InfoNu.nl > Financieel > Geld > Waarom je geld "verhuizen" naar een andere bank? 4 redenen

Waarom je geld "verhuizen" naar een andere bank? 4 redenen

Waarom je geld "verhuizen" naar een andere bank? 4 redenen Na de uitbraak van de economische crisis van 2008 zijn mensen kritischer geworden tegenover banken. Banken namen teveel risico's met het spaargeld van de klanten en hadden steun nodig van dezelfde klant, als belastingbetaler, om niet failliet te gaan. Overstappen naar een andere bank was voor veel spaarders een manier om komaf te maken met het slechte verleden van hun grootbank en tegelijk een nieuwe start voor hun spaargeld. Veranderen van bank kan je doen om verschillende redenen, zoals bijvoorbeeld een te lage spaarrente, een gebrekkige service of het wegvallen van vertrouwen in je bank.

Geld "verhuizen"

De financieel-economische crisis van 2008 heeft de banken in een negatief daglicht gebracht. Heel wat banken hadden met het spaargeld van de spaarder risico’s genomen in ingewikkelde beleggingsproducten. Na de huizenmarktcrisis van 2007-2008 in de VS kwamen tal van problemen aan het licht voor banken in de VS en in Europa. Sindsdien werden burgers kritischer en wantrouwiger tegenover banken en gingen ze hun eigen bankrekeningen en beleggingen op een andere manier bekijken. Tal van mensen gingen hun geld "verhuizen" naar een andere bank die ze beter en efficiënter inschatten en waar ze meer vertrouwen in stelden.

Andere bank

Veel mensen zijn hun eigen bank dus kritischer gaan bekijken en hebben zich de vraag gesteld of het niet beter was om naar een andere bank over te stappen. Banken die staatssteun kregen of genationaliseerd werden toen ze failliet dreigden te gaan, werden minder populair bij de doorsnee burger. Kleinere, jongere banken konden hiervan profiteren en lokten overlopers met speciale promoties. Tal van spaarders maakten dankbaar gebruik van dergelijke promoties en gingen hun geld verhuizen naar een andere bank. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom iemand overstapt naar een andere bank.

Waarom overstappen naar een andere bank?

Hoge rente

Mensen zijn niet alleen kritischer geworden, ze zijn ook nauwkeuriger geworden met het vergelijken van rentes op spaarrekeningen. Doorgaans zijn er kleine verschillen bij de meeste banken, maar toch kan het de moeite lijken om je bank te verlaten als de aangeboden spaarrente ontstellend laag is.

Vertrouwen in de bank

Een andere mogelijkheid is dat je de bank gewoon niet meer vertrouwt. Er zijn teveel onfrisse dingen aan het licht gekomen na het uitbreken van de financieel-economische crisis, zoals bijvoorbeeld het onverantwoord beleggen in risicovolle beleggingsproducten, of simpelweg omwille van een slecht management. Een van de voorbeelden waar spaarders om die redenen massaal zijn weggevlucht is de Belgische bank Dexia, die later omgedoopt werd tot Belfius Bank & Verzekeringen om zich van haar slechte naam te zuiveren.

Mobile banking

Tegenwoordig worden de mogelijkheden om via internet je bankzaken te regelen alsmaar belangrijker. Sommige banken zijn nog niet zo ver als andere op dit vlak, of hebben een onhandig mobile bankingplatform. Ook om die reden gaan mensen naar een andere bank, denk bijvoorbeeld aan de particuliere belegger die kiest voor een bank waar hij tegelijk kan sparen én een handig beleggingsplatform kan gebruiken online.

Klantservice

Een vaak onderschatte reden om van bank te veranderen, is een gebrekkige klantenservice. Sommige grootbanken durven hier nogal eens last van te hebben. Ze leiden een beetje aan gemakzucht op dat vlak, omdat ze menen toch genoeg klanten aan zich te kunnen binden. Bij een kleinschaligere bank kan je doorgaans genieten van een persoonlijkere service, waar de meeste mensen zich beter bij voelen.

Kredietrating

Ook de algemene reputatie van de bank, samen met de financiële toestand ervan, kan een rol spelen bij de beslissing om naar een nieuwe bank over te stappen. Meer en meer mensen zijn de kredietrating van hun spaarbank nauwkeurig gaan opvolgen om te weten hoe het met hun bank gesteld is. Standard & Poor's en Moody's zijn de belangrijkste ratingagentschappen die banken grondig op hun financiële situatie opvolgen en inspecteren. Een te lage kredietrating (bv. BBB) kan een reden zijn om een spaarbank achter je te laten en te kiezen voor een andere bank die er beter voor staat.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Spaargeld overzetten naar andere bankSpaargeld overzetten naar andere bankJe wilt je spaargeld overzetten naar een andere spaarrekening bij een andere bank, die een hogere rente biedt. Maar hoe…
Hoe banken geld uit het niets creërenHoe banken geld uit het niets creërenBanken creëren geld gewoon uit het niets. En dan bedoelen we natuurlijk geld in girale vorm. Niet het geld in de vorm va…
Geen geld meer van de bank? Wat nu?Geen geld meer van de bank? Wat nu?Als de bank geen geld meer wil lenen, kunnen daar verschillende redenen voor zijn. Er kan achterstand zijn op een andere…
Hoe we geld voor ons kunnen laten werkenHoe we geld voor ons kunnen laten werken"Laat uw geld voor u werken!" Zo lokken banken onze zuurverdiende centen in hun paleizen. Als u tot degenen behoort die…
Vriendenlening: waarom is geld lenen aan vrienden link?Vriendenlening: waarom is geld lenen aan vrienden link?Is geld lenen aan vrienden link? Dat is de vraag die je je kan stellen als een van je vrienden in de geldproblemen zit e…
Bronnen en referenties
  • http://verhuisjegeld.nl/, bezocht op 15/12/2015.

Reageer op het artikel "Waarom je geld "verhuizen" naar een andere bank? 4 redenen"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!