InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geldproblemen: waarom rekeningen betalen moeilijker wordt

Geldproblemen: waarom rekeningen betalen moeilijker wordt

Geldproblemen: waarom rekeningen betalen moeilijker wordt Hoe komt het toch dat er zoveel mensen hun rekeningen niet meer kunnen betalen? Honderdduizenden gezinnen in Nederland en België hebben hier problemen mee, en vaker en vaker gaat het ook om hoogopgeleide mensen uit de middenklasse. Geldproblemen die zorgen voor schulden, ook in de meer gegoede middenklasse: het is een verontrustende trend die beïnvloed wordt door verschillende oorzaken. Denk maar aan de voortdurende economische crisis, de inflatie, en het groot aantal leningen en kredieten. Een maandelijks budget kan door deze factoren erg onder druk komen te staan, waardoor rekeningen betalen uiteindelijk moeilijker en moeilijker wordt.

Crisis en budget

Het maandelijks budget kan erg onder druk komen te staan in een crisis. Je hebt bijvoorbeeld een of meerdere leningen af te betalen, en als je dan nog eens je baan verliest wordt het helemaal moeilijk. Bovendien moet je je normale rekeningen zoals water, elektriciteit en huur blijven door betalen. Dan kan het gebeuren dat je op het einde van de maand gewoon geen geld meer hebt om aan alle rekeningen te kunnen voldoen. Mogelijk moet je dan om uitstel van betaling vragen of een lening aangaan bij familie of vrienden. Uiteindelijk zal je een realistische oplossing moeten vinden om de maandelijkse rekeningen in de toekomst te kunnen betalen, want zoniet beland je in de schulden.

Rekeningen betalen

Sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep ervan zijn er steeds meer gezinnen die het moeilijk hebben om op het einde van de maand alle rekeningen te kunnen voldoen. In het jaar 2012 bijvoorbeeld was dit fenomeen erg opvallend. Voor Nederland sprak men van 700.000 gezinnen die er niet meer in slaagden om alle rekeningen te betalen. In totaal hadden 1,4 miljoen gezinnen in Nederland leningen lopen, waarvan een half miljoen gezinnen een afbetalingsregeling afsloot. In Vlaanderen hadden in datzelfde jaar 140.000 mensen geldproblemen en vroegen een schuldbemiddeling aan.

Schulden middenklasse

In beide landen is er sprake van een interessante, maar verontrustende trend: meer en meer gezinnen uit de middenklasse hebben problemen om hun rekeningen te betalen. Soms gaat het zelfs om vrij hoogopgeleide mensen met universitaire diploma’s. Het gaat dus niet altijd om laaggeschoolde mensen uit de arbeidersklasse die met geldproblemen te maken hebben. Ook komen er meer éénoudergezinnen vragen om hulp bij het organiseren van hun schulden.

Redenen geldproblemen

Inflatie

Dit kan onder meer wijzen op het feit dat ook mensen met hoge diploma’s het moeilijk hebben om aan werk te geraken. Bovendien kan het ook te maken hebben dat de prijzen van energie onevenredig zijn gestegen in verhouding tot de salarissen. De inflatie in Europa is sinds de economische crisis langdurig gestegen, omwille van het bijdrukken van euro’s door de Europese Centrale Bank. Hierdoor werd geld minder waard waardoor het moeilijker is om maandelijkse rekeningen te betalen zoals gas, elektriciteit enz...

Kredieten

Tenslotte kan een belangrijke reden ook zijn dat we zijn opgegroeid met het idee dat het aangaan van krediet heel gewoon is, waardoor we het terugbetalen van onze schulden altijd maar kunnen uitstellen. Deze opvatting laat ons relatief onbezorgd consumeren zonder met de pijnlijke consequenties rekening te houden, namelijk met het feit dat geleend geld ooit eens moet terugbetaald worden, vaak met een onaangenaam hoge rente. Dat kan het totaalbeeld van onze uitgaven en onze schulden nogal onoverzichtelijk maken. Hierdoor kan het besef niet meer genoeg geld in kas te hebben om de rekeningen te betalen ons overvallen als een donderslag bij heldere hemel.

