InfoNu.nl > Financieel > Geld > Financiële en fiscale checklist bij overlijden partner

Financiële en fiscale checklist bij overlijden partner

Financiële en fiscale checklist bij overlijden partner De dood is onvermijdelijk, dus eens komt het moment dat een van beide partners als eerste van de twee overlijdt. Emotioneel wordt het dan een dusdanig zware tijd, dat je geen behoefte hebt aan extra kopzorgen omtrent de financiële afhandeling. Breng alle noodzakelijke financiële acties dus in kaart nu het nog in alle rust kan. Want de dood kan ook morgen toeslaan.

Financiële consequenties bij overlijden

Als het een beetje meezit, overlijden we op een mooie respectabele leeftijd maar we weten dat het sterven ook onverwacht heel plotseling kan zijn. Dus wacht niet te lang met de financiële consequenties omtrent de dood in kaart te brengen, zeker als je een eigen huis hebt. Dat is wel het minste dat je voor je partner kunt doen, mocht jij de eerste zijn die dood gaat. Zodat hij/zij daarover in ieder geval zo min mogelijk aan het hoofd heeft.

Noodzakelijke acties bij overlijden van partner

Akte van overlijden

Na het vaststellen van de dood door een arts, moet dit overlijden gemeld worden aan de Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBP) van de plaats waar de partner kwam te overlijden. Over het algemeen wordt dit verzorgd door de uitvaartondernemer. Als je om bepaalde reden een schriftelijk officieel bewijs van overlijden nodig hebt, dan kun je een “uittreksel overlijdensregister” aanvragen in de gemeente waar het overlijden plaats vond.

Verklaring van erfrecht

Veel financiële instellingen, zoals banken willen een Verklaring van Erfrecht, waaruit valt af te leiden wie er over de nalatenschap mag beschikken. Overigens is het zo dat een en/of rekening bij de meeste banken niet zal worden geblokkeerd. Zo’n verklaring van erfrecht wordt opgesteld door een notaris die daarbij nagaat of er sprake is van een door de partner gemaakt testament. Die verklaring is ook nodig om zonodig de tenaamstelling van de diverse bankrekeningen te wijzigen.

Testament

D.m.v. een schriftelijk verzoek kan men bij het CTR (Centraal Testamentenregister) ook zelf kosteloos informeren of de partner een testament heeft gemaakt. Een kopie van het uittreksel overlijdensregister is daarbij nodig.

Sociale uitkering

Via de GBA (Gemeentelijke Basis Administratie) waar de partner is overleden, worden overheidsinstanties automatisch in kennis gesteld van het overlijden. Daarmee worden eventuele uitkeringen gestopt of aangepast. Zie hiervoor tevens svb.nl

Verzekeringen

Het overlijden van een partner dien je ook te melden aan de verschillende verzekeringsmaatschappijen, eventueel via de tussenpersoon waar de verzekering destijds is afgesloten. Wees erop attent dat veel verzekeringsmaatschappijen inmiddels in andere handen zijn overgegaan en dus een andere naam kunnen hebben. Op de site van de Nederlandse bank (dnb.nl) kun je veel info over verzekeringsmaatschappijen vinden indien de naam van de maatschappij vragen oplevert. Of raadpleeg oudeverzekeringen.nl. Vergeet ook niet de ziektekostenverzekering van je partner te informeren, en ga bijtijds na of er sprake is van levens- of uitvaartverzekering(en).

Stel ook het pensioenfonds c.q. de verschillende pensioenfondsen van de overleden partner in kennis, want vaak is er sprake van een nabestaandenuitkering. Raadpleeg hiervoor mijnpensioenoverzicht.nl of pensioenkijker.nl

Hypotheek

Als er sprake is van een overlijdensrisicoverzekering, dien je uiteraard de betreffende Hypotheekverstrekker of eventuele tussenpersoon te informeren, opdat de risicoverzekering tot uitkering komt en daarmee de hypotheek versneld wordt ingelost (geheel of gedeeltelijk). Vaak zijn er diverse mogelijkheden met de hypotheekverstrekker bespreekbaar, want als de overgebleven partner in staat is de maandlasten te blijven aflossen, kun je de uitkering misschien voor andere doelen aanwenden.

De Fiscus

Binnen vier manden na het overlijden stuurt de fiscus een aangifteformulier Erfbelasting. Mocht dit niet automatisch worden toegezonden, dan moet men dit formulier opvragen. Binnen 8 maanden na het overlijden dien je dit formulier in te dienen. De waarde van de eigen woning wordt t.b.v. de erfbelasting gebaseerd op de WOZ-waarde van het jaar dat de partner overleed of van het daaropvolgende kalenderjaar.

Andere zaken

Naast de bovenstaande hoofdzaken, zul je ongetwijfeld zelf denken aan eventuele abonnementen, lidmaatschappen, sportverenigingen e.d. Misschien nog de oud-werkgever van je partner informeren, opdat vroegere collega’s ook op de hoogte worden gesteld, indien dit niet eerder via een rouwcirculaire is gedaan. Heb jij en/of je partner een Facebook pagina, dan dien je daar ook over na te denken. Opheffen of eerst een bekendmaking?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldTweetrapstestament uitgewerkt in een voorbeeldMet de tweetrapstestament kunt u na overlijden van uw partner geld besparen aan erfbelasting, maar het testament heeft o…
Geen uitvaartpolis, ik heb een overlijdensrisicoverzekeringDe uitvaartverzekering en de overlijdensrisicoverzekeringen worden onterecht vaak als een exact gelijke verzekering besc…
Scheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluitenScheiding - levensverzekering op leven ex-partner afsluitenDe meeste mensen hebben een uitvaartverzekering, maar is dat voldoende bij overlijden? In veel gevallen is er de noodzaa…
Verschil tussen overlijdensrisico- en uitvaartverzekeringVeel mensen verwarren een uitvaartverzekering met een overlijdensrisicoverzekering. Er zijn veel overeenkomsten tussen d…
Uitvaartverzekering is te duur en dekt te weinigDe uitvaartverzekering keert het verzekerd bedrag uit bij overlijden van de verzekerde. In de praktijk blijkt dat het ve…
Bronnen en referenties
  • Eigen huis magazine 11-2011
  • Eigenhuis.nl (20-4-2016)

Reageer op het artikel "Financiële en fiscale checklist bij overlijden partner"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Inkomstenbelasting
Schrijf mee!