ze 3.7 miljard dollar waard.

Nederlanders

Er staan zes Nederlanders op de lijst, met als aanvoerster Charlene de Carvalho-Heineken. Erfgenaam van het Heineken-concern. Haar vermogen wordt op 7.7 miljard geschat. Charlene wordt gevolgd door Frits Goldschmeding (2.6 miljard), John de Mol (2 miljard), Hans Melchers (1.5 miljard), Hunter Douglas (1.4 miljard) en Joop van den Ende (1.3 miljard).

Landen en steden

De Amerikanen staan met kop en schouders bovenaan als het gaat om het aantal miljardairs dat in een land wonen. De Verenigde Staten telt 425 miljardairs. Gevolgd door Rusland met 96 miljardairs en China met 95 miljardairs. Moskou is de stad met de meeste mijardairs, namelijk 78. Gevolgd door New York met 58 miljardairs en London met 39 miljardairs.

1. Carlos Slim

De rijkste man op aarde is goed voor niet minder dan 69 miljard dollar. Deze Mexicaan en zoon van Libanese ouders heeft zijn rijkdommen voornamelijk vergaard door zijn telecommunicatieconcern Telmex. Dit concern kocht hij in 1990 over van de Mexicaanse overheid, die de telefonie toen privatiseerde. Critici zeggen dat Carlos de overname door middel van vriendjespolitiek heeft kunnen bewerkstelligen.

2. Bill Gates

Lange tijd was Bill Gates de rijkste man ter wereld, maar toch mag Bill niet klagen met een geschat vermogen van 61 miljard dollar. Bill Gates werd voornamelijk bekend als oprichter van het bedrijf Microsoft, dat zich sinds 1975 voornamelijk richtte op de ontwikkeling van software. Tegenwoordig houdt Bill zich bezig met het weggeven van zijn geld. Via de Bill & Melinda Foundation worden jaarlijks tientallen miljoenen dollars gestopt in onderzoek en preventie van bijvoorbeeld malaria. Naast uitgaven aan zijn eigen Foundation geeft hij ook gul aan andere goede doelen. Er wordt gefluisterd dat er in totaal al zo’n 28 miljard dollar aan goede doelen zijn besteed.

3. Warren Buffett

Warren Buffett is een durf-investeerder. En hoewel zijn kapitaal door de crisis de laatste jaren flink is gekrompen – in 2007 was Warren nog de rijkste persoon ter wereld – mag hij nog niet mopperen. Zijn totaalwaarde wordt op 44 miljard geschat. De bedrijven waar hij de grootste aandelen in heeft zijn: The Coca Cola Company (frisdrank), Wells Fargo (bank), American Express (financiële dienstverlener), Procter & Gamble (consumentgoederen) en Kraft Foods (voedselproducten).

4. Bernard Arnault

Bernard Arnault is de rijkste man van Europa. Zijn totale waarde wordt op 41 miljard dollar geschat. Zijn vermogen heeft hij voornamelijk bij elkaar gekregen door zijn bedrijf Louis Vuitton Moet Hennessy. Dit bedrijf omvat onder andere de merken Louis Vuitton, Dior en Fendi.

5. Amancio Ortega

Amancio is de rijkste man van Spanje en dus ook de op een na rijkste man van Europa. Deze man heeft een vermogen van 37.5 miljard dollar die hij voornamelijk bij elkaar gesprokkeld heeft als oprichter van de Inditex Groep. Dit designbedrijf is onder andere verantwoordelijk voor de merken Zara en Bershka.

6. Larry Ellison

Larry is mede-oprichter van softwarereus Oracle. Deze inwoner van New York heeft een geschat vermogen van ondeveer 36 miljard dollar. Voordat Larry zijn eigen bedrijf oprichtte, werkte hij onder andere aan het maken van een database voor de CIA. In 1977 richtte hij het bedrijf Oracle op.

7. Eike Batista

Eike is een Braziliaanse zakenman. Hij investeert voornamelijk in natuurlijke resources als olie, benzine en goud. Voordat Eike zijn bedrijf oprichtte, woonde hij van 1969 tot 1989 in Duitsland, waar hij bouwkunde studeerde. Eike is voor zo’n 30 miljard dollar.

8. Stefan Persson

Stefan is zoon van de oprichter van de winkelketen Hennes en Mauritz. Vanaf 1982 tot 2000 was hij directeur van dit bedrijf en onder zijn leiding groeide de winkelketen exponentieel. Stefan Persson is goed voor zo’n 26 miljard dollar.

9. Li Ka-Shing

Li is de eerste en dus rijkste Aziaat van dit lijstje. Li is niet met een gouden lepel in zijn mond geboren. Hij heeft zijn school niet afgemaakt en moest op zijn 15e al zestien uur per dag werken. Doordat hij in die periode veel geld spaarde, had hij in 1950 geld over om een eigen bedrijfje op te starten: Cheung Kong Industries. Tegenwoordig is zijn concern enorm en omvat het onder andere ook de kruidvat en de trekpleister. Het vermogen van Li wordt op zo’n 25,5 miljard dollar geschat.

10. Karl Albrecht

Karl is de rijkste ondernemer van Duitsland. Karl richtte samen met zijn broer Theo in 1961 de supermarktketen Aldi op. Zijn vermogen word op 25 miljard dollar geschat.

Lees verder

© 2012 - 2019 Kees-kelder, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wie is Carlos Slim?Carlos Slim is de rijkste man ter wereld (2011). Hij heeft zijn vermogen weten op te bouwen met zijn telecommunicatiecon…
Wie is Bill Gates?Eén van de rijkste mensen ter wereld is rijk geworden door het opzetten en verder uitbouwen van het bedrijf Microsoft. B…
Meer Aziatische dan Amerikaanse miljonairsMeer Aziatische dan Amerikaanse miljonairsIn 2011 waren er voor het eerst meer Aziatische miljonairs dan Amerikaanse. In de regio Azië-Pacific leefden maar liefst…
Hoe word ik slapend rijk?Hoe word ik slapend rijk?Rijk worden terwijl je ligt te slapen: dat wil iedereen wel! Bestaat er een manier om slapend rijk te worden? Terwijl de…
Rijkste royalty’sRijkste royalty’sLeden van het koninklijk huis hebben financieel niets te klagen. De tien rijkste leden van het koninklijk huis wereldwij…
Bronnen en referenties
  • http://www.forbes.com/billionaires/gallery

Reageer op het artikel "Slim is rijkste man op aarde!"

Infoteur: Kees-kelder
Gepubliceerd: 05-04-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!