InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bijstand: regels uitkering wijzigen, WWIK en WIJ stopt 2012

Bijstand: regels uitkering wijzigen, WWIK en WIJ stopt 2012

Bijstand: regels uitkering wijzigen, WWIK en WIJ stopt 2012 Zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer hebben ingestemd met de regels om de bijstand te wijzigen. De WWIK, een uitkering voor kunstenaars, wordt per 1 januari afgeschaft net als de WIJ. Als je een bijstandsuitkering ontvangt, wordt de verplichting om te solliciteren aangescherpt. Ook wordt de hoogte van de bijstand verlaagd, de regels voor alleenstaande ouders veranderen en er komt een uitkering voor het hele gezin. De combinatie van een rechts kabinet en een economische crisis zorgt ervoor dat de uitkeringen op de schop gaan. Eerder werd al besloten dat de AOW-leeftijd omhoog gaat, mede vanwege de stijgende levensverwachting, waardoor mensen langer moeten doorwerken. Ook wordt de partnertoeslag voor AOW’ ers afgebouwd tot nul. Nu is besloten dat de WWIK wordt afgeschaft en ook de Bijstand wordt aangepakt.

WWIK

De WWIK, de uitkering voor kunstenaars, wordt per 1 januari 2012 afgeschaft, dat is dus heel snel. De regering wil geen uitzondering meer maken voor een aparte beroepsgroep. Zij kunnen als ze niet in hun bestaanskosten kunnen voorzien bijstand aanvragen.

Bijstand

De bijstandsuitkering gaat elk half jaar, op 1 januari en op 1 juli, omhoog met hetzelfde percentage als het minimumloon. Dat geldt ook voor de bedragen die gelden vanaf 1 januari 2012.

De bijstand voor gezinnen is vanaf 1 januari 1.336,42 euro netto per maand, inclusief het vakantiegeld. Voor alleenstaanden, tussen de 21 en 65 jaar, wordt dat 668,21 euro per maand. Alleenstaande ouders krijgen 935,49 euro per maand.

Verlagen

Het kan zijn dat die automatische verhoging gaat stoppen. Zowel de Tweede Kamer als de Eerste Kamer hebben ingestemd met het plan de hoogte van de bijstand te verlagen.

Bij ongewijzigd beleid zou het verschil tussen een bijstandsuitkering en minimumloon steeds kleiner worden, waardoor vanaf 2019 een uitkering zelfs meer oplevert dan het minimumloon. Daardoor wordt de bijstand verlaagd. Het is nog niet bekend hoe en per wanneer.

Verplichting solliciteren

Daarnaast wordt de verplichting om werk te zoeken aangescherpt. Eerder liet Henk kamp in een interview weten dat hij daarbij denkt aan verplicht verhuizen als je elders in het land wel werk kan krijgen. De bijstand moet echt het laatste vangnet worden. Ook wordt dubbele heffingskorting afgeschaft.

De regering denkt 120 miljoen euro per jaar te besparen door de bijstand aan te scherpen, waarbij aangegeven wordt dat het helpt bij het op orde brengen van de overheidsfinanciën die door de economische crisis sterk verslechterd zijn.

Veranderingen in de bijstand

Kort samengevat gaan de volgende zaken veranderen:
  1. De WIJ wordt afgeschaft, uitkering voor jongeren tot 27 jaar.
  2. Jongeren die bijstand aanvragen moeten eerst vier weken op zoek naar werk
  3. De gezinsuitkering wordt ingevoerd: een inkomenstoets en een uitkering voor het hele gezin
  4. De gemeente kan een tegenprestatie vragen voor de uitkering
  5. Mensen zonder sollicitatieplicht mogen korter naar het buitenland
  6. Er komt een inkomensgrens voor enkele regelingen
  7. Er komen strengere eisen voor vrijstelling sollicitatieplicht alleenstaande ouders
  8. Er komt een nieuwe regeling voor vrijlating van inkomsten van alleenstaande ouders

WIJ

De WIJ wordt afgeschaft, uitkering voor jongeren tot 27 jaar. Zij kunnen uitkering aanvragen op grond van de WWB, oftewel de bijstand. Het hangt van de woonsituatie af wat de gevolgen zijn. Als je bijvoorbeeld thuiswoont, kan het zijn dat je geen bijstand krijgt omdat je ouders geld verdienen. Of als je ouders al bijstand krijgen, dan krijgen zij dat voor het hele gezin. Bij je gemeente kan je informeren naar de gevolgen voor jouw situatie.

Als je bijstand aanvraagt, moet je als jongere (tot 27 jaar) eerst nog vier weken zoeken naar werk. Vanaf 1 juli 2012 komt daar de verplichting bij dat je moet kijken of je onderwijs kunt gaan volgen of bijvoorbeeld je oude opleiding afmaken.

Gezinsuitkering

Een gezinsuitkering betekent dat er één uitkering gegeven wordt voor het gehele gezin, maar dat er ook wordt gekeken naar het inkomen van het gehele gezin. Onder een gezin valt bijvoorbeeld je partner, je kinderen, meerderjarige partners van kinderen en je ouders. Er gelden enkele uitzonderingen bijvoorbeeld studiefinanciering wordt niet meegerekend voor de inkomenstoets. Wat wel meetelt zijn andere uitkeringen en betaald werk.

Tegenprestatie

Vanaf 2012 mag een gemeente een tegenprestatie verlangen voor het feit dat je een uitkering ontvangt. Zo kan het zijn dat je vrijwilligerswerk moet doen.

Buitenland

In 2012 mag je maximaal 4 weken per jaar in het buitenland zijn als je een bijstandsuitkering ontvangt.

Inkomensgrens

De inkomensgrens voor bepaalde regelingen wordt 110 procent van de bijstandsuitkering. Deze inkomensgrens geldt bijvoorbeeld voor bijzondere bijstand, langdurigheidstoeslag, collectieve zorgverzekeringen vanuit de gemeente, stadspas en voorzieningen op sociaal en cultureel gebied.

Alleenstaande ouders

Alleenstaande ouders krijgen vanaf 2012 alleen nog vrijstelling van solliciteren als ze ouder dan 27 jaar zijn, volledige zorg dragen en als het jongste kind jonger dan 5 jaar oud is. De periode dat je geen werk hoeft te zoeken is maximaal 5 jaar.
De vrijlating van eigen inkomsten van alleenstaande ouders geldt voor 30 maanden in plaats van zes maanden bij andere uitkeringsgerechtigden.

Voor alle vragen: ga naar je gemeente. Zij kunnen veel beter inzicht geven in de veranderingen voor jouw persoonlijke situatie dan ik dat kan.
Gerelateerde artikelen
WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012WWB (bijstand) 2012 & WIJ 2012In 2012 zal er een aantal veranderingen plaatsvinden met betrekking tot de WWB (bijstand) en WIJ. Zo wordt de WIJ in 201…
Hoogte IOAW, IOAZ, WWIK per 1 januari 2012Hoogte IOAW, IOAZ, WWIK per 1 januari 2012De uitkeringen voor oudere werkloze werknemers (IOAW) en oudere voormalige zelfstandigen (IOAZ) en stijgen in 2012, omda…
Bijstand 2012 en 2013 omlaagBijstand 2012 en 2013 omlaagDe bijstand 2012 wordt gekort en de bijstand 2013 ook. De inkomenstoets in 2013 gaat met het Lenteakkoord niet meer door…
Wet werk en inkomen kunstenaars (WWIK) toegelichtOm kunstenaars een kans te geven om een onderhoudend beroep te realiseren, is deze uitkering ingesteld. De uitkering gel…
Bronnen en referenties
  • Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Reageer op het artikel "Bijstand: regels uitkering wijzigen, WWIK en WIJ stopt 2012"

