InfoNu.nl > Financieel > Geld > Top 10 Armste landen ter wereld 2017

Top 10 Armste landen ter wereld 2017

Top 10 Armste landen ter wereld 2017 Wat zijn de armste landen ter wereld in 2017? En wat is het armste land ter wereld? Hier een top 10 van de armste landen aan de hand van het Bruto Binnenlands product (BBP) gekoppeld aan de koopkracht per hoofd . Een overzicht van de echt arme landen in de wereld in 2016/2017 volgens het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

Rapport van het IMF - de armste landen ter wereld 2017

Jaarlijks doet het Internationaal Monetair Fonds onderzoek naar de verdeling van de welvaart in de wereld. Het kijkt hoe landen zich ontwikkelen en waar de problemen liggen. Ook publiceren ze data waaruit blijkt welke landen in de wereld het rijkst zijn. Voor een overzicht van de rijkste landen ter wereld in 2017 moet u bij mijn andere artikel zijn. Hier kijken we naar de conclusies die betrekking hebben op de armste landen ter wereld. Dit is eigenlijk natuurlijk nog veel belangrijker.

Hoe wordt de rijkdom of armoede gemeten?

Het IMF geeft twee lijsten uit. Een waarin te lezen valt wat het Bruto Binnenlands Product van een land is en een waarin dit gekoppeld wordt aan de Koopkracht per hoofd (PPP = purchasing power parity). Voorheen werd vaak louter gekeken naar de BBP lijst, maar deze geeft niet goed weer hoe de levensstandaard van een land er precies aan toe is. Door het te koppelen aan de koopkracht kom je er achter hoe het daadwerkelijk met de inwoners van een land gaat. In financieel opzicht wel te verstaan.

Conclusies van het Rapport

Het is duidelijk dat er eigenlijk maar bar weinig verandert. De lijsten hebben jaar na jaar vaak weer dezelfde landen in de top 10. Er is over het algemeen wel vooruitgang, maar het is niet om over naar huis te schrijven. Uit het rapport kunnen we opmaken dat de Democratische Republiek Congo niet langer het armste land ter wereld is, maar dat de Centrale Afrikaanse Republiek nu deze twijfelachtige eer heeft. Ook als je de berekeningen van de Wereldbank erbij pakt, wordt dit beeld ondersteund. De CIA heeft echter het door oorlog en piraten verscheurde Somalie op nummer 1 staan. Voor de rest komt de data redelijk met elkaar overeen.

Hoewel de landen natuurlijk in relatieve zin veel armer zijn dan bijvoorbeeld Nederland, is er wel een absolute stijging te waarnemen. Waar Burundi bijvoorbeeld in 2011 nog 430 dollar per hoofd had, is dat in 2016 831.

Armste Regio ter wereld

Ook in dit opzicht is er maar weinig veranderd. Het mag ons niet verbazen dat Afrika nog steeds duidelijk als de armste Regio uit de bus komt. Waar bepaalde delen in Azië het ook niet makkelijk hebben, is het wel duidelijk dat daar de vooruitgang sneller gaat. Elk land in de top 10 bevindt zich in Afrika.

Top 10 Armste Landen ter Wereld 2017

Hier is de IMF top 10 van armste landen. Het bedrag is de Koopkracht per hoofd in international dollars.
  1. Centrale Afrikaanse republiek - 628
  2. Democratische Republiek Congo - 767
  3. Burundi - 831
  4. Liberia - 876
  5. Niger - 1077
  6. Malawi - 1126
  7. Mozambique - 1192
  8. Guinea - 1238
  9. Eritrea - 1300
  10. Madagascar - 1466

Ten opzichte van 4 jaar geleden

  1. Democratische Republiek Congo - 347
  2. Liberia - 416
  3. Burundi - 430
  4. Zimbabwe - 471
  5. Eritrea - 731
  6. Centrale Afrikaansee Republiek - 774
  7. Niger - 795
  8. Sierra Leone - 846
  9. Malawi - 852
  10. Togo - 892

Opmerkingen bij de lijst over arme landen

De lijst is het resultaat van grondig onderzoek. Wel moet het IMF het natuurlijk doen met de cijfers die het binnen krijgt. Het geeft dus niet een volledig beeld, maar dichterbij dan dit zullen we niet kunnen komen. Op moment dat er een crisis in een land is levert dat ook complicaties op. Zo was eerst Libië niet geïndexeerd, maar nu wel weer, en Somalie bijvoorbeeld niet.
© 2012 - 2017 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • HET IMF RAPPORT GEPUBLICEERD IN September 2011: http://www.imf.org/external/pubs/ft/weo/2011/02/weodata/weorept.aspx?

Reageer op het artikel "Top 10 Armste landen ter wereld 2017"

Infoteur: Euromark
Laatste update: 13-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!