InfoNu.nl > Financieel > Geld > Goedkope supermarkten

Goedkope supermarkten

Goedkope supermarkten Prijzenoorlogen zijn als sinds jaar en dag bij ons bekend bij. De supermarkten die beweren gegarandeerd het goedkoopst te zijn, zijn niet op één hand te tellen. De vraag is of het waar is dat deze winkels zo goedkoop zijn. Als klant willen graag zo goedkoop mogelijk uit zijn. Maar bij welke winkel zijn we dat daadwerkelijk?

Inhoud

Bekende goedkope supermarkten

De meest bekende goedkope supermarkten zijn de Aldi en de Lidl. Deze twee ketens, beide van Duitse makelei, volgen eenzelfde tactiek. De voornaamste redenen waarom zij goedkoop zijn:
  • Beiden hebben ze een beperkt assortiment. Ze zijn minder uitgebreid dan andere supermarkten.
  • Ze hebben veel producten nog in dozen of in plastic in de schappen liggen.
  • Ze leveren geen A-merken
  • Er loopt minder personeel rond. De service voor klanten is hierdoor minder dan in andere supermarkten.

Daarnaast hebben ze elke week een reeks aan non-food producten voor lage prijzen. Deze trekken vaak veel klanten. Ondanks de nadelen van de mindere service weten deze ketens nog steeds veel klanten te trekken. Ze doen wat dat betreft niet onder voor andere supermarkten.

Andere winkels

Natuurlijk zijn er meer goedkope supermarkten naast de Lidl en Aldi. Van de grotere ketens zijn dit bijvoorbeeld:
  • Deen
  • Dekamarkt
  • Plus
  • Vomar
  • Jumbo

Naast de grote ketens zijn er ook kleine ketens die goedkoop zijn. Dit zijn bijvoorbeeld:
  • Hoogvliet
  • Troefmarkt
  • Nettorama
  • Dirk van den Broek: hieronder vallen ook Bas van der Heijden en Digros
  • Bonimarkt

De service van de supermarkten is beter dan in de Aldi of Lidl winkels en alles ligt netjes in de schappen. Er is meer personeel. Voor mensen die hier waarde aan hechten is een dergelijke supermarkt prettiger.

Welke supermarkten zijn het goedkoopst?

Het is prettig om te weten welke supermarkten goedkoop zijn, maar welke is nu echt het goedkoopst?? Dit is de vraag die de consumentenbond bezig houdt, die supermarkten bezighoudt en niet in de laatste plaat, die u als klant bezig houdt. Veel van ons willen tenslotte niet meer uitgeven dan nodig. Zeker in deze slechte economische tijd is dat van belang.

Elke supermarkt roept dat hij de beste aanbieding heeft, dat hij de goedkoopste producten heeft van de beste kwaliteit. De ene aanbieding is nog aantrekkelijker dan de andere.

Als klant blijven we zo struinen naar de meest goedkope producten, die het liefst ook nog van goede kwaliteit zijn. De één gaat naar een winkel waar A-merken worden verkocht omdat hij het liefst een goed merk heeft. De ander kan een merk niets schelen en die zoekt gewoon de goedkoopste supermarkt uit.

Maar is dit wel zo gewoon? Want wat is nu de goedkoopste supermarkt? Is daar een eenduidig antwoord op? Hier kunnen we duidelijk over zijn. Nee, hier is geen eenduidig antwoord op. Waarom is dat er niet?
  1. Omdat prijzen erg variëren. Het ene product is in winkel A erg goedkoop en in Winkel B niet. Voor en ander product kan het echter net andersom liggen. Dan is ineens winkel B goedkoop en winkel A niet. En dan is er nog winkel C die met beide producten goedkoper is, maar met 6 andere duurder. Daarnaast veranderen prijzen bijna voortdurend.
  2. Omdat het verschilt per klant. Iedereen heeft een aantal producten die hij wekelijks koopt. Dit kan erg verschillen per huishouden. Het kan daarom per huidshouden evrschillen welke winkel goedkoop is. Voor de éém is de Lidl goedkoop en voor de andere de C1000.
  3. Omdat het af hangt van het koopgedrag van de klant. De ene klant zoekt alle goedkope producten in de winkel op. Hij kan daarmee goedkoper uit zijn in een duurdere winkel dan een andere klant die niet let op prijs van de producten die hij koopt in een goedkope supermarkt.
  4. Omdat door de steeds herhaalde prijzenoorlogen de meeste winkels elkaar steeds nader komen in prijs. Het maakt steeds minder verschil.
  5. Omdat sommige winkels die goedkoop beweren te zijn, dat niet zijn. Zo blijkt de Jumbo duurder te zijn dan verwacht. Ook de Aldi en de Lidl zijn niet met alle producten het goedkoopst. En de Albert Heijn die erg duur lijkt, heeft erg veel producten in het assortiment die helemaal niet duur zijn. Dit zijn vooral de euroshopper producten.

Ondanks alle beloftes die ons gedaan worden door supermarkten, is het niet dus niet eenvoudig te zeggen welke supermarkt het goedkoopst is.

Kwaliteit

Kwaliteit is iets wat elke klant in meer of mindere mate nastreeft bij het kopen van producten. Vaak wordt gedacht dat duurdere winkels zoals de Albert Heijn de beste kwaliteit hebben. Dit is echter niet het geval.

Aldi en Lidl

Heel veel producten van de Aldi en de Lidl zijn van uitstekende kwaliteit. Ze zijn even goed of zelfs beter dan de A-merken of huismerken uit andere supermarkten. Ook de smaak is meestal prima. Zo is het brood van de Lidl van beter kwaliteit dan dat van Albert Heijn. Ook de versafdeling van de Lidl is goed. Bij de Aldi laat de kwaliteit van vers en brood wel wat te wensen over, maar de overige producten zijn prima.

