InfoNu.nl > Financieel > Geld > Creditcard opzeggen met een opzegbrief: voorbeeldbrief

Creditcard opzeggen met een opzegbrief: voorbeeldbrief

Creditcard opzeggen met een opzegbrief: voorbeeldbrief Creditcards zijn een tijdlang erg populair geweest maar toch zien meer en meer mensen er nu het gevaar van in. Als je niet genoeg discipline hebt, kan het kopen op krediet door middel van de creditcard riskant worden. Geldproblemen en schulden liggen dan op de loer. Bovendien liggen de kosten van creditcards in de meeste gevallen relatief hoog zodat er per jaar toch een aardig bedrag van je rekening gaat om je kaart te bekostigen. Onder meer omwille van die kosten en het risico op schulden vinden sommigen het beter om hun creditcard op te zeggen. En in tegenstelling tot het verlengen van een creditcard moet je voor het opzeggen ervan wel stappen ondernemen. Hoe doe je dat dan? En hoe zou een voorbeeldbrief om een creditcard stop te zetten eruit kunnen zien?

Creditcard en schulden

Een creditcard in de portefeuille hebben kan erg handig zijn, zeker als je regelmatig in het buitenland moet betalen of als je vaak internetaankopen doet. Maar door het praktische gemak kan er ook een vals gevoel van weelde ontstaan. Het kopen op krediet gaat erg vlot maar het terugbetalen ervan is een stuk moeilijker. Het beschikken over een creditcard en kopen op krediet kost geld, net als het aangaan van een lening. Een ongedisciplineerd gebruik van de creditcard kan leiden tot schulden.

Creditcard stopzetten: opzegbrief

Geen schulden

Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen en mogelijke schulden wilt vermijden, dan zeg je je creditcard beter op. Voor wie het moeilijk heeft om zijn of haar uitgaven onder controle te houden is een kredietkaart haast een uitnodiging om in financiële problemen te komen. Een creditcard is erg praktisch en gemakkelijk om betalingen mee te doen maar kan ook leiden tot ongeoorloofde uitgaven. Maar als je je creditcard stopzet en je niet op krediet kan kopen, kan je op die manier ook geen schulden maken. Je kan je creditcard opzeggen door een opzegbrief te schrijven naar International Card Services of naar je bank.

Creditcard doormidden knippen

Doorgaans wordt er ook van je verwacht dat je je creditcard doormidden knipt om eventuele fraude onmogelijk te maken. Mogelijk moet je naar de bank om de bankbediende de kaart te laten doorknippen of eventueel doe je het zelf en stuur je de doormidden geknipte kaart naar de bank, en dit tesamen met je opzegbrief. Voor alle zekerheid doe je dit aangetekend zodat je zeker bent dat de bank de brief ontvangt.

Welke gegevens in de opzegbrief?

Als je een opzegbrief stuurt om je creditcard stop te zetten, dan zijn er enkele dingen die er beslist moeten instaan:
  • datum
  • naam
  • adres
  • creditcardnummer en geldigheidsdatum
  • identiteitskaartnummer of paspoortnummer
  • eventueel de bankrekening waaraan de creditcard gekoppeld is
  • verklaring dat je de creditcard wilt stopzetten

Creditcard opzeggen: voorbeeldbrief

Een opzegbrief om een creditcard stop te zetten kan je naar eigen believen opstellen en kan relatief kort zijn, zolang de brief maar voldoende gegevens bevat. Eventueel kan je in de opzegbrief ook vermelden waarom je de kredietkaart wilt opzeggen, maar dit is niet verplicht.
Een voorbeeldbrief om je kredietkaart stop te zetten zou er zo kunnen uitzien:

Aan:
(de bank waar je de kredietkaart hebt genomen, of: International Card Services)

"Beste,

Hierbij wens ik geen gebruik meer te maken van mijn creditcard, uitgegeven door Bank... met nummer:XXXX XXXXXXXX XXX, en deze op te zeggen.
In bijlage de kopie van mijn identiteitskaart en de doormidden geknipte creditcard.

Graag had ik een bevestiging gekregen per brief of per email dat de creditcard daadwerkelijk werd gedeactiveerd.
Dank bij voorbaat.

Met vriendelijke groet,
(Naam, adres, handtekening en datum)"

Opzegtermijn en opzegkosten creditcard

Hou er bij het opzeggen van een creditcard altijd rekening mee dat er een opzegtermijn aan verbonden kan zijn. Wees er op tijd bij en verstuur je opzegbrief binnen de vereiste periode vóór de dag dat je kaart afloopt. Bij sommige kredietkaarten kunnen er ook opzegkosten verbonden zijn als je de creditcard opzegt. Anderzijds wordt een creditcard door de meeste banken automatisch verlengd met jouw stilzwijgende toestemming, zonder dat je verder iets hoeft te doen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Creditcard opzeggen met een opzegbrief: voorbeeldbrief"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-11-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Creditcards
Schrijf mee!