InfoNu.nl > Financieel > Geld > Rood staan Rabobank: mogelijkheden, kenmerken en voorwaarden

Rood staan Rabobank: mogelijkheden, kenmerken en voorwaarden

Rood staan Rabobank: mogelijkheden, kenmerken en voorwaarden Stel je wilt betalen aan de kassa van de supermarkt en je bankkaart geeft aan dat je saldo te laag is. Om vervelende situaties als deze te vermijden, is het erg handig als je in het rood kan gaan met je pinpas. Rabobank biedt twee mogelijkheden om rood te staan: Rabo "Kort Roodstaan" en Rabo "Studenten Roodstaan". Rood staan is erg praktisch als je wat extra financiële ruimte nodig hebt, zoals bijvoorbeeld op het einde van de maand. Als student kan rood staan bijzonder nuttig zijn wanneer je extra geld nodig hebt om studiemateriaal aan te kopen zoals boeken, cursussen of een laptop. Wel zijn er voorwaarden verbonden aan deze vormen van roodstaan bij Rabobank. Wat zijn de mogelijkheden en kenmerken van Rabo "Kort Roodstaan" en Rabo "Studenten Roodstaan"?

Extra uitgaven

Het beheren van je budget en je uitgaven loopt niet altijd even gelijkmatig en georganiseerd. Soms is het zo dat je op het einde van de maand een extra uitgave wilt doen, maar het saldo op je rekening te laag is. Binnen enkele dagen wordt je salaris gestort maar je kan zo lang niet meer wachten. Het kan bijvoorbeeld gaan om een dringende, onverwachte uitgave of om de aankoop van iets waar je al lang naar uitgekeken hebt. Op zo een moment is het handig om even in het rood te kunnen gaan waardoor je die aankoop wél kan doen.

Rood staan Rabobank: mogelijkheden

Het probleem van een te laag saldo net op het moment dat je een belangrijke uitgave wilt doen, kan opgelost worden bij Rabobank. Rabobank biedt op twee manieren de mogelijkheid aan om rood te staan: zowel voor de gewone betaalrekening als voor de studentenrekening. Het gaat om Rabo "Kort Roodstaan" (extra krediet op je betaalrekening) en Rabo "Studenten Roodstaan" (extra krediet op je studentenrekening). Deze kredieten zijn een vorm van doorlopend krediet.

Rabo "Kort Roodstaan"

Extra financiële ruimte

Om over extra geld te beschikken bij een te laag saldo op je rekening, is er Rabo "Kort Roodstaan". Het is erg handig om over extra financiële ruimte te beschikken bij een onverwachte of onvoorziene uitgave. Je spreekt met de bank af tot hoever je in het rood kan gaan. Over het in het rood staande bedrag betaal je een rente, die alleen aangerekend wordt als je ook daadwerkelijk van het krediet gebruik maakt. In ruil voor een rente geeft Rabobank je dus de mogelijkheid om toch betalingen te doen en geld op te nemen als je saldo te laag staat.

Voorwaarden Rabo "Kort Roodstaan"

Vanaf een kredietlimiet van 500 euro kan je bij de Rabobank rood staan bij de formule Rabo "Kort Roodstaan". In dat geval moet je wel maandelijks 500 euro ontvangen op je betaalrekening. Wil je meer dan 500 euro in het rood kunnen gaan dan moet je een maandelijks inkomen hebben. Dit kan een salaris zijn, maar ook een uitkering of pensioen. In dat geval bedraagt je kredietlimiet hoogstens een bedrag dat overeenkomt met het bedrag van dit inkomen.

Rente en kosten

De rente en de kosten van het krediet variëren naargelang de hoogte van het bedrag van je kredietlimiet, en van hoelang je in het rood staat. Sta je bijvoorbeeld voor een bedrag van 1000 euro in het rood gedurende een termijn van drie maanden, dan zal je een rente van 12,9% moeten betalen en zal je JKP 15,3 euro bedragen. Je zal omgerekend 36 euro extra moeten betalen aan kosten en rente, naast je aflossing van de "rode" 1000 euro (in totaal dus 1036 euro). Wel moet je onthouden dat het hier gaat om een variabele rente: de rente, die op jaarbasis geldt, kan dus stijgen of dalen. Als dat het geval is brengt Rabobank je hierover op de hoogte. (*).

Rabo "Studenten Roodstaan"

Studiemateriaal

Specifiek voor studenten is er een extra mogelijkheid voorzien om in het rood te gaan op de studentenrekening: het Rabo "Studenten Roodstaan". Dit kan erg praktisch zijn als je saldo te laag is om een dringende uitgave te doen. Zeker voor studenten die financieel nog niet sterk staan en een heleboel studiemateriaal moeten aanschaffen, zoals bijvoorbeeld boeken, cursussen, eventueel laptop of iPad, enz....Over wat extra financiële ruimte beschikken kan dan ook een goede zaak zijn.

Voorwaarden Rabo "Studenten Roodstaan"

In de eerste plaats moet je als student een RaboStudentenrekening (onderdeel van het Rabo StudentenPakket) hebben om van deze kredietlimiet gebruik te kunnen maken. Je moet bovendien minstens 18 jaar zijn en in Nederland wonen. Je kan in het rood gaan voor een kredietlimiet van 500 euro of van 1000 euro. Opvallend is dat je je kredietlimiet ook na je studie nog twee jaar kan aanhouden. Ook kan je na je studie je "Studenten Roodstaan" stopzetten en meteen overstappen naar een gewone Rabo Betaalrekening. Als je hiervoor kiest kan je meteen Rabo "Kort Roodstaan" aanvragen, als je tenminste aan de voorwaarden voldoet.

Rente en kosten

De rente en de kosten van Rabo "Studenten Roodstaan" bedragen 8,2% op jaarbasis. Let wel dat wanneer je in het rood staat, er maandelijks 2% van dat bedrag moet bijgeschreven worden. Als je 500 euro in het rood gaat is dat bijvoorbeeld 10 euro. Ook hier gaat het om een variabele rente; je krijgt een bericht van de Rabobank als de rente zou veranderen.(*).

(*) Alle vermelde cijfers en bedragen wat betreft percentages en kosten zijn deze die van kracht zijn in januari 2016 bij het updaten van dit artikel. Eventueel kan hierin later verandering komen. Aangeraden is om steeds de actuele stand van de rente en de JKP op de website van de bank te bekijken of te rade te gaan bij je plaatselijk bankkantoor.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geld lenen bij de RabobankGeld lenen bij de RabobankWanneer je direct geld nodig hebt, is geld lenen bij de Rabobank een aantrekkelijke optie. De Rabobank heeft namelijk di…
De Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in NederlandDe Rabobank, de Rabo Bank heeft veel invloed in NederlandWat valt er allemaal onder de Rabobank, vast meer dan u denkt. De Rabobank is een oer Hollandse bank die zich inmiddels…
InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?InternetSpaarrekening van de Rabobank, iets voor u?Bij de Rabobank kunt u op vele manieren sparen. Zo is er de internetspaarrekening, maar kunt u ook kiezen voor een depos…
Rabobank, de Rabobank en tv bankierenRabobank, de Rabobank en tv bankierenDe Rabobank timmert met allerlei vormen van betalen en financieren aan de weg. Wat nog minder bekend is, is de mogelijkh…
Bronnen en referenties
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/betalen/rood-staan/, bezocht op 26/01/2016.

Reageer op het artikel "Rood staan Rabobank: mogelijkheden, kenmerken en voorwaarden"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 26-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rood staan
Schrijf mee!