Beperkte leveranciers

Klanten wordt voorgespiegeld dat de ene winkel veel betere kwaliteit levert dan de andere. Dit wordt ons geleerd door de veelvuldige reclames. Het is echter goed om te beseffen dat achter alle producten in de winkel maar een beperkt aantal leveranciers zit. Reclames doen voorkomen dat de ene pindakaas nog lekkerder en smeuïger is dan de ander. Maar ze kunnen met gemak uit dezelfde fabriek komen en zelfs exact hetzelfde product zijn. Er zit alleen een ander label om. De kwaliteit van de producten ligt helemaal niet zo ver uit elkaar als wordt beweerd. Het komt elkaar heel erg na. Al lijkt de keus in winkels enorm, eigenlijk is deze keus veel kleiner dan wij denken. Als we alle producten die eigenlijk hetzelfde zijn bij elkaar zouden zetten, houden we een veel kleiner, maar wel eerlijker assortiment over.

De goedkoopste bepalen

Voor wie echt wil, is er natuurlijk altijd een weg om altijd het goedkoopst uit te zijn. Dit kost echter wel een hoop werk.

U dient een lijst op te stellen met producten die u wekelijks koopt. Met deze lijst kunt u naar de winkels gaan waar u wilt kopen. Bepaal in elke winkel de prijs van elk artikel. Nu kunt u zien welke winkel over de gehele linie het goedkoopst is en daar uw boodschappen doen. Ook kunt u bij verschillende supermarkten gaan winkelen en bij elke winkel het product van uw lijst kopen dat daar het goedkoopst is. U bent dan wel meer tijd kwijt met winkelen.

Naast de lijst met hoofdproducten kunt u ook nog een lijst maken met producten die u minder vaak koopt en dezelfde procedure volgen.

Een groot nadeel van deze werkwijze is dat u nooit klaar bent. De prijzen zijn continu aan verandering onderhevig. Wilt u pertinent het goedkoopste uit zijn, dan moet u dit altijd bijhouden. Bovendien is van de versafdeling niet te zeggen welke winkel het goedkoopst is, omdat de prijzen hiervan dagelijks of per week veranderen. Het is dus een hele klus om zo goedkoop mogelijk uit te zijn.

Kooptips

Voor de meesten onder ons is bovenstaande aanpak eenvoudigweg niet haalbaar en het loont te weinig. Wat u dan het beste kunt doen is de volgende tips volgen:
  • Bekijk welke supermarkt over het algemeen goedkoop is en doe in één of twee winkels daarvan altijd uw boodschappen. Maak u er niet druk om of u werkelijk elk artikel het goedkoopst hebt. Dat is in de praktijk nagenoeg onmogelijk en zeer bewerkelijk. Bovendien scheelt het uiteindelijk niet zo veel in prijs.
  • Kijk onderin en helemaal bovenin de schappen. Daar liggen de goedkope producten. Op die manier kunt u goedkoop uit zijn bij een dure supermarkt. Dure producten liggen op ooghoogte.
  • Neem B-merken in plaats van A-merken. De kwaliteit verschilt lang niet zo veel als wordt beweerd.
  • Koop producten die u vaak gebruikt in de aanbieding. U kunt dan direct een grotere hoeveelheid kopen. Zo heeft u voor een tijdje goedkope producten in huis.
  • Doe een deel van uw boodschappen op de markt. Daar bent u aanzienlijk goedkoper uit.
  • Houd u aan uw lijstje. Zwicht niet voor de verleiding om allerlei lekkere en handige aanvullingen op uw lijstje te kopen. Zorg dat u een volle maag hebt als u gaat winkelen. Dat maakt de verleiding minder groot.
  • Probeer kant en klare producten te vermijden. Deze zijn meestal duurder dan wanneer u zelf iets klaar maakt.
  • Doe eens per week boodschappen in plaats van elke dag. U koopt dan minder overvloedig producten in.

Lees verder

© 2012 - 2019 Bubo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Supermarkten vergeleken (BE)Wie naar een supermarkt wil gaan om te winkelen ziet tegenwoordig het bos door de bomen niet meer. Omdat iedereen toch e…
Bijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerBijbaan in de supermarkt: werken als caissière/vakkenvullerVeel jongeren hebben een bijbaan in de supermarkt. Het gaat vooral om 15 en 16-jarigen, aangezien zij goedkope krachten…
Besparen op de boodschappenEr kan veel bespaard worden op de boodschappen. Alleen hoe moet dat? Niet iedereen vind dat even gemakkelijk. Daarom heb…
Besparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen: 10 tips om geld te verdienenBesparen op boodschappen kan veel geld opleveren. Volgens het NIBUD geven Nederlanders gemiddeld namelijk tussen de 20 e…
Geld besparen met boodschappen doenVoordat je het weet, heb je het winkelwagentje volgeladen met producten die je eigenlijk niet nodig hebt. Je hebt je lat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • www.distrifood.nl
  • www.supers.nl
  • Slimafvallen.nl
  • Zuinigaan.blogspot.com
  • Nl.wikipedia.org
  • www.jijbespaart.nl

Reageer op het artikel "Goedkope supermarkten"

Reactie

Van de Voort, 07-08-2014 21:47 #1
Heb de indruk dat de Aldi flink aan prijsverhogingen doet. Is dat zo?

Infoteur: Bubo
Gepubliceerd: 21-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!