Reacties

Patrick, 10-02-2015 15:35 #28
Ik zie dat dit een oud topic is, maar ik hoop dat mij. Vraag beantwoord kan worden. Ik woonde samen met mijn vriendin.!dat ging mis en nu sta ik op straat. Ik kan mijn vriendin er niet uit gooien want zij is zwanger. Als ik nu tijdelijk bij mijn ouders in ga krijg ik dan wel een uitkering. Mijn ouders werken gewoon…

Henk, 28-04-2013 22:01 #27
Hallo ik heb net een bijstanduitkering aangevraagd en wacht nog op bericht maar nu wil ik eigenlijk een gezinsuitkering aanvragen omdat ik een kamer huurt bij iemand en we zijn de laatste tijd naar elkaar toe getrokken hoe gaat dat verder dan stop mij aan vraag en moet alles weer opnieuw of gaat mij aan vraag uitomatie over naar gezinsuitkering

Randy, 20-02-2013 19:43 #26
Ik woon nog thuis, bij mn ouders ik ben 26 en werk als freelancer ondertussen solliciteer ik mezelf helemaal suf en heb ik meer als 400 sollicitaties gedaan de afgelopen 3 maanden, zonder resultaat, nu vraag ik m'n bijstands uitkering aan omdat mijn potje met goud ook begint leeg te raken. wat zijn de gevolgen? krijg ik wel een bijstand? en heeft het gevolgen voor mijn ouders, die zijn bang dat hun meer belasting moeten afdragen.

Noa, 05-01-2013 12:40 #25
Hallo mensen, naar alle verhalen te hebben gelezen, moest ik ook maar iets posten. Ik ben zelf 28 jaar heb altijd een prachtige baan gehad, en ben die per 1 aug ook kwijt geraakt. Ik heb nu 4 mnd ww gehad, nu maar bijstand aangevraagd. Maar wat doen ze daar moeilijk zeg. ik heb geen schulden geen man geen kinderen helemaal geen moeilijke dingen. Het enige probleem is gewoon ik kan geen baan krijgen. Ik solliciteer me helemaal gek en wordt ook erg vaak uitgenodigd maar dat loopt op niks uit. zelf denk ik dat die wordt afgewezen en dat ze zeggen ga maar weer bij je ouders wonen. Nou lekker dan denk je ook je eigen toekomst opgebouwd te hebben. Er zijn zoveel mensen in nederland die bijstand onterecht krijgen. en als je netjes gestudeerd gewerkt en niet te veel kinderen op de wereld gezet heb geen schulden heb gemaakt en niet 5 x gescheiden te zijn wordt je het aller hardst gepakt. vrouwen moeten dus maar afhankelijk zijn van een man… of wat?

Jan, 04-12-2012 12:16 #24
Ik heb een bijstandsuitkering aangevraagd. Hoe lang moet ik wachten voor ik de eerste keer uitbetaald word? Ik wacht al meer dan 7 weken.

A. Kaiglova, 27-11-2012 21:59 #23
Hallo, mijn vraag is:
Hoe zit dat… ben alleenstaande ouder van 2 zoons. Mijn jongste is 8 maandjes en mijn oudste wordt 4 jaar. Ik ben 26 jaar. Volg studie bij NTI. Ik zorg volledig voor mijn kids. Ik word ook afgekort… en ook met mijn toeslagen word ik behoorlijk afgekort. Nu moet ik blijkbaar naar school en moet studiefinanciering aanvragen waar ik mee echt niet rond komt. Is voor mij rond 700 euro. Ik heb bevraagt en op studiefinaciering heb ik geen recht. Ze willen mijn wij uitkering stoppen vanaf volgende jaar. Maar hoe moet ik nou leven als ik nergens recht op heb. Ik vind ook onzin dat ik naar school moet. Vind het heel erg gewoon. Ik ben geen scholier meer… ben alleenstaande moeder die wil voor haar kids er zijn, en niet ze naar opvang brengen. Waarom mag ik niet thuis met ze blijven tot ze allebei naar school gaan. Wat is het voor onzin.

Renate, 27-09-2012 14:36 #22
Ik ben een moeder van 2 kids en ben 27 ik woon noodgedwongen bij mijn moeder omdat een huis krijgen niet zo makkelijk meer is en werk vinden duurt ook al een aantal maanden zonder succes. Mijn moeder krijgt een uitkering en vind het raar dat ik geen uitkering kan krijgen, dus mijn moeder moet nu ook voor mijn kinderen zorgen. Hoe kan dit? Is er een mogelijkheid dat ik toch zelf een uitkering kan krijgen? Reactie infoteur, 28-09-2012
Als je het hebt over de bijstand, dan klopt het. Er wordt inderdaad een keer bijstand per huis uitgekeerd. Alleen als je op jezelf woont, kan je ook bijstand aanvragen.

Jeanine, 10-09-2012 10:37 #21
Mijn man is zzp'er en vraagt bijstand aan omdat hij geopereerd moet worden. Dit kan niet langer worden uitgesteld. De verzekering heeft een reden gevonden om niet uit te keren. Het feit is dat ik ook zelfstandige ben. We hebben een gezin met 1 thuiswonend kind van 12 jaar. Wat is de hoogte van de bijstanduitkering en hoe wordt dat aangevuld m.b.t. de inkomsten van mijn eigen bedrijf?
Groeten,
Jeanine Reactie infoteur, 13-09-2012
U kunt het beste uw vragen stellen bij uw gemeente, maar in principe wordt bij een bijstandsuitkering andere inkomsten uit het gezin afgetrokken van de uitkering. Als u dus meer verdient dan de bijstandsnorm, dan zult uw man geen bijstandsuitkering ontvangen.

W. Vellema, 06-09-2012 11:48 #20
Mijn zoon 23 jaar krijgt geen uitkering, omdat ik te veel verdien, ik begrijp er geen snars van. Ik moet zijn verzekering enz gaan betalen? verder solliciteert hij zich rot zeker 25 sollicitaties per week, geen werk. Geef mij maar eens raad en advies. Nederland is al een tijd geen verzorgingsstaat.

Samantha, 27-08-2012 14:22 #19
Ik heb tot kort een ww -uitkering gehad, nu heb ik helemaal geen in komen. Ik ben 21 en woon bij mijn opa en oma die leven van een aow. Als ik recht heb op een bijstanduitkering worden hun dan gekort? Reactie infoteur, 13-09-2012
Jouw opa en oma kunnen niet gekort worden op hun AOW. Hoogstens kan het zijn dat jij geen bijstandsuitkering kan krijgen, omdat zij een AOW hebben. Maar dat hoor je als je informeert bij je gemeente naar een bijstandsuitkering.

Gerda, 10-08-2012 13:49 #18
Een vraag met mijn huidige partner gaat het nogal bergafwaarts en nu wil ik bij me zoon gaan wonen in Arnhem, deze heeft een goede baan en is 27 jaar ik ongehuwde moeder van 51 jaar. Wat verandert er voor mij wat betreft het financiële gebeuren omdat ik ook helaas wat schuldeisers met me mee draag?

Maickel, 05-07-2012 02:15 #17
Hallo mijn moeder, zusje (12) en ik 19 wonen samen als gezin. Ik ga werken, mijn moeder trekt arbeidsongeschikt uitkering. Ze is voor 98% afgekeurd. Nou is mijn moeder verteld dat als ik meer als 225 netto per maand verdien ze alles bovenop haar uitkering korten. Ik wil niet gaan werken voor me moeder. Ik ga ongeveer 600 netto verdienen vanaf volgende week maandag. Wat kan ik doen? Om dit te voorkomen of om dit niet te hoeven? Reactie infoteur, 08-07-2012
Ik denk niet dat jouw inkomen invloed heeft op de uitkering van je moeder. Je kan dit controleren bij de instelling die de uitkering van je moeder uitbetaalt of bij je kan contact opnemen met het juridisch loket (www.juridischloket.nl).

Simon, 21-05-2012 06:02 #16
Hallo ik ben 24 jaar woon nog bij me ouders. Mijn salaris is samen met me vaders salaris opgeteld om dit huis te kunnen huren. Ik kwam in september zonder werk te zitten en kreeg ww die was 31 januari afgelopen en kon geen bijstand aan vragen want me vader verdient meer dan 1350 bruto per maand dus moet hij mij onderhouden terwijl ik mee moest betalen aan de huur omdat mijn volledige salaris erbij was gerekend voor dit huis. Werk nu weer ongeveer 10 uur per week en wil graag op mezelf wonen. Kan ik iets aanvragen? Een aanvullende uitkering of zo iets, ook al woon ik nog bij mijn ouders?

mvg
simon den heijer

Memo, 16-04-2012 17:06 #15
Hallo mensen nadat ik jullie reacties heb gelezen kon ik het niet laten om mijn verhaal ook te doen ben alleenstaande bij mijn vader krijg 750 per maand aan uitkering nu willen ze me de helft geven omdat ik met mijn vader woon en daarbij komt ook nog dat ik 32 uur voor ze moet werken per week lijkt ook slavernij van noord korea of zo daar gaat het heen en niemand die er wat van zeg of protesteert Kunnen ze de belastingen ook verlagen nee daar zitten ze niet aan dat kan natuurlijk niet?

Rob Quaedvlieg, 11-04-2012 12:13 #14
Hallo, Ik woon thuis met mijn vader en mijn broertjes. Mijn vader werkt en ik zit op dit moment in de ziektewet. Heeft deze wet daar gevolgen op? Reactie infoteur, 11-04-2012
Nee, deze wet heeft alleen betrekking op de bijstand.

Jimmy, 04-04-2012 01:27 #13
Beste mensen, ik zou zeggen, De regering wordt er beter van en wij mensen worden er de dupe van en betalen hun huisjes en slaapgelegenheden. Sta op en ga staken tegen deze overheid en stop allen met stemmen, kijken of er dan eindelijk eens wat gaat gebeuren.
Dus ik zou zeggen kom op voor jezelf en je medemens(onder de middelmaat), ga samen de strijd aan tegen deze regering en stem eens niet, maar trek allemaal ten strijde in iedere gemeente is wel een vaste locatie, het gemeentehuis. Samen staan we sterker dan dat we allemaal op onze stoel zitten te wachten wat er nu weer mis gaat met deze regering. Reactie infoteur, 05-04-2012
Stoppen met stemmen lijkt mij niet een goede oplossing. Stem niet op degene die het meest in het nieuws komt, maar kijk welke partij uw belangen het beste behartigt.

Anita, 23-03-2012 12:55 #12
Ik had tot voor kort een bijstandsuitkering. En werd ongv een jaar geholpen door een jeugdhulverlenings-instantie. Na een dik jaar eigenlijk altijd netjes overal aan mee te hebben gewerkt om mijn leven op de rit te krijgen, heb ik het laatste project zelf afgehaakt.De jeugdhulpverlening stopte waardoor mijn gehele bijstandsuitkering ook werd gestopt. Ik krijg op dit moment dus helemaal niets aan uitkering. Mijn vraag of dit eigenlijk wel kan en mag.
Ze noemen als reden dat ik dus heb geweigerd mee te werken ivm met die jeugdhulpverlening.

Ik hoop snel op een reactie/mail. Of waar ik evt terecht kan met mijn vraag/vragen.

Mvg Anita Reactie infoteur, 25-03-2012
Misschien kan het juridisch loket je verder helpen: www.juridischloket.nl

Patrick, 14-03-2012 17:41 #11
Ik ben 28 jaar en woon met mijn vriendin 21 jaar nu heb ik een bijstandsuitkering aangevraagd en die is goedgekeurd voor een gezin. omdat mijn vriendin een opleiding volgt van 5 dagen in de week krijgt ze een studiefinanciering van 246 euro maar de uitkeringsinstantie berekent 600 euro ervoor wat ze inhouden. plus haar loon van 100 euro per maand maar dat is logisch.
conclusie ik krijg maar 200 euro van hun elke maan plus 100 euro loon is samen 300 euro kan ik nog niet eens de huur van betalen.
heeft iemand een idee of een mening. groetjes patrick Reactie infoteur, 25-03-2012
Er zijn inderdaad strengere regels. Als je nog geen huurtoeslag ontvangt, kan je dat nu doen. Als je het al ontvangt, kan je nu misschien meer ontvangen ter compensatie van je lagere inkomen. Maar dat is waarschijnlijk een druppel op de gloeiende plaat. Dus heel cliché: snel weer een baan vinden.

Jeanet, 12-03-2012 21:48 #10
Ik ben alleenstaande ouder van twee kinderen (4 en 3,5 maand) en heb onlangs mijn HBO diploma gehaald. Ik heb tijdens mij studie op een houtje moeten bijten om niet diep in de schulden bij de IB-groep te komen. Dit kwam erop neer dat ik van €712 per maand moest rond komen, en nu een schuld heb van €10.000. (Combinatie collegegeld/onderhoud voor mijn gezin) Nu ik mijn diploma heb gehaald ben ik als een idioot aan het solliciteren, ook op functies lager dan het niveau waarop ik een diploma heb. Tot op heden zonder succes. Dus heb ik ter overbrugging een WWB aangevraagd en hier viel mijn mond echt van open. Ik moet een maand wachten, ivm 28 zoekdagen (dat is nog tot daar aan toe, 1 maand huurachterstand overleef ik wel) maar daarna word ik gekort op mijn uitkering, OMDAT ik afgestudeerd ben! Resultaat: als ik volgende maand geen baan heb moet ik rondkomen en mijn gezin onderhouden van €648,12… Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet gaan doen?

Richard, 04-03-2012 22:33 #9
Ben 50 en kom volgend jaar als ik geen baan vind in de bijstand en dan wordt mijn dochter de dupe van het regeringsbesluit! Zelf heb ik een duidelijk gevoel door leeftijdsdiscriminatie niet meer aan het werk kom. Waar kan ik volgend jaar mijn declaraties indienen? De regeringsleden hebben ook een potje van 1,5 miljoen euro leeg gesnoept laat staan wat men aan zogenaamde relatie geschenken nog thuis hebben. PURE DISCRIMINATIE!

Lisanne, 28-02-2012 15:02 #8
Ik ben 23 jaar en woon in bij mijn moeder. Mijn moeder vangt een bijstandsuitkering en ik werk fulltime. Omdat ik een fulltime inkomen heb word mijn moeder gekort op haar uitkering en nu ben ik dus elke maand die uitkering aan het aanvullen voor haar zodat zij rond kan komen. Dat betekent nu dus voor mij dat ik niks over hou en eigenlijk werk om rekeningen te betalen en me moeders uitkering aan te kunnen vullen. Dit is te belachelijk voor woorden eigenlijk want ik kan geen eens iets voor mezelf opzij zetten nu. Mijn vraag is dus hoe ik dit beter kan doen of dat er misschien een ander soort regeling is? Alvast bedankt! Reactie infoteur, 29-02-2012
Uit huis gaan is de enige optie of je moeder moet een baan vinden…

P. J. J. Brabers, 27-02-2012 15:01 #7
Ik dach dat de achteruitgang in Nederland beperkt zou blijven, aangezien in de kranten in ruime mate gepubliceerd werd, dat Nederland financieel gezond zou zijn…
Er is op dit moment een behoorlijke wachtrij bij de voedselbanken sinds 2 maanden.
De armoede neemt gestaag toe. Werkenden verdienen ca. 1 - 5% minder door belasting toeslagen en afschaffing spaarloon en inflatie, de niet-werkenden en bijstandgerechtigden worden buitenproportioneel hard aangepakt door invoering van een gezinsbijstand uitkering.
Werkende kinderen die thuis wonen moeten de lasten van andere bijstandgerechtigden uit het gezin gaan betalen. Verplicht verhuizen brengt ca. 500 - 800 euro extra kosten met zich mee: een achteruitgang van meer dan 30% en meer. De werkende kinderen kunnen niet meer sparen en zowel kind als bijstand ouder bijten op een houtje… Nederland gaat harder achteruit dan ons lief is.
Het wordt tijd voor een nieuwe regering.

Rambo, 23-02-2012 13:53 #6
Hallo Joke, ze zullen geld inhouden op jou uitkering en niet bij je dochter die heeft niets te maken met jou uitkering wel als zij een uitkering had en jij werkte dan komen ze bij jou dochter aan je word aangevuld ik denk dat je nog een 300 euro zult ontvangen

B. G. Hopman, 08-02-2012 10:34 #5
Wij, mijn vrouw en mijn persoon hebben een IOAW uitkering. Daarnaast heb ik werk aanvaard elke dag ritten van gehandicapten vervoer ong. 5 uur afhankelijk van dat fijne verkeer hier. Sinds dat aanvaarden van werk hebben wij elke maand ong, 50 euri netto MINDER ook zo fijn voor de werkmotivatie. Heb reeds CDSV (vrouw Aaltje hier) ingeschakeld maar zij is ook met handen en voeten gebonden. Nu dreig ik zelf mogelijk gehandicapt te worden ivm gecompliceerde nekhernia nu wie helpt mij.

Joke Rebel, 02-02-2012 16:03 #4
Ik "geniet" zelf van een IAOW uitkering van 200 euro netto per week. Ik woon samen met mijn volwassen dochter van 25 jaar die gelukkig wel een baan heeft met een inkomen van zo'n 1300 euro netto per maand. Is het nu de bedoeling dat zij mijn IAOW gaat betalen. Zij woont nl alleen nog thuis om zo nog wat te kunnen sparen voor een eigen woning, want zonder spaargeld is het voor haar onmogelijk om zelf iets te kopen. Wat wil de gemeente nu? Moet mijn dochter maar vroegtijdig het huis verlaten, zodat ze mij niet die 200 euro per week hoeft te betalen of geld die regeling alleen andersom en krijgt zij geen uitkering als ik werk. Graag een reactie van wie weet hoe het nu echt zit.

Francis Cakmak, 30-01-2012 14:53 #3
Ik ben 21 jaar en wou ook een bijstandsuitkering aanvragen, daar net te zijn geweest kreeg ik te horen dat ik er geen recht op heb omdat ik bij mijn ouders in woon.
Ik ben afgestudeerd op spw kinderopvang en kon geen werk vinden in het werkveld, nu werkloos te zijn kan ik dus financieel geen kant op, maar de rekeningen blijven doorgaan!
Mijn ouders kunnen mij niet onderhouden en niemand die me helpt! wat moet ik nu?

Pat, 29-01-2012 10:43 #2
Ik kreeg een toeslag op mijn uitkering van 20 % als alleenstaand ouder van 2 jongens, oudste zoon is pas 18 geworden en heeft part-time baantje, word mijn toeslag nu in mindering gebracht, want ben nog steeds alleenstaand ouder doordat de jongste 13 is? Reactie infoteur, 29-01-2012
Als je bijstand ontvangt, is de kans groot dat je toeslag inderdaad verminderd wordt. Het hangt af of uw gemeente vindt dat uw zoon genoeg verdient om zelf een deel van de kosten te betalen.

Ismail, 30-12-2011 11:28 #1
Beste Landgenoten,

Als één van de gezinsleden een uwv ziektewet uitkering krijgt geldt dit dan ook als een inkomen of krijgen de gezinsleden een bijstandsuitkering en uwv ziektewet uitkering?

Vriendelijke groeten.

THEONE

Infoteur: Jour
Laatste update: 25-12-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 28
Schrijf mee!