InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips om geld te besparen: hoe rondkomen met weinig geld?

Tips om geld te besparen: hoe rondkomen met weinig geld?

Tips om geld te besparen: hoe rondkomen met weinig geld? In een financieel-economische crisis heeft een groot deel van de bevolking het moeilijk om de eindjes aan mekaar te knopen. Maandelijkse rekeningen moeten betaald worden, voedsel en kledij moeten gekocht worden voor het hele gezin. Daarnaast lijk je bij de economische toestand van inflatie voor hetzelfde geld steeds minder dingen te kunnen kopen. Om die reden kunnen mensen het moeilijk hebben om geld te besparen en de maand rond te komen. Geld besparen is nochtans nuttig als je comfortabel wilt leven en tegelijk ook nog wat kapitaal wilt opzij zetten voor de toekomst. Vooral op het vlak van voeding en energie kan je behoorlijk wat geld uitsparen. Hoe kan je rondkomen met weinig geld en welke tips kunnen daarbij nuttig zijn?

Geld besparen: tips

Sommige mensen zijn het gewoon om met weinig geld te overleven, terwijl een benarde financiële situatie voor anderen eerder als een schok komt. Ze verliezen hun baan of zijn langdurig ziek en moeten het met een uitkering doen. Als je maandelijks budget met een grote hap vermindert, is het niet vanzelfsprekend om succesvol financieel te overleven. Toch is geld besparen als een oefening: als je je er goed in traint, dan kan je er alsmaar beter in worden en meer geld besparen. Het is gewoon een kwestie van discipline wanneer je dingen aankoopt en bovendien is het belangrijk om rekening te houden met enkele nuttige tips. Deze tips situeren zich vooral op het vlak van voeding, drank en energie.

Geen frisdrank

Een op het eerste zicht simpele tip om geld te besparen is het stoppen met het drinken van frisdrank. Frisdrank is sinds de jaren zestig van de twintigste eeuw ingeburgerd in de westerse maatschappij. Overal vind je frisdrankautomaten en worden er zoete drankjes als coca-cola, fanta en sprite aangeboden in café en restaurant. Maar je zou er versteld van staan hoeveel geld je simpelweg bespaart door alleen nog mineraalwater te drinken en de frisdrank te laten.

Vers vruchtensap

In de supermarkt vind je een enorm aanbod aan kant-en-klare vruchtendrankjes, die er ook nog eens lekker uitzien. Toch zijn deze relatief duur als je ze vergelijkt met het verse vruchtensap dat je zelf maakt. Koop eens een tiental sinaasappels om er vruchtensap van te maken en je zult zien dat dit een stuk goedkoper is. Hetzelfde geldt voor andere vruchten: sommige mensen houden van een tomatensapje of een vers limoensapje. Deze zelfgemaakte sapjes sparen geld uit en zijn bovendien nog lekker ook.

Voeding invriezen

In supermarkten vind je altijd wel aanbiedingen of promoties van vlees, vis of andere producten tegen een interessante prijs. Koop hier een grote hoeveelheid van en vries deze in. Ook producten waarvan de houdbaarheidsdatum diezelfde dag afloopt, zijn vaak een stuk goedkoper: soms kan je deze zelfs kopen aan halve prijs. Probeer bovendien ook grotere pakketten voedsel of drank te kopen in plaats van individuele verpakkingen. Aparte, kleinere verpakkingen kosten meer dan één groot pak, waardoor je een klein bedrag kan uitsparen.

Kosten energie

s Winters kan het erg koud zijn en dan ben je wel eens geneigd om s nachts de verwarming te laten draaien. Probeer dit te beperken zodat je energie bespaart. Maak er een gewoonte van om niet meer water te verbruiken dan nodig en te kiezen voor een douche in plaats van een bad. Voorts schakel je elektrische apparaten s nachts best helemaal uit, in plaats van ze in de standby-stand te laten staan.

Overbodige producten

Producten die je kan missen, koop je beter gewoon helemaal niet. Alcohol en tabak worden niet voor niets luxeproducten genoemd, waar bovendien veel taksen op geheven worden. Deze producten zijn niet levensnoodzakelijk en dus vermijdbaar. Denk ook aan hoogtechnologische elektronische producten die wel leuk zijn maar vooral peperduur. Koop tweedehands producten als het kan, zeker als het gaat om boeken, studieboeken, of meubels.

