Kindgebonden budget 2014: aanvragen en hoeveel is het?

Kindgebonden budget 2014: aanvragen en hoeveel is het? Door de gestegen kosten van het in stand houden van het kindgebonden budget is het bedrag dat de overheid hier in 2014 voor uittrekt aanmerkelijk minder dan het in voorgaande jaren geweest is. Vanaf 2012 wordt er al bezuinigd op het kindgebonden budget. Enkele bezuinigingen zijn wel teruggedraaid. Kijk hier of u nog steeds in aanmerking komt voor deze toeslag en hoeveel het is. Het is daarbij belangrijk te letten op een aantal wijzigingen zoals het woonlandbeginsel en het stoppen van de toeslag indien je een groot eigen vermogen hebt.

Wat is het kindgebonden budget?

Het kindgebonden budget is een bedrag dat de overheid geeft aan gezinnen met kinderen die minder dan een bepaald minimum jaarinkomen hebben. Kindgebonden budget is niet hetzelfde als kinderbijslag, de twee kunnen tevens naast elkaar bestaan. Deze inkomensafhankelijke toeslag bestaat in Nederland sinds 2009 en wordt afgehandeld door de afdeling Toeslagen van de Belastingdienst. De tegemoetkoming in de schoolkosten die vroeger bestond is vanaf 2010 opgenomen in het kindgebonden budget met als gevolg dat de toeslag voor kinderen vanaf 12 jaar is gestegen.

Hoeveel kindgebonden budget krijg ik in 2014?

De hoogte van het kindgebonden budget is afhankelijk van het gezinsinkomen en het aantal kinderen jonger dan 18 jaar. Is het bruto gezinsinkomen over 2014 lager dan 26.147 per jaar, dan ontvang je de maximale toeslag van het kindgebonden budget. Hoe verder het gezinsinkomen toeneemt, des te minder toeslag zul je ontvangen. Wil je exact weten op hoeveel kindgebonden budget je kunt rekenen in 2014, gebruik dan de rekenmodule op de website van de Belastingdienst. De maximale toeslagen waren in 2014 zijn volgt:

  • Een gezin met 1 kind maximaal 1.017 per jaar.
  • Een gezin met 2 kinderen maximaal 1.553 per jaar.
  • Voor het 4e en ieder volgend kind komt er 106 per jaar bij. Voorheen waren er aparte bedragen voor gezinnen met 4 en 5 kinderen.

  • Verhoging voor kinderen van 12 tot en met 15 jaar: 231 per jaar.
  • Verhoging voor kinderen van 16 en 17 jaar: 296 per jaar.

Hoe vraag ik kindgebonden budget aan?

Het is niet nodig om kindgebonden budget zelf aan te vragen. Wanneer je op basis van je inkomenssituatie recht hebt op kindgebonden budget dan krijg je hierover automatisch bericht van de Belastingdienst. Bij jonge gezinnen heeft de Belastdienst soms echter niet alle benodigde gegevens om een berekening te kunnen maken. Dit gebeurd bijvoorbeeld wanneer je nog nooit belastingaangifte hebt gedaan en er nog geen toetsingsinkomen in bepaald. Wanneer dit bij jou het geval is en je denkt dat je recht hebt op kindgebonden budget dan kun je het wel zelf aanvragen door contact op te nemen met de Belastingdienst.

Veranderingen in het kindgebonden budget ten opzicht van 2014

De kosten voor het in stand houden van het systeem zijn de afgelopen jaren aanzienlijk gestegen. De overheid trekt er anno 2014 circa 1 miljard euro voor uit en daarmee is het dus een fikse kostenpost. Om te voorkomen dat de kosten te veel stijgen neemt de overheid een aantal maatregelen. In 2012 werd al het maximum aan toeslag dat je kunt ontvangen beperkt tot twee kinderen. Voor derde, vierde en volgende kinderen ging het bedrag aanzienlijk omlaag. Er bestaat anno 2014 geen aparte categorie meer voor mensen met 4 of 5 kinderen.

Normaliter wordt de hoogte van het kindgebonden budget jaarlijks licht naar boven bijgesteld om mee te groeien met de stijgende prijzen. In 2014 zal dit echter niet gebeuren. Tot en met 2015 wordt het kindgebonden budget niet gecorrigeerd voor de inflatie. Heb je ondanks je lage inkomen een eigen vermogen van meer dan 81.360, dan komt je vanaf 2014 bovendien niet langer in aanmerking voor de toeslag.

Sinds 2013 wordt het woonlandbeginsel toegepast op het kindgebonden budget. Dat houdt in dat de hoogte van de uitkering zal worden aangepast aan het prijsniveau van het land waarin je woonachtig bent indient dit niet Nederland is. De woonlandfactor wordt toegepast op andere landen dan Nederland, de overige EU-land, IJsland, Noorwegen, Liechtenstein en Zwitserland.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Rijksoverheid - http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/informatie_over_toeslagen/kindgebonden_budget/kindgebonden_budget

Reageer op het artikel "Kindgebonden budget 2014: aanvragen en hoeveel is het?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belasting 2014
Schrijf mee!