InfoNu.nl > Financieel > Geld > Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphone

Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphone

Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphone De snelle ontwikkeling van de smartphones heeft gezorgd voor een explosie van applicaties of apps. Ook banken bieden mobile banking apps aan waarmee je je bankzaken kan regelen via je smartphone. Om veilig mobiel te bankieren is het belangrijk regelmatig de updates van je besturingssysteem te installeren en alleen van een beveiligd WiFi-netwerk gebruik te maken. Ook een degelijke antivirussoftware is essentieel om op een veilige wijze van de apps van je bank gebruik te maken. Welke tips zijn nog zoal nuttig om veilig te bankieren met je smartphone?

Is mobiel bankieren veilig?

Net zoals bij de ontwikkeling van het internetbankieren via pc enkele jaren geleden, worden er ook nu vragen gesteld bij de veiligheid van het mobiel bankieren. Nieuwe ontwikkelingen die nog in de kinderschoenen staan gaan soms gepaard met groeipijnen op het vlak van bijvoorbeeld privacy of veiligheid. Een smartphone is wel heel praktisch en ongelooflijk handig, maar het is niet te vergelijken met een pc. Een pc staat veilig bij je thuis en gaat niet zo makkelijk verloren als een smartphone.

Tips om veilig aan mobile banking te doen

Antivirussoftware

Er is nog niet zoveel informatie bekend over het gevaar dat je loopt om een virus op je smartphone te krijgen. Toch bestaat de mogelijkheid dat er een virus op je smartphone gedownload wordt waardoor je mobieltje niet meer veilig is. Je identiteitsgegevens kunnen ook misbruikt worden. Installeer dan ook voor alle zekerheid een antivirusprogramma op je smartphone.

Update besturingssysteem

Je besturingssysteem zoals bijvoorbeeld Android of iOS biedt regelmatig updates aan, waardoor je smartphone gebruik kan maken van de meest actuele toepassingen. Deze updates houden vaak ook rekening met een betere beveiliging, waardoor je minder risico's loopt op misbruik van je gegevens. Best is om deze updates te downloaden vanaf het moment dat ze beschikbaar zijn.

Pincode smartphone

Om je smartphone te beveiligen, bestaat de mogelijkheid om een pincode te installeren. Dit kan je mobieltje beter beveiligen, als hij bijvoorbeeld gestolen of verloren wordt. Iemand die je telefoon steelt, kan dan niet op je kosten telefoneren of je identiteitsgegevens ontvreemden.

Uitloggen uit je mobile banking app

Na het gebruik maken van mobile banking, komt het nogal vaak voor dat je vergeet uit te loggen. Je hebt je bankzaken geregeld en in gedachten ben je al uit de app. Dan wordt uitloggen nog al eens vergeten, waardoor je gegevens kwetsbaar zijn om gestolen te worden.

Beveiligd WiFi-netwerk

Het gemak van een smartphone is dat je op elk moment en overal waar je bent gebruik kan maken van een Wi-Fi-netwerk, als er tenminste een beschikbaar is. Wees voorzichtig met dit praktisch voordeel en controleer of het netwerk beveiligd is. Een onbeveiligd netwerk is immers te riskant om je gegevens bloot te stellen aan mensen met negatieve bedoelingen. Als je het niet vertrouwt, is het voor alle zekerheid beter om helemaal geen WiFi-netwerk te gebruiken.

Check regelmatig je bankzaken

Onnodig te zeggen dat je ook moet zorgen voor weinig vanzelfsprekende pincodes of paswoorden, wat eigenlijk ook geldt voor het gewone internetbankieren via pc. Bovendien is het goed om heel regelmatig je bankzaken na te kijken, om te zien of er geen overschrijvingen of geldtransfers gedaan zijn waar je geen weet van hebt. Het regelmatig checken van de mobile banking app is trouwens ook goed om met de mobile banking app vertrouwd te geraken en het herinneren van je pincodes en wachtwoorden verder te oefenen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips om veilig mobiel te bankieren met je smartphone"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Slim bankieren
Schrijf mee!