InfoNu.nl > Financieel > Geld > Dalende huizenprijzen: verkopen onder de werkelijke waarde

Dalende huizenprijzen: verkopen onder de werkelijke waarde

In bepaalde gevallen is het verstandig om uw huis te verkopen onder de werkelijke waarde van het huis. Weinig huiseigenaren zullen dit doen, maar het kan veel problemen voorkomen. Sinds 2009 zijn de huizenprijzen aan het zakken. De tijd dat een huis jaarlijks meer waard werd waren voorbij. Huizen werden moeilijker verkocht en de vraagprijzen werden in stapjes verlaagd. De verkopers blijven achter de feiten aanlopen met de vraagprijs. Bij het verkopen van een huis in een moeilijke markt, kan het verstandiger zijn om vanaf het begin onder de redelijke verkoopwaarde te gaan zitten.

Vraagprijs verlagen

Er zijn huiseigenaren die vóór de daling van de huizenprijzen een ander huis gekocht hebben, terwijl hun oude woning nog niet was verkocht. Dit was in het verleden redelijk gebruikelijk, want het huis werd wel verkocht. In 2009 zijn de prijzen gaan zakken, maar de verkopers waren nog in de veronderstelling dat het een tijdelijk dipje was. Zodra bleek dat de vraagprijs te hoog was komen te liggen, is de prijs iets verlaagd. De verkoop bleef nog steeds uit, en de prijs van onroerend goed bleef maar zakken. Uiteindelijk moest er nog een keer verlaagd worden.

Achteraf was het verstandiger om in 2009 direct sterk te verlagen om de verkoopkansen te vergroten. Niemand is echter bereid om geld mis te lopen, en zetten hun huis niet in de verkoop voor een bedrag dat onder de werkelijke waarde ligt. Achteraf gezien, was het wel verstandig geweest.

Wat moet u doen met de vraagprijs?

De vraag blijft altijd of het huis verkocht moet worden? Huisbezitters die hun huis moeten verkopen, hebben geen keuze. Dit is bijvoorbeeld het geval bij gescheiden partners die beide eigenaar zijn, maar het huis niet alleen kunnen opbrengen. Ook de gezinnen die nu met twee huizen zitten, hebben een probleem. Ze moeten dubbele hypotheeklasten opbrengen, zolang ze met twee huizen blijven zitten. In het geval het huis verkocht moet worden, is het te overwegen om het huis zeer scherp in de markt te zetten. In de praktijk blijkt echter dat hiervoor de middelen ontbreken. De restschuld moet wel afbetaald worden aan de bank na verkoop van het huis.

Bij een zeer scherpe vraagprijs verwachten kopers nog steeds een onderhandelingsruimte

Door het huis scherp in de markt te zetten, bent u nog niet klaar. Op het moment dat potentiële kopers de onderhandelingen over de prijs beginnen, verwachten ze nog steeds een zekere onderhandelingsruimte. U moet er vanuit gaan als u uw huis in de verkoop zet voor € 250.000, terwijl het huis € 300.000 waard is, dat potentiële kopers nog steeds gaan onderhandelen over de prijs. U komt er niet mee weg om vast te blijven houden aan de vraagprijs.

Prijs verlagen, maar niet op de minimale prijs gaan zitten

Indien u een verdere daling van de huizenprijzen verwacht, moet het huis zo snel mogelijk verkocht worden. Volgend jaar is het huis mogelijk alweer een paar procent in waarde gezakt. Het is de truc om scherp te gaan zitten met de vraagprijs en toch nog ruimte over te houden om te kunnen zakken met de prijs. Dit is echter zeer lastig om in te schatten, omdat de kopers van het huis de macht hebben en u weet niet wat zij willen betalen voor het huis.
Gerelateerde artikelen
Huis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsHuis verkopen lukt niet? Verlaag de vraagprijsIndien het u maar niet lukt om uw huis te verkopen? Moet u mogelijk de vraagprijs van het huis verlagen.
Hoe bepaal ik de overwaarde van mijn huisHet is lastig om de overwaarde van een huis te bepalen. De waarde is namelijk afhankelijk van wat de koper voor het huis…
Huis verkopen in een dalende markt door een lage vraagprijsIn een kopersmarkt ligt de macht bij de kopers van huizen. De verkopers moeten zich hierop aanpassen door hun prijsbelei…
Huis kopen ondanks dalende huizenprijzenEen huis kopen is meer dan een aankoop van een onderdak. Het is namelijk ook een investering met de nodige risico’s. Dal…
Huis verkopen voor een laag bedragHuizenbezitters denken vaak dat ze hun huis altijd weer kunnen verkopen voor een hoger bedrag dan het aanschafbedrag. Ge…
Bronnen en referenties
  • http://www.z24.nl/z24geld/artikel_255605.z24/Wie_wil_verkopen__gooit_zijn_huis_in_de_aanbieding.html

Reageer op het artikel "Dalende huizenprijzen: verkopen onder de werkelijke waarde"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 14-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!