InfoNu.nl > Financieel > Geld > Creditcard stopzetten: voordelen & nadelen

Creditcard stopzetten: voordelen & nadelen

Creditcard stopzetten: voordelen & nadelen Vooral ten tijde van een crisis belanden veel mensen in de schulden, en dit doordat ze teveel op krediet hebben geleefd. Vaak ligt een onverantwoord gebruik van een creditcard daaraan ten grondslag. Sommige stellen zich dan ook de vraag of het niet beter is om je creditcard te verknippen en stop te zetten omdat het toch maar voor schulden en geldproblemen zorgt. Je creditcard stopzetten kan voordelig zijn, zeker wanneer je iemand bent die moeilijk kan omgaan met financiële discipline. Een interessant alternatief kan de prepaid creditcard zijn, waarbij je slechts een geldbedrag kan opnemen dat je eerst op je rekening hebt gestort. Wanneer je je kredietkaart stopzet vermijd je alleszins dan je schulden en bijkomende kosten maakt. Maar onrechtstreeks zijn er ook een boel nadelen verbonden aan het niet-bezitten van een kredietkaart. Welke voordelen en nadelen kan het opzeggen van een creditcard met zich meebrengen?

Crisis en schulden

Er was een tijd dat wie nog geen creditcard had, van een bankmedewerker een telefoontje kreeg met de vraag of hij of zij misschien toch een creditcard zou willen nemen. Het was immers toch zo voordelig om er een te hebben en net op dat moment liep er een promotie om mensen een kredietkaart te verlenen tegen interessante voorwaarden. Die periode situeerde zich ongeveer in de jaren negentig van de twintigste eeuw. Intussen is er veel veranderd: de financieel-economische crisis van 2008 sloeg hard toe, zowel bij banken als bij particulieren, en het begrip krediet kreeg een negatieve bijklank. Zeker wanneer een crisis in volle hevigheid bloeit en veel mensen hun kredieten niet meer kunnen terugbetalen. Uiteindelijk zullen ze dan ook meer en meer schulden gaan opstapelen.

Uitgaven kredietkaart

Het praktisch gemak van een creditcard kan soms leiden tot een gevoel van zorgeloosheid. De uitgaven die je met je creditcard maakt moet je in de meeste gevallen toch pas echt de volgende maand betalen. Hierdoor wordt er ook een mentale knop omgedraaid: je kan dus eigenlijk geld uitgeven dat je niet op je rekening hoeft te hebben staan. Als je nul euro op je rekening hebt staan, kan je dus geld uitgeven dat je nog niet hebt. Wonderbaarlijk, toch?

Krediet terugbetalen

Er zit echter wel een addertje onder het gras: om van het gemak te kunnen genieten van geld uit te geven dat je nog niet hoeft te bezitten, rekent de bank kosten aan. Per jaar of per maand haalt de bank een bedrag van je rekening: dat zijn de kosten die je moet betalen om over een creditcard te kunnen beschikken. Bovendien moet je ervoor zorgen dat het krediet dat je opneemt best de volgende maand op je rekening staat. Zoniet zal de bank ook rente aanrekenen. Op die manier kan je schulden gaan maken en dreigt het begin van een doodlopend straatje als je geld gaat lenen om de schulden van je creditcard af te kunnen betalen.

Creditcard stopzetten: voordelen

Sommige mensen hebben genoeg van dit systeem en willen het liefst hun creditcard in stukken knippen en opzeggen. Als je geen creditcard hebt, kan je er ook geen gebruiken, en kan je ook niet in de schulden geraken door ze te veel en mateloos te gebruiken. Dit kan een goede manier van zelfbescherming zijn, vooral als je weet dat je niet de financiële discipline hebt om een kredietkaart met mate te gebruiken. Het niet in de verleiding kunnen komen om dingen op krediet te kopen is dus een van de belangrijkste voordelen van het stopzetten van de kredietkaart.

Creditcard opzeggen: nadelen

Praktisch

Daarnaast heeft het opzeggen van een creditcard ook nadelen. Je beschikt immers niet meer over het gemak om wereldwijd makkelijk te kunnen betalen met je creditcard, waardoor je gedwongen bent om meer contanten op zak te hebben. Ook het online betalen van vliegtickets, hotelvakanties en het huren van een wagen zal een heel stuk moeilijker zijn zonder creditcard.

Verzekeringen

Daarnaast loop je ook sommige verzekeringen mis die automatisch worden aangeboden wanneer je een vakantie met de creditcard boekt. Denk hierbij aan bepaalde reis- en annulatieverzekeringen die inbegrepen zijn bij sommige creditcards. Om toch van bepaalde voordelen van de creditcard te kunnen genieten, en tegelijk beschermd te zijn tegen mogelijke schulden, kan de prepaid creditcard een interessant alternatief bieden.

Prepaid creditcard

Een tegenhanger van de klassieke kredietkaart is de prepaid creditcard. Dit is een betaalkaart die over dezelfde voordelen beschikt als de reguliere creditcard, maar waarbij je geen krediet kan opnemen. Je kan wel uitgaven doen mits er voldoende geld op je rekening staat. Dat geld moet je eerst op je prepaid creditcard storten, waardoor je ook niet in het rood kan gaan. Schulden maken is dus niet mogelijk bij de prepaid creditcard, want je kan alleen maar zoveel geld opnemen als je op je kaart hebt gestort. Deze kaart kan een goed alternatief zijn voor wie wil beschikken over de voordelen van de creditcard, maar geen risico wil nemen met het nemen van krediet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Creditcard stopzetten: voordelen & nadelen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Creditcards
Schrijf mee!