InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het loonstrookje in recessietijd: valt het mee of tegen?

Het loonstrookje in recessietijd: valt het mee of tegen?

Het loonstrookje in recessietijd: valt het mee of tegen? Een loonstrookje in recessietijd. Wordt dat nog wat? Vinden we het meevallen, is het ongeveer wat verwacht was of valt het toch tegen? Volgens onderzoek van het ING Economisch Bureau is vooral dat laatste het geval. En dat terwijl de bruto lonen toch echt in veel gevallen enigszins zijn gestegen. Hoe komt dit dan? Het Economisch Bureau heeft de verklaring. Over koopkracht, netto en bruto, en de 'hap' die pensioenpremies stiekem uit ons nettoloon nemen. Het Economisch Bureau van de ING bank vroeg zich af, wat we vonden van ons eerste loonstrookje in bezuinigingsjaar 2012. En wat bleek, zoals we al zouden verwachten? Vier op de tien werknemers vonden hun eerste salarisstrook van de januarimaand nogal tegenvallen. En dat onderzoek is representatief. Want meer dan 12.500 mensen vulden de peiling in op Mijn ING Nieuws, die de basis vormde van dit onderzoek.

Het onderzoek: hoe en wat

Aan deelnemers van de poll op Mijn ING Nieuws werd gevraagd wat ze van hun eerste loonstrookje in (recessie) jaar 2012 vonden. Daarbij konden ze drie mogelijkheden kiezen. Ofwel, dat het loonstrookje van januari was meegevallen. Of dat het gewoon volgens verwachting was. Ofwel dat het was tegengevallen. En helaas, dat laatste was de meest aangegeven keuze.

Niet zo blij

Al is het aandeel van de ontevreden stemmers niet dat van een meerderheid, toch blijkt dat vier op de tien mensen (40%) reden zagen om te knorren bij het zien van hun eerste loonstrookje van 2012. Dan nog was voor iets meer dan drie op de tien (30%) mensen het strookje wél volgens verwachting. En ze zijn in de minderheid, toch valt bijna één op de drie respondenten ofwel 29% onder de geluksvogels die het loonstrookje zagen en dachten: goh, een meevaller. Of dat nu was omdat zij letterlijk voordeel in het bedrag zagen, of zich in deze zware economische tijden nog veel erger hadden voorgesteld, vertelt het verhaal helaas niet.

Meestal erop vooruit gegaan, maar...

Het ING Economisch Bureau heeft wel een toelichting op de feiten achter de meningen. Volgens het Bureau zijn de meeste werknemers er netto toch enigzins op vooruit gegaan. Dat is verrassend! Waarom bestempelen toch 40% van de respondenten het bedrag als tegenvaller? Volgens het Bureau is de reden waarschijnlijk dat mensen een kosten-baten-analyse maken. En als je je vaste lasten zoals energiekosten, zorgpremie en kosten van eventuele kinderopvang afzet tegen een eventueel positief uitgevallen loonstrookje, zul je vaak toch echt zien dat de kosten van deze harde tijden je vooruitgang in netto-inkomen te boven gaan. Helaas.

Pensioenpremie is een hap uit het brutoloon

Ook de pensioentoestanden vormen een mogelijke deelverklaring voor ons sombere gevoel over het netto loon van 2012. Niet alleen weten we met ons allen dat we steeds minder pensioen moeten verwachten in de toekomst, ook neemt de pensioenpremie een grotere hap uit de meeste bruto inkomens. Er blijft heel wat minder over van je brutoloon, al stijgt het, omdat in praktisch alle branches de pensioenpremies fors zijn opgeschroefd. Die stijging 'eet' een deel van die op zich zo fijne brutoloonstijging op.

Ouderen en hogere inkomens achteruit

Er zijn uitzonderingen op de regel dat het netto inkomen voor veel mensen feitelijk (wat) stijgt. De groep van de ouderen is ook dit jaar weer doelgroep van bezuinigingen, en gaat er vaak netto op achteruit, zeker als deze mensen nog werken. Dit komt omdat het kabinet de verhoogde arbeidskorting voor werknemers vanaf 57 jaar heeft afgeschaft. Maar er is nog een groep die inlevert, en dat is minder gebruikelijk. Omdat de zorgverzekeringswet steeds meer kost en minder vergoedt, zien nu ook veel hoge inkomens hun nettosalaris dalen.

Koopkracht: komt er lucht?

We zitten tijdens deze recessie op een breed vlak met hogere prijzen en kosten, en ook met kabinetsmaatregelen die ons telkens meer kosten dan opleveren. Dat betekent dus dat wat er boven de streep aan loon bij komt, er onder de streep al snel weer 'vrolijk' vanaf is gegaan. Enerzijds ziet het ernaar uit dat het kabinet fors verder bezuinigt. Anderzijds neemt de kritiek op deze aanslag op de koopkracht wel toe. Als de consument minder heeft, wordt immers ook minder besteed. De neiging van de overheid om mensen aan te moedigen te blijven consumeren én lenen, vindt steeds minder weerklank - en terecht. Dus al blijft de koopkracht steeds verder onder druk komen en is de verwachting dat de jaren van neergang van onze koopkracht niet voorbij zijn, toekomstig beleid en eventuele wijzigingen van koers zouden nog weleens een beetje lucht kunnen brengen. Wordt vervolgd...
.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ING Economisch Bureau

Reageer op het artikel "Het loonstrookje in recessietijd: valt het mee of tegen?"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 02-03-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!