Levensstandaard

Een factor die samenhangt met de vorige reden is de voortdurende behoefte om er een hoge levensstandaard op na te houden. De marketing van de consumptiemaatschappij maakt dat we overal worden overspoeld door aansporingen om producten te kopen die we vaak niet nodig hebben. De reclame die op ons afkomt wordt dankzij persoonlijke gerichtheid op de consument alsmaar gesofistikeerder, denk hierbij aan de advertenties op sociale netwerken. Hierdoor wordt de kans dat we die dingen daadwerkelijk kopen ook groter. We gaan dus meer en meer geld uitgeven om aan een levensstandaard te voldoen die niet noodzakelijk overeenkomt met ons salaris.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!Geldproblemen? Schulden aflossen doe je zo!Iedereen kan uit de geldproblemen komen. Schulden aflossen is voor steeds meer mensen een dagelijks probleem. Zit jij in…
Schulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenSchulden: tips om schulden en geldproblemen te voorkomenGeldproblemen kunnen een zware last zijn in je dagelijks leven en zorgen voor veel stress. Als geldproblemen lang voortd…
In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?In de schulden zitten: wat zijn de oorzaken van schulden?De economische crisis heeft het veel mensen financieel moeilijk gemaakt waardoor ze in de schulden zijn geraakt. Maar ni…
Hoe kom je uit de schulden?Steeds meer Nederlandse gezinnen zitten in de schulden en kunnen er moeilijk weer uitkomen. De belangrijkste rekeningen…
Geldproblemen en schulden: reden tot ruzie met de partnerGeldproblemen en schulden: reden tot ruzie met de partnerGeldproblemen binnen de relatie is de grootste bron van ruzie tussen de partners. Zijn de financiën uit balans? Zijn er…
Bronnen en referenties
  • http://www.huizenmarkt-zeepbel.nl/27-02-2012/honderdduizenden-kunnen-rekeningen-niet-betalen/, bezocht op 03/01/2016.
  • http://www.gva.be/nieuws/binnenland/steeds-meer-vlamingen-kunnen-rekeningen-niet-meer-betalen.aspx-kunnen-rekeningen-niet-betalen/, bezocht op 03/01/2016.

Reageer op het artikel "Geldproblemen: waarom rekeningen betalen moeilijker wordt"

Reacties

Ben, 18-04-2013 11:03 #2
De rekeningen kunnen niet betaald worden omdat de rekeningen soms achter elkaar komen de bedragen zijn zo hoog dat de mensen het niet meer kunnen betalen en komen dan in de problemen de gemeentelijke lasten zouden per kwartaal kunnen worden afgeschreven en zo krijgen de mensen meer lucht
even een voorbeeld
februari huur 288,00
gas licht 73,00
gemeentelijke lasten 243,60
water per maand 15,00
schoolgeld 125,00
schoolgeld 80 +45
telefoon 10,00
unive 107,00
auto 23+36 verzekering 59,00
eten 300,00
kom ik al uit op 1184,00 terwijl mijn wao 1128,00 is
ik mag mijn rekening niet in 10 maanden betalen omdat er een blokade op staat
en moet ik de rekeningen in twee maanden betalen
de maand er op krijg ik de rekening van uitwaterende sluizen
televisie en internet komt er nog bij 80 euro
en dan praat ik nog niet over andere schulden en rekeningen die betaald moeten worden. ik heb geen geld meer. een oudergezin

Tiny, 09-10-2012 11:48 #1
Beste lezer,

Veel gezinnen komen in de problemen doordat je niet kan budgetteren omdat je niet weet wat voor kosten erop je af komen. Je hebt een glazen bol nodig om te weten of je wel recht hebt op je zorg en huur toeslag of dat je ex aan de andere kant van het land bijstand gaat aanvragen of dat je ernstig ziek wordt. Je zelf geen keuze kan maken van ik wil een zorg verzekering of niet en over in het verleden gemaakte afspraken zoals hypotheek etc. kun je ook niet terug draaien. De overheid hun schulden afwenteld op de burgers maar waar kan die burger het op af wenden bij onvoldoende draagkracht, want zal ik mijn zorg verzekering betalen of eten geen keuze als je ziet dat 30% van mijn inkomsten op gaat aan zorgverzekering en je inkomsten blijven dalen wordt alleen maar meer buiten proporties 5x zo duur terwijl ik niet ziek ben? Zo word ik wel ziek.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geldtips
Reacties: 2
Schrijf mee!