InfoNu.nl > Financieel > Geld > Zorgtoeslag in 2015 weer omlaag, hoeveel en hoe werkt het?

Zorgtoeslag in 2015 weer omlaag, hoeveel en hoe werkt het?

Zorgtoeslag in 2015 weer omlaag, hoeveel en hoe werkt het? Zorgtoeslag in 2015, hoeveel is het, wanneer heeft u er recht op en wat is er in 2015 anders ten opzichte van het jaar 2014. Hoe vraag je zorgtoeslag aan, wat is het maximum inkomen en hoeveel bedraagt de maximale zorgtoeslag in 2015? Zoals het veel zaken die verband houden met de belastingdienst is het geen eenvoudige aangelegenheid. Maar hier leest u er alles over!

Wat is zorgtoeslag?

Zorgtoeslag is al jaren een bekende term, maar wat houdt het nu exact in? Zorgtoeslag is een tegemoetkoming die u van de belastingdienst krijgt voor het bekostigen van uw ziektekosten. In Nederland is het voor iedereen verplicht om een zorgverzekering te hebben. Dit kan door alleen een basisverzekering af te sluiten, maar veel mensen kiezen ook voor een aanvullende verzekering, al dan niet met tandartsdekking. Dit kan een behoorlijke kostenpost worden en daarom draagt de overheid een beetje bij voor mensen met een laag inkomen. Ook voor studenten is een broodnodige bijdrage in de zorgkosten. Zit u maar net iets onder het minimum dat is vastgesteld dan kan het ook zijn dat u een laag bedrag aan zorgtoeslag ontvangt, het is niet één bedrag dat gelijk is voor iedereen.

Wie heeft er recht op zorgtoeslag?

Om in aanmerking te komen voor zorgtoeslag moet u voldoen aan een viertal basiseisen. Dit zijn:
  1. U bent ten minste 18 jaar oud.
  2. U heeft de Nederlandse nationaliteit of eventueel een verblijfsvergunning.
  3. U hebt de verplichte basisverzekering volgens de Zorgverzekeringswet (Zvw) afgesloten.
  4. Uw totale inkomen is niet meer dan 30.939 euro per jaar. Indien u een partner heeft geldt een totaal maximum inkomen van 42.438 euro per jaar (in 2014).

Hoeveel zorgtoeslag krijg ik?

De hoogte van de zorgtoeslag is afhankelijk van uw eigen inkomen en dat van uw partner. Verdient u een zeer laag salaris of heeft u helemaal geen inkomen uit werk, dan heeft u recht op de maximale zorgtoeslag. In 2014 was dit 72 euro per maand en in 2015 zal de maximum zorgtoeslag 78 euro bedragen.

Het bedrag wordt jaarlijks gekoppeld aan de hoogte van de gemiddelde zorgpremie. Voor mensen die meer verdienen dan het minimum loon loopt de hoogte van het bedrag dat aan zorgtoeslag wordt uitgekeerd geleidelijk af. Hiervoor is geen eenvoudige formule te noteren. De hoogte van de zorgtoeslag is in 2014 al fiks gedaald ten opzichte van 2013. De reden hiervoor is een daling van de hoogte van de zorgpremies. Nagenoeg iedereen is er wat dat betreft dus al op vooruitgegaan en daarom wordt logischerwijs ook de compensatie teruggeschroefd.

Wilt u precies weten hoeveel zorgtoeslag u zult ontvangt, kijk dan op de website van de Belastingdienst, specifiek de webpagina Toeslagen van de Belastingdienst. Daar kunt u ook meer informatie vinden over andere toeslagen waar u met een laag inkomen waarschijnlijk ook recht op heeft.

Zorgtoeslag in 2015 en de veranderingen ten opzichte van 2014

Mensen die het minimumloon of nog minder verdienen, alsmede studenten moeten vaak ieder dubbeltje omdraaien. Een paar euro meer of minder bijdrage kan daarom vaak meer betekenen dan je zou denken. Het is daarom elk jaar weer spannend om te zien welke veranderingen zich voordoen, zeker in tijden van bezuinigingen vanuit de overheid.

Op 23 augustus 2014 werd bekend dat het mes in de zorgtoeslag gaat in 2015. De hoogte van de zorgtoeslag zal dan omlaag gaan voor iedereen, en dat terwijl de premie voor het basispakket zal stijgen. De regeringspartijen VVD en PvdA besloten dat samen met oppositiepartijen D66, ChristenUnie en SGP. Vooral de laagste inkomens zullen hiervan de dupe worden omdat zij het het meeste in hun portemonnee zullen merken.

De maximale zorgtoeslag stijgt in 2015 ligt ten opzichte van 2014: deze gaat van 72 euro naar 78 euro. Dit geldt voor alleenstaande met een inkomen van circa 19.500 of minder. De maximale zorgtoeslag voor mensen met een toeslagpartner komt uit op 149 euro. Het maximuminkomen dat de grens markeert om aanspraak te maken op zorgtoeslag is verlaagd van 28.482 euro naar 26.316 euro. Ook moet rekening gehouden worden met de hoogte van het eigen vermogen. Dit mag in 2015 maximaal 21.330 (vermogensvrijstelling per persoon) + 83.093 (vrijstellingsbedrag) = 104.323 euro zijn. Voor personen die de AOW-leeftijd bereikt hebben of die in 2015 gaan bereiken geldt een hogere vrijstelling.

Berekening maken voor 2015

Op de website van de Belastingdienst kunt u zelf door middel van een rekenmodule bekijken op hoeveel zorgtoeslag u in 2015 recht heeft. Voor het maken van deze berekening wordt gevraagd om het toetsingsinkomen. Het toetsingsinkomen is het totaal van salaris, uitkering en pensioen dat u in 2014 heeft ontvangen. Als u geen idee heeft wat uw toetsingsinkomen is dan is ook daarvoor een rekenhulp beschikbaar. Voorkom op die manier dat u ten onrechte op een te hoog of te laag bedrag rekent.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Berekening zorgtoeslag 2018Berekening zorgtoeslag 2018Hoeveel zorgtoeslag 2018 krijgt u? De berekening van hoogte van de zorgtoeslag 2018 kunt u eenvoudig zelf met een rekenm…
Zorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsZorgtoeslag 2017: bedrag, vermogen en vermogenstoetsWat wordt voor u de hoogte van de zorgtoeslag, hoeveel wordt die per saldo lager of hoger? De zorgtoeslag gaat gemiddeld…
Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Betaaldata zorgtoeslag 2019 en 2020Wat zijn de betaaldata en voorwaarden voor de zorgtoeslag 2019 en 2020, hoe werkt de zorgtoeslag? De zorgtoeslag 2019 en…
Zorgtoeslag: zelf de hoogte van de zorgtoeslag berekenenZorgtoeslag: zelf de hoogte van de zorgtoeslag berekenenOm de hoogte van de zorgtoeslag te kunnen berekenen en toe te kennen heeft de Belastingdienst enige informatie nodig. De…
Bijdrageplichtig inkomen zorg berekenenBijdrageplichtig inkomen zorg berekenenU kunt zelf uw bijdrageplichtig inkomen 2017, 2018 en 2019 voor de zorg berekenen en zo bepalen wat uw eigen bijdrage vo…
Bronnen en referenties
  • Belastingdienst
  • Rijksoverheid
  • Iexgeld

Reageer op het artikel "Zorgtoeslag in 2015 weer omlaag, hoeveel en hoe werkt het?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 12-12-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Zorgkosten 2015
Schrijf mee!