InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankzaken: Het persoonlijk bankverhuisdossier

Bankzaken: Het persoonlijk bankverhuisdossier

Van bank veranderen, is geen pretje: je moet je nieuwe rekeningnummer doorgeven aan je werkgever, domiciliëringen moeten opnieuw aangemaakt worden, net als bestendige opdrachten, je moet een nieuwe bankkaart aanvragen, ... Sinds 1 oktober 2004 kan je bij de oude bank je persoonlijk bankverhuisdossier laten aanmaken om de verhuis van je zichtrekening te vergemakkelijken.

Gentleman's Agreement

In februari 2004 sloot de Belgische banksector het zogenaamde Gentleman's Agreement met de overheid, deze heeft o.a. tot doel een grotere concurrentie tussen banken te verwezenlijken. Tijdens de besprekingen stelden de consumentenorganisaties nummeroverdraagbaarheid (behoud van rekeningnummer bij verhuis naar een andere bank) voor, maar gezien dit technisch niet te verwezenlijken is, heeft men het persoonlijk bankverhuisdossier in het leven geroepen.

Persoonlijk bankverhuisdossier

Het persoonlijk bankverhuisdossier bestaat uit:
  • een checklist,
  • praktische richtlijnen,
  • een bericht van verhuis voor je "uitbetalers", zoals o.a. je werkgever,
  • een door je oude bank in te vullen lijst van domiciliëringen,
  • een door je oude bank in te vullen lijst van bestendige opdrachten,
  • een door je oude bank in te vullen lijst van bestaande betaalkaarten en betaalfuncties.

Je zal merken dat het moeilijk is om sommige bankdiensten te verhuizen, denk maar aan effectenrekeningen, kredieten, waarborgen, enz. omdat deze diensten worden afgerekend via je zichtrekening. Het is dan ook van groot belang om je bankverhuis goed te overdenken.

Hoe ga je te werk?

Zodra je besloten hebt om je rekeningen bij een andere bank onder te brengen, moet je slechts enkele stappen ondernemen.
  • Vraag je persoonlijk bankverhuisdossier aan bij je plaatselijk bankkantoor. Zij zullen de vraag doorspelen aan de hoofdzetel.
  • Je persoonlijk bankverhuisdossier wordt aangemaakt op de hoofdzetel en enkele dagen later kan je het dossier ophalen bij je plaatselijk bankkantoor.
  • Neem je persoonlijk bankverhuisdossier mee naar je nieuwe bank. Zij zullen er voor zorgen dat de domiciliëringen en bestendige opdrachten aangemaakt worden op je nieuwe rekening en dat je "uitbetalers" worden verwittigd.
  • Aan de hand van de checklist kan je zien welke stappen er nog ondernomen moeten worden om je bankverhuis compleet te maken.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • ABB-BVB

Reageer op het artikel "Bankzaken: Het persoonlijk bankverhuisdossier"

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!