InfoNu.nl > Financieel > Geld > CBS: vrouwen lopen achter met opbouw pensioen

CBS: vrouwen lopen achter met opbouw pensioen

CBS: vrouwen lopen achter met opbouw pensioen Vrouwen en pensioen. Een lastig onderwerp: nog steeds hebben vrouwen een forse achterstand op mannen als het om hun financiele toekomst gaat. Maar onder andere vanwege de toename van het aantal vrouwen op de werkvloer én de bewustwording bij jongere generaties, komt daar verandering in. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Maar wat is eigenlijk een goed pensioen? En wat moet je daar zelf aan doen? Lees verder. Vrouwen en hun pensioen. Het goede nieuws is, dat vrouwen hun achterstand inlopen als het gaat om de pensioenvoorziening van mannen. Die is namelijk altijd al veel beter geweest dan die voor vrouwen, en daarin komt maar mondjesmaat verandering. Daarmee komen we meteen bij het minder goede nieuws. Het CBS meldt dat weliswaar het aantal vrouwen van 65 jaar en ouder dat een aanvullend pensioen heeft, de afgelopen 10 jaar is toegenomen. Maar tegelijkertijd blijft het verschil met de huidige mannelijke 65-plussers nog groot. Een toch wel schokkend gegeven uit de CBS-cijfers is, dat vrouwen gemiddeld de helft (!) minder aanvullend pensioen ontvangen dan mannen.

Achterstand wordt ingelopen

Omdat met name gemeten wordt hoe vrouwen er anno nu voor staan in vergelijking met het verleden, meet het CBS in dit geval het aantal vrouwen dat nu pensioen geniet. Dus niet zozeer de aanspraken van de vrouwen die nu bijvoorbeeld dertig of veertig zijn en in de toekomst hun aanspraken laten gelden. Dat maakt de cijfers wel wat somberder, want met elke generatie worden vrouwen onafhankelijker. Maar toch zijn de cijfers een eye-opener. In 2000 kreeg de helft van de vrouwen een aanvullend pensioen naast de AOW. Dat was in 2010 wel toegenomen, maar slechts tot 59 procent (dus zes op de tien vrouwen). Dit percentage ziet er nog wat slechter uit als je weet dat van de mannen ruim negen op de tien (92 procent) in 2010 een aanvullend pensioen ontving!

Gehuwd of samenwonend

Uit de CBS-cijfers blijkt dat vooral het aantal gehuwde of samenwonende vrouwen met een aanvullend pensioen nogal klein is. Maar wel is het percentage vrouwen mét aanvullend pensioen juist in die groep in de afgelopen 10 jaar het hardst toegenomen. En wel van 21 procent naar 36 procent. Als je kijkt naar de groep alleenstaande vrouwen, blijkt dat het aantal vrouwen met een aanvullend pensioen daar niet bepaald groeide. Dan draait het vaak niet alleen om het pensioen dat zij ooit zelf opbouwden tijdens hun werkverleden, maar ook om nabestaandenpensioen. Bij deze groep vrouwen si het verschil met mannen veel kleiner dan bij 65-plussers die wel een partner hebben.

Pensioen: wat eraan doen?

Pensioenzaken regelen is een belangrijk advies voor vrouwen. Zeker nu veel vrouwen op zeker moment scheiden, is het niet slim om maar op je partner te vertrouwen. Weet ook binnen een eventueel huwelijk waar je rechten liggen, en vraag ze op - vastgelegde rechten zijn de enige rechten waarop je kunt rekenen. Als je een parttime baan hebt zoals veel Nederlandse vrouwen, leg dan wat extra's opzij. Pensioenverzekeringen van werkgevers zijn weleens open voor extra stortingen. Anders is banksparen een optie, maar ook de gewone spaarrekening is een waardige keuze. Want op verzekeringen en banksparen betaal je nogal eens extra kosten!

Jongere generaties vrouwen 'boeren' beter

Dat het aantal vrouwen met aanvullend pensioen toeneemt, is te danken aan de jongere generatie. Die hebben vaker een aanvullend pensioen dan oudere generaties vrouwen. Het blijkt dat in 2010 maar ruwweg één op de vier ofwel 27 procent van de 75- tot 80-jarige vrouwen met partner een aanvullend pensioen kreeg. Maar als je keek naar de vrouwen tussen de 65 en de 70, was dat al 45 procent.

Weet wat je nodig hebt

Denk niet alleen in pensioenuitkeringen als je kijkt naar wat je opbouwt. Misschien heb je een eigen huis? Spaargeld? Passief inkomen zoals rente is ook een waardevol extraatje. Laat je niet gek maken door verzekeraars en adviseurs. Weet zelf wat je nodig hebt om fijn te kunnen leven. Wees daarin realistisch, en denk niet 'dat komt later wel.' Enkele honderden euro's als je jong bent sparen, loopt heel wat harder op dan het veelvoud op latere leeftijd!

Vrouwen minder pensioen

De statistieken worden beter, maar het gaat langzaam. Vrouwen hebben gewoonlijk minder geld, minder vermogen en minder salaris dan mannen - en (dus) minder pensioen. Als vrouwen een aanvullend pensioen hebben, is dat gemiddeld een heel stuk lager dan dat van mannen. Wat betekent dat concreet volgens de CBS-cijfers? In 2010 kregen vrouwen gemiddeld 8 000 euro bruto aan aanvullend pensioen. Dit was een schamele helft van het bedrag dat mannen kregen!

Verschil: vooral 65-plussers met partner

De groep 65-plus-vrouwen met een partner si de groep waarin het verschil in het aanvullend pensioen tussen vrouwen en mannen het grootst blijkt. Binnen deze groep is de kloof de afgelopen 10 jaar ook nog eens toegenomen. Het aanvullend pensioen van vrouwen met een partner was in 2000 38 procent van dat van de mannen. In 2010 was daar nog maar 33 procent van over.

Langer werken is zo gek nog niet

Er is een statistisch feit dat nu eens wél in je voordeel werkt, als vrouw. Dat is dat vrouwen gemiddeld langer leven dan mannen. Een goede reden om de vroegere gouden standaard van het eerder stoppen met werken, in vraag te stellen. Een paar jaartjes eerder stoppen is een forse aanslag op je beschikbare pensioen. Zeker nu de overheid later stoppen aanlokkelijker maakt, en eerder stoppen via maatregelen afremt. Die tendens zal in de toekomst alleen maar verder gaan. Dus: wees voorbereid op een wat langer arbeidsleven. Dat kan ook heel goed ingepast worden bij het ideaal om het wat rustiger aan te doen. Denk aan een parttime baan, of arbeidstijdvermindering.
Gerelateerde artikelen
Een pensioenverzekering afsluitenEen pensioenverzekering afsluitenIedereen in Nederland ontvang na zijn 65e een AOW-pensioen. Dit is niet heel hoog. Daardoor hebben veel mensen via hun w…
Ppi pensioen met meer risicoPpi pensioen met meer risicoZelf pensioen opbouwen met beleggen? De nieuwe ppi kent meer risico. Deze premie pensioen instelling zorgt in 2019 voor…
Pensioengat dichtenPensioengat dichtenMen denkt vaak te licht over een tekort aan pensioen. Op het moment dat de pensioenleeftijd in zicht is wordt er vaak pa…
Bronnen en referenties
  • Persinformatie CBS

Reageer op het artikel "CBS: vrouwen lopen achter met opbouw pensioen"

Infoteur: Mariawrites
Gepubliceerd: 24-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!