InfoNu.nl > Financieel > Geld > Fiat geld of fiat currency: beter dan de goudstandaard?

Fiat geld of fiat currency: beter dan de goudstandaard?

Fiat geld of fiat currency: beter dan de goudstandaard? Fiat geld: het is een begrip dat sinds de economische crisis van 2008 meer en meer opduikt in de media. De financiële bankencrisis van 2008 en de schuldencrisis van 2010-2011 zorgden ervoor dat centrale banken fiat geld gingen bijdrukken om de economie te redden. Geld bijdrukken zorgt voor de devaluatie van een munt en tegelijk voor een algemene stijging van het prijsniveau, ook wel inflatie genoemd. In het huidige economische systeem is fiat geld of fiat currency van toepassing, in tegenstelling tot het financieel systeem van de goudstandaard van voor 1971. Maar wat betekent fiat geld of fiat currency precies en hoe staat het tegenover het systeem van de goudstandaard?

Geld bijdrukken

De financiële en economische crisis van 2008 bracht banken in problemen die al te makkelijk hypotheken hadden verstrekt aan particulieren die hun leningen niet meer konden terugbetalen. Hierdoor moesten centrale banken en overheden tussenkomen om heel het financieel-economische systeem van de ondergang te redden. Nieuwe leningen werden uitgegeven aan de banken en in 2010-2011 kwamen ook overheden financieel in de problemen. De centrale bank van Amerika, de Fed, drukte dollars bij door middel van de befaamde Quantitative Easing (QE) en ook de Europese Centrale Bank ging landen steunen door hun obligaties op te kopen, wat in feite neerkomt op het bijdrukken van geld. Dit laatste begrip (geld bijdrukken) speelt een belangrijke rol in heel de theorie van fiat geld of fiat currency.

Wat is fiat geld of "fiat currency"?

Geld bijdrukken door een centrale bank betekent dat de hoeveelheid geld vergroot wordt waardoor de waarde van de munt vermindert. Hoe meer geld er in omloop is om producten te kopen, hoe minder dat geld waard is. Centrale Banken kunnen een munt alleen maar uitgeven en drukken omdat ze de bevoegdheid daartoe hebben van de politieke leiders, en dus de bevolking. Geld heeft dus in feite alleen waarde omdat de politiek en de bevolking zijn overeengekomen om er waarde aan te hechten. Het is de regering van een land die bepaalt dat een bepaalde munt als betaalmiddel en dus als geld geldt.

Fiat geld: vertrouwen

Fiat is een woord uit het Latijn dat betekent dat iets is toegestaan of goedgekeurd. Denk onder andere aan de uitdrukking: "zijn fiat geven". In feite staat de gemeenschap toe dat de centrale bank van een land of monetaire zone geld bijdrukt en dat aan die munt waarde wordt gehecht. Dit monetair systeem is dus louter gebaseerd op vertrouwen tussen overheid en bevolking met betrekking tot de munt. Het fiat systeem is dus potentieel veranderlijk en niet gebaseerd op een onderliggende vaste waarde zoals bijvoorbeeld goud. Niet voor niets staat er op de dollarbiljetten nog steeds: "In God we trust". Met de goedkeuring van god en gemeenschap worden dus biljetten in de economie gepompt.

Fiat geld vs. goudstandaard

Tastbare waarde: goud

Een andere vorm van geld is het geld dat gebaseerd is op waardevolle goederen, zoals bijvoorbeeld edelmetalen als goud en zilver. Doorheen de geschiedenis werd er over lange periodes daadwerkelijk met gouden en zilveren munten betaald. Ook stond er lange tijd op het dollarbiljet dat dit inwisselbaar was voor een waarde in goud. De bankbiljetten waren dus altijd gedekt door een hoeveelheid goud, met andere woorden: er lag iets tastbaars aan de oorsprong van je geld.

President Nixon

Dit was het systeem van de goudstandaard of gouden standaard. Na het loskoppelen van de dollar van goud door president Nixon in 1971 kwam hier verandering in. Om een oplossing te vinden voor het alsmaar groter wordende schuldenprobleem van de Verenigde Staten van Amerika en om de Vietnamoorlog te kunnen blijven financieren nam president Nixon op een onopvallende zomerdag in 1971 een ultrabelangrijke economische beslissing. Geld zou niet meer gekoppeld worden aan goud maar werd vanaf dan door niks tastbaars meer gedekt.

Fiat US dollar

In dit systeem van fiat currency was de dollar alleen nog gedekt door het wereldwijd vertrouwen in de regering die de biljetten uitgeeft. De Amerikaanse regering kon nu naar believen dollars bijdrukken, omdat elke dollar niet meer hoefde gedekt te worden door een bepaalde waarde aan goud. De VS konden van deze voordelige positie genieten omdat de US dollar werd (en nog steeds wordt) gezien als de reservemunt in de wereld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De Fiat 500: milieubewust en wegenbelastingvrij rijdenDe Fiat 500 is een bijzonder populaire auto. De auto is niet alleen mooi vormgegeven, het is ook een auto met een relati…
Fiat 500L Living (7 zitplaatsen)Klein, groter, grootst! Dat gaat zeker op voor de Fiat 500, het kleine bolle autootje dat in 2007 een tweede leven in we…
Fiat Multipla (6 persoons)Fiat Multipla (6 persoons)De Fiat Multipla kennen de meeste mensen als die vreemde auto met die rare neus, welke in 1998 op de Nederlandse markt k…
Betalen met goud: goud als betaalmiddel van de toekomst?Betalen met goud: goud als betaalmiddel van de toekomst?Goud blijft in de economische wereld een "hot item". De goudprijs steeg in 2011 tot absolute recordhoogten, wat leidde t…
Fiat Freemont (2012) (7 zitplaatsen)Fiat Freemont (2012) (7 zitplaatsen)Fiat heeft onder meer het automerk Dodge overgenomen en één van de modellen van Dodge opgenomen in het eigen assortiment…
Bronnen en referenties
  • http://www.economie-macht-maatschappij.com/geldsysteem.html, bezocht op 29/12/2015.
  • http://www.vrijspreker.nl/wp/2015/04/james-turk-en-tuur-demeester-over-de-moeder-aller-zeepbellen-fiatgeld/, bezocht op 29/12/2015.

Reageer op het artikel "Fiat geld of fiat currency: beter dan de goudstandaard?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 29-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Economische begrippen
Schrijf mee!