InfoNu.nl > Financieel > Geld > Finbox digitaal betalen

Finbox digitaal betalen

Finbox digitaal betalen Wat is de Finbox? Finbox is vooral erg handig en eenvoudig. Het is een digitale brievenbus voor uw rekeningen. U kunt hierbij kiezen uit Finbox ABN AMRO, ING bank of de Rabobank. Deze banken ondersteunen Finbox als financiële brievenbus en daarmee de digitale rekening. Finbox is de manier om overzichtelijk via internetbankieren uw digitale nota te ontvangen en digitaal te betalen. Het is uw digitale inbox en brievenbus waar u alles bij elkaar hebt. U haalt een nota uit uw digitale brievenbus en kunt betalen zonder zelf alle gegevens in te hoeven voeren.

Finbox als digitale brievenbus

Finbox is een initiatief van ABN AMRO, de ING en de Rabobank. Finbox zorgt zo voor betaalgemak en overzicht. Geen papieren rekeningen of factuur, geen andere papieren financiële post. Finbox is ook de vervanging voor de Digitale Nota en NotaBox. Finbox maakt bij genoemde banken onderdeel uit van het internetbankieren, zodat u niet extra voor de dienst hoeft te betalen.

Welke rekeningen gaan via Finbox lopen?

U bepaalt zelf welke papieren informatie en rekeningen u via Finbox laat lopen. Finbox kunt u niet alleen gebruiken voor facturen maar ook voor allerlei andere belangrijke informatie zoals uw belastingen en pensioenoverzicht. Dit overzicht kan de komende jaren verder worden aangevuld:
  • Facturen;
  • Acceptgiro’s.
  • Belastingaanslagen;
  • Nota’s;
  • Specificaties bij een incasso;
  • Specificaties van premies, uitkeringen;
  • Uw salarisstrook;
  • Een pensioenoverzicht;
  • Een verzekeringspolis.

Aanmelden voor Finbox

Het aanmelden voor Finbox kan op twee manieren:
  • Aanmelden via een bank die Finbox ondersteunt. Ga naar internetbankieren;
  • Aanmelden via een andere organisatie. U werkt dan met een inlognaam en inlogcode of wachtwoord. Dit zal worden uitgebreid.

Dat betekent niet dat u in elke gemeente automatisch ook de aanslag WOZ in uw Finbox zult ontvangen. Zodra u zich aanmeldt zullen bovendien alleen de nog niet gemaakte rekeningen, nota's en specificaties in uw Finbox worden geplaatst. Voor de WOZ zal dat betekenen dat u bij een aanmelding in 2015 pas in 2016 de informatie in uw box ontvangt of het moet zo zijn dat u in 2015 bezwaar aantekent en de vervolginformatie in Finbox ontvangt. Overigens hebt u nu al bij vele gemeentes de mogelijkheid om met uw DigiD code persoonlijke informatie in te zien. Ook reeds opgestuurde papieren acceptgiro's zullen niet via Finbox lopen.

Bedrijven willen Finbox

Het aantal bedrijven dat de box gebruik zal maken, zal de komende tijd toenemen. Het is goedkoper en beter voor het milieu. Het zal dus ook gebeuren dat sommige bedrijven u zullen vragen om hen via Finbox aan te melden. Als er informatie in uw inbox staat krijgt u zodra u bent ingelogd op internetbankieren de melding dat er nieuwe informatie is ontvangen. Kies altijd voor veilig internetbankieren op een veilige pc.

Voordelen digitaal Finbox voor de consument

Uw voordeel is dat alles overzichtelijk is, u geen papieren dossiers hoeft te bewaren en de gegevens van een acceptgiro niet meer hoeft over te tikken. Het is beter voor het milieu en stukken sneller bankieren.

Is Finbox een succes?

Of Finbox een succes is, is nog maar de vraag. Zo zag de ING bank in na een eerste forse toeloop van het aantal gebruikers dit aantal in 2014 en 2015 afnemen. Mede hierdoor heeft de ING bank besloten om Finbox vanaf 1 januari 2016 niet meer aan te bieden. Op zich een opvallende beslissing omdat de digitalisering de komende jaren verder zal toenemen. Zo heeft bijvoorbeeld ook de Belastingdienst aangekondigd de blauwe envelop langzaam uit te bannen om na een paar jaar alleen nog maar digitaal met de klanten te communiceren. Nu Finbox sluiten, lijkt te vroeg, maar kennelijk ziet de ING bank genoeg andere mogelijkheden om zijn klanten en vooral ook de jonge klanten aan te spreken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Finbox digitaal betalen"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 28-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Finbox
Schrijf mee!