Ritje met de wagen

Soms lijkt het logisch om even terug naar de stad te rijden om een boodschap te doen die je vergeten was. Maar misschien kan je wachten tot later als je je kind moet afhalen van school? Op die manier spaar je een ritje met de auto uit. Je bespaart zo trouwens niet alleen benzine, maar ook tijd. Boodschappen en verplichtingen combineren kan je op lange termijn behoorlijk wat brandstof uitsparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen van geld op energieBesparen van geld op energieHet is natuurlijk aantrekkelijk om geld te besparen op je maandelijkse kosten aan energie. Vaak wordt geadviseerd om nie…
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Besparen op uw maandlastenBesparen op uw maandlastenU kunt op veel verschillende manieren geld besparen. De meest effectieve manier is om de maandlasten te drukken.
Verwarming een graadje lager kunnen zettenVerwarming een graadje lager kunnen zettenU kunt geld besparen en het milieu minder belasten door goed te letten op uw gasverbruik. Aan de andere kant wilt u niet…

Reageer op het artikel "Tips om geld te besparen: hoe rondkomen met weinig geld?"

Reacties

Peggy C., 03-04-2018 04:06 #4
Rondkomen in een land waar alles naar asielzoekers gaat en waar eigen volk op de 2de plaats staat is niet simpel. Overleven met het minimum, juist gepast rondkomen met het minimum, uit eten gaan bij casa mama omdat je niet toekomt anders. Gelukkig heb ik die nog en kan ik af en toe op haar terugvallen. Schone schijn al buiten en stil verdriet van binnen. Onbegrepen. Deels invalide en deels werkend. Dokterskosten alom en nu ook nog extra kosten te verwachten. In schuldbemiddeling gemoeten door faillissement zaak door toedoen van derden. Niet betaling klanten en een partner die meer uitgaf dan binnenbracht. Wie heeft mij tips hier om te besparen? Auto doe ik weldra weg omdat ik met vervoer werk mag rijden. Misschien mijn woning delen met iemand? Of is dit geen goed idee. Groetjes Peggy

Harry, 22-10-2016 14:34 #3
Op voeding besparen: Ik eet zelf zeer gezond (geen brood, praktisch geen suikers), neem elke dag een blikje Cola ter hand. Ik eet veel fruit, variatie zat in elke periode. Idem met groenten. Ik ga 1 maal per week naar de winkel en eet toch lekker steak en goeie vis. Ik bespaar maandelijks 850 aan inkopen allerlei.

Jan Vaeremans, 15-05-2016 17:58 #2
Beste, wegens terreur in Frankrijk en Brussel in schuldbemiddeling geraakt door te weinig werk (autocarsector)
Op voeding besparen, een voorstel. Al degene in je streek in dezelfde situatie aanspreken. 1keer per maand gezamenlijke aankopen realiseren door bijvoorbeeld met bestelwagen naar Auchan rijden te Frankrijk waar het water enz veel lager gepreist staat, groepsaankoop op alle vlakken.
Grtjs Jan

Beau, 04-08-2012 11:56 #1
Hallo,

Goeie tips, alleen gaan sommige voor mij niet op. Ik heb bijvoorbeeld geen vriezer en kan dus niets invriezen.
Ik heb meer van dit soort sites bekeken en mis eigenlijk iets. Wat moet of kun je doen als je niet rondkomt van je uitkering terwijl je je toch overal op suf bespaart? Hier in ons landje is het zo dat je je eerst goed in de schulden moet werken voordat je in aanmerking komt voor einige hulp op dat gebied. Maar zou het niet slimmer zijn om van te voren de mensen al te helpen voordat ze zich goed en wel in de schulden werken? Want ik heb echt van alles geprobeerd maar weet momenteel echt niet meer hoe en wat. Reactie infoteur, 04-08-2012
Hallo Beau,

Het is inderdaad zo dat je je niet kapot gaan besparen; uiteindelijk moet je over een basisbedrag beschikken dat voldoende is om te overleven. Naast het volgen van praktische tips is ook een leefbaar inkomen nodig. En misschien ligt daar ook de taak van de overheid. Minimumuitkeringen moeten aangepast zijn aan de niveau's van de prijzen van consumptiegoederen, anders gaan mensen bijna gedwongen worden om zich in de schulden te steken. En schulden zijn een teken dat het eigenlijk al te laat is.
Inderdaad zou het beter zijn dat de overheid ook anticiperend zou werken, en kinderen op school al basislessen budgetbeheer zou geven, zodat ze van jongsaf aan beter vertrouwd worden met het uitgeven van geld. En wat vooral belangrijk is, om de waarde van de dingen en geld te begrijpen.
Op dit moment heb je hier natuurlijk niks aan, maar voor de toekomstige generaties kan dit zeker nuttig zijn. Wat betreft de mensen die het tegenwoordig moeilijk hebben om rond te komen, ligt er een oplossing in een betere aanpassing van de minimumlonen en -uitkeringen aan de inflatie.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Geld besparen
Reacties: 4
Schrijf mee!