InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld besparen door minder voedsel te verspillen

Geld besparen door minder voedsel te verspillen

Geld besparen door minder voedsel te verspillen Zonder veel moeite kan men een aanzienlijk bedrag besparen door minder voedsel te verspillen. Grondstoffen zijn schaars en er zijn tekorten aan voedsel in grote delen van de wereld. Het is belangrijk om zorgvuldig om te gaan met ons voedsel en zo min mogelijk te verspillen. Een besparing van méér dan 100 euro per jaar zal voor velen tot de mogelijkheden behoren. Daarbij is het noodzakelijk voor ons milieu om zorgvuldig om te gaan met voedsel.

Verspillen van voedsel

Door Milieu Centraal en het voedingscentrum werd een onderzoek verricht naar de hoeveelheid voedsel die we in Nederland per jaar weggooien. Het blijkt dat de gemiddelde Nederlander in 2017 maar liefst 41 kilo voedsel per jaar weggooit en dat is 9% van het eetbare voedsel wat we kopen. Daarnaast gooien we ook koffie, sap en frisdrank weg. Hiervan is de hoeveelheid niet bekend maar dat weet ieder voor zichzelf. In totaal betekent dit dat alle Nederlanders samen voor 2,5 miljard euro per jaar aan voedsel weggooien. Dit is ook uitermate slecht voor het milieu. Denk eens aan de bergen afval die ontstaan door alle voedsel wat wordt verspild.

Besparen

Per Nederlander valt er gemakkelijk 100 tot 150 euro per jaar te besparen als we stoppen met het weggooien van eten. De meeste mensen willen wel besparen op hun voedselverspilling maar hoe komt het dat dit niet wil lukken? Vooral rijst, brood en pasta zijn artikelen die veelvuldig worden weggegooid. Dit valt te voorkomen door iets nauwkeuriger af te wegen of in te kopen.

Milieu centraal

Milieu Centraal en het Voedingscentrum zijn in 2010 met een actie gestart die de naam kreeg eten is om op te eten. Milieu Centraal is een onafhankelijke organisatie die aan consumenten praktische informatie verstrekt over milieu en energie in het dagelijks leven.

De oorzaak van de voedselverspilling

Bij voedselverspilling kunnen we denken aan voedsel wat eigenlijk goed opgegeten zou kunnen worden en wat toch wordt weggegooid. Vaak kopen we n.l. teveel in. Vooral bij reclames hebben we de neiging ruim in te kopen. Tevens wordt er vaak teveel gekookt. Men is bang de gezinsleden tekort te doen. Daarbij komt dat veel mensen bang zijn dat het voedsel bedorven is, of te oud en daarom niet meer eetbaar. Men kent vaak het verschil niet tussen de THT datum en de TGT datum.

Verschil tussen de TGT datum en de THT datum

Bij het Voedingscentrum worden regelmatig vragen gesteld over de TGT en THT datum. De TGT datum geeft aan tot en met welke datum een product gebruikt mag worden. Dit gaat dan om voorgesneden groenten, vlees, kip, vis en koelverse maaltijden. Deze tot en met datum kan men aanhouden mits de voeding op de juiste wijze bewaard wordt. De THT datum zullen we vinden op bijvoorbeeld groenten in blik, soep in blik, maar ook op meel, koekjes en andere levensmiddelen. Het kan zijn dat na deze houdbaarheidsdatum de smaak achteruit kan gaan maar deze producten zijn zeker nog wel te gebruiken. Men zal er niet ziek van worden. Bij bederfelijke waar zoals eieren of melk moet men natuurlijk wel uiterst voorzichtig zijn. Zowel de THT als de TGT datum gelden alleen als de verpakking niet open is geweest. Wil men precies weten hoe het beste voeding te bewaren dan kan men de bewaarwijzer bestellen bij het Voedingscentrum.

Voorkomen van voedsel verspillen

Hier zijn een paar eenvoudige tips om voedselverspilling te voorkomen en ons bewust te maken hoe we met onze voeding omgaan.
  • Inkopen doen aan de hand van een boodschappenlijstje
  • Bij reclames goed overwegen of men alles zal gebruiken voor de houdbaarheidsdatum verstreken is
  • Opletten dat men niet teveel kookt
  • Restanten invriezen
  • Ouder brood niet weggooien maar bijvoorbeeld tosti maken of roosteren
  • Let op de hoeveelheid koffie die gezet wordt
  • Laatste stukken kaas opmaken door bijv. te raspen

Boodschappenlijstje

Het is gebleken dat mensen die inkopen doen met een boodschappenlijstje 40% minder voedsel weggooien. Als we reclames zien zullen we moeten bedenken wat we precies nodig hebben. Vaak zijn mensen bang dat ze te weinig eten koken en vooral aardappels, rijst en pasta worden in de vuilnisbak gegooid. Beter is het om hiervan wat minder te koken en een bijgerecht te serveren wat men de andere dag nog kan gebruiken. De meeste restanten kunnen de vriezer in en samen met wat anders kan er weer een maaltijd van worden gefabriceerd. Oud brood kan men roosteren, paneermeel van maken of een tosti. Het is beslist niet moeilijk om bij jezelf na te gaan of er koffie of frisdrank wordt verspild. Het is zo vaak een gewoonte om een bepaalde vaste hoeveelheid koffie te zetten. Als men een stuk kaas koopt dan blijft er vaak nogal wat kaas aan de korst zitten. Dit kan heel gemakkelijk geraspt worden en gebruikt worden over de pasta of groente.

Reclame is vaak lokmiddel

Veel mensen hebben de gewoonte om als iets in de reclame is meteen maar een dubbele voorraad in te slaan. Als je een product veel gebruikt dan kan dat verstandig zijn maar het is goed om jezelf af te vragen of je het ook werkelijk gaat gebruiken. Vaak wordt na verloop van enige tijd een deel van de gekochte reclame producten weggegooid.

Restanten invriezen

Vaak nemen we niet de moeite om restanten in te vriezen, maar het kan heel lonend zijn om hier bewust mee om te gaan. Zo houd je soms slechts één portie over maar met wat rijst of aardappel aangevuld kan het alsnog tot een volwaardig gerecht worden op een andere dag. Creativiteit is hierbij het sleutelwoord.

Hulpmiddelen

Bij milieu Centraal of bij IMOg.be men via het internet een weggooitest doen. Met het beantwoorden van een paar vragen kan je zelf ontdekken hoe je weggooi gedrag is. Daarnaast is het mogelijk om via de website van Milieu Centraal een lijst te downloaden waarbij je gedurende 14 dagen gaat bijhouden wat je aan eten weggooit. Er wordt via een rekenmodule daarna precies berekend hoeveel geld je kunt besparen.
Gerelateerde artikelen
Houdbaarheidsdatum is oorzaak van voedselverspillingnieuws uitgelichtHoudbaarheidsdatum is oorzaak van voedselverspillingIn Nederland gooit men jaarlijks voor miljarden aan voedsel weg. Eén van de grootste redenen om voedsel weg te gooien is…
Voedselverspilling in NederlandVoedselverspilling in NederlandZowel de boer, de supermarkt als consument maakt zich schuldig aan voedselverspilling. Consumenten gooien hiervan het me…
Koken met restjes en kliekjes - tegengaan van verspillingKoken met restjes en kliekjes - tegengaan van verspillingEr wordt in de wereld, en ook in Nederland, heel veel voedsel verspild. We kopen te veel in en koken te veel dat rechