InfoNu.nl > Financieel > Geld > Nibud: instituut dat hulp biedt bij financiële planning

Nibud: instituut dat hulp biedt bij financiële planning

Nibud: instituut dat hulp biedt bij financiële planning Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) is een onafhankelijke stichting die informatie geeft en huishoudens adviseert over financiële zaken. Als je moet bezuinigen kan je de adviezen goed gebruiken en het Nibud zal hierin dan een adviserende rol kunnen vervullen. In veel gezinnen heeft men moeite om een evenwichtige besteding van de inkomsten te realiseren. Ook bij veranderingen in de gezinssituatie kan het Nibud hulp bieden.

Wanneer is het Nibud ontstaan

Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (NIBUD) is ontstaan in 1979. Nederland verkeerde in een recessie en was er behoefte aan budgetvoorlichting. Op dat moment verkeerden 19% van de gezinnen in financiële moeilijkheden. De gedachte was dat men door een betere besteding van het inkomen een hogere welvaart zou kunnen verkrijgen.
Het Nibud ontstond door een fusie van:
  • Het Gezinsbegrotings Instituut
  • Het Voorlichting Instituut voor het Gezinsbudget
  • Stichting Economisch Huishoudelijk Beheer

Informatiebron

Omdat de overheid van mening was dat consumenten een eigen verantwoordelijkheid hebben veranderde de taak van bovenstaande instituten. Er moest een goede informatiebron komen waar mensen terecht konden met hun vragen op financieel gebied. In 1979 was men nog niet bezig met internetbankieren en pinnen deden we ook nog niet. Toch hadden mensen veel vragen zoals o.a.:
  • Hoeveel huishoudgeld moet er beschikbaar zijn
  • Hoeveel geld kan ik lenen
  • Wat kost een kind

Wat zijn de taken van het Nibud

De taken van het Nibud zijn heel praktisch em toegankelijk voor iedereen. Zij bestaan uit:
  • Het geven van informatie en advies op het gebied van besteden van geld aan consumenten
  • Voorlichting geven aan jongeren en het onderwijs ondersteuning bieden door het verstrekken van lespakketten
  • Ouderen, migranten en mensen die langdurig op het minimuminkomen zijn aangewezen krijgen extra ondersteuning
  • Hulpverleners worden ondersteund in het geven van voorlichting en begeleiding

Organisatie van het Nibud

Het Nibud heeft een Stichtingsbestuur wat bestaat uit 5 leden. Daarnaast is er een Raad van Advies. Bij het Nibud zijn 25 medewerkers werkzaam in diverse functies. Binnen Europa is het Nibud een uniek orgaan maar in veel landen zijn wel organisaties zich zich bezig houden met schuldhulpverlening en advisering. Zo is het Nibud lid van het International Network on Financial Education (INFE). Dit is opgericht in 2008 waarbij 170 organisaties uit 86 landen deel uitmaken van dit netwerk van OESO. Daarnaast wordt er ook samengewerkt binnen de European Consumer Debt Network (ECDN). Zowel ervaringen als methodes en materialen worden uitgewisseld binnen dit netwerk. Voor specifieke projecten ontvangt men een subsidie van de Europese Commissie.

Het Nibud geeft advies inzake het omgaan met geld

Er zijn veel vragen van mensen die online advies willen hebben over financiële zaken binnen de huishouding. Het omgaan met geld vraagt om voortdurende aandacht en is ingewikkeld. Er zijn regelmatig veranderingen en huishoudens staan aan ontelbare verleidingen bloot. Internationaal kan men steeds gemakkelijker shoppen in het buitenland. De mogelijkheden om geld uit te geven zijn zeker voor jonge mensen erg groot. Het is soms moeilijk om de wensen in overeenstemming te brengen met de inkomsten. Wanneer mensen nu plotseling minder te besteden krijgen dan gaat men op zoek naar een leidraad. Nibud geeft advies bijvoorbeeld over zakgeld, kleedgeld, kostgeld en alimentatie.

Op welke manier geeft het instituut Nibud voorlichting en hulp bij financiële zaken?

Er zijn via het Nibud budgettips te krijgen. Daarnaast is de Goed met geld tips een belangrijke leidraad. Nibud maakt een onderscheid in de volgende gebieden:
  • Overzicht houden
  • Kinderen en geld
  • Studeren
  • Schulden
  • Lenen
  • Betaalwijzen
  • Geld en relatie
  • Scheiden
  • Langer naar het buitenland

Overzicht houden

Het is van belang om goed overzicht te houden over je financiële situatie. Het bijhouden van een kasboek is een goed hulpmiddel maar ook het maken van een begroting. Overzicht houden door post te archiveren helpt. Zo houd je grip op de binnenkomende en uitgaande gelden en kun je snel zien zien waarop bezuinigd zou kunnen of moeten worden.

Kinderen en geld

Financiële opvoeding van kinderen is erg belangrijk. Gebleken is dat kinderen die al vroeg leren om met geld om te gaan later minder snel in de problemen zullen komen. Al vanaf 6 jaar is het geven van zakgeld aan kinderen mogelijk en kan men starten met de financiële opvoeding op het niveau van het kind. Het kind leert al vroeg dat de wensen kunnen en moeten worden afgestemd op wat er te besteden valt.

Studeren

Als jongeren gaan studeren ontvangen ze een basisbeurs en eventueel een aanvullende beurs. Zowel voor studenten als voor de ouders zijn handige tips te verkrijgen bij het NIBUD inzake de hoogte van de bedragen alsmede van richtlijnen voor de besteding.

Lenen

Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende vormen van geldleningen dat het moeilijk is om de juiste keuze te maken. We kunnen denken aan hypotheken, doorlopende kredieten, persoonlijke leningen, huurkoop. Maar ook betalingen met een creditcard. Bij lenen dien je steeds te bedenken lenen kost geld. Bij Het Nibud kan men met de risicometer bepalen welke lening het beste aansluit bij je persoonlijke situatie.

Betaalwijzen

We kunnen veel betalingen verrichten met internetbankieren. Tips om veilig te bankieren zijn verkrijgbaar. Ook is het mogelijk om te betalen per acceptgiro of onder rembours als we bij een webwinkel hebben gekocht. Nibud geeft aan waarop we moeten letten om veilig via een webwinkel te kopen.

Geld en relatie

Als mensen gaan samenwonen dan is het belangrijk dat een goede verdeling van de kosten wordt gemaakt naar draagkracht van beide partijen. Het is handig om afspraken op papier vast te leggen. Ook een samenlevingscontract is hierbij belangrijk.

Scheiden

Bij scheiding zullen beide ouders afspraken moeten maken wie welke kosten voor zijn/haar rekening neemt. Er zitten nu eenmaal financiële aspecten aan een scheiding naast de emotionele kant. Ook de verdeling van de inboedel en de hoogte van de alimentatie zullen geregeld moeten worden. Wie zorgt voor de kinderen, hoe zijn de bezoekregelingen geregeld en is er sprake van Co- ouderschap? Dit vraagt naast de regeling ook om afspraken op het financiële gebied.

Langer naar het buitenland

Wie langer naar het buitenland gaat krijgt te maken met de belastingwetgeving van het land waar men verblijft. Als men inkomen uit Nederland krijgt dient men vooraf goed na te gaan wat de gevolgen zijn van verblijf in het buitenland. Nederland heeft met verschillende landen verdragen gesloten zodat men geen dubbele belasting hoeft te betalen. Het Nibud kan informatie verstrekken.

Het is jammer dat de meeste informatie van het Nibud niet gratis is. Voor het meeste materiaal dient betaald te worden. Men kan via de webwinkel boekjes en software bestellen. Wel gratis is de module budgetadvies. Hiermee kan men gemakkelijk zelf de inkomsten en uitgaven vaststellen en kijken hoe deze zijn t.o.v. het gemiddelde. Op deze manier kan men in vijf stappen zien op welke posten eventuele bezuinigingen moeten plaatsvinden.
Gerelateerde artikelen
Financiële opvoeding: sparen voor kinderen, wat is wijsheid?Financiële opvoeding: sparen voor kinderen, wat is wijsheid?Wat is wijsheid? Zelf sparen voor de kinderen, of de kinderen laten sparen? Wat zeggen opvoeddeskundige? Is het belangri…
Hoeveel geld als financiële buffer aanhouden?Hoeveel geld als financiële buffer aanhouden?Je hoort steeds weer dat we een financiële buffer moeten hebben om een noodsituatie te kunnen doorstaan. Noodsituatie in…
De C@shflow Manager: het digitale huishoudboekjeDe C@shflow Manager: het digitale huishoudboekjeMensen die goed weten wat hun verwachte uitgaven zijn betalen hun rekeningen vaker op tijd. Ook komen ze beter uit met h…
Kinderen financieel opvoedenKinderen financieel opvoedenKinderen op jonge leeftijd leren om goed met geld om te gaan is belangrijk voor hun latere leven als ze geheel zelfstand…
Geld besparen met kinderen: praktische tipsGeld besparen met kinderen: praktische tipsIs geld besparen of consuminderen (minder consumeren) met kinderen mogelijk? Marieke Henselmans, besparingsdeskundige ge…
Bronnen en referenties
  • Website NIBUD

Reageer op het artikel "Nibud: instituut dat hulp biedt bij financiële planning"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 07-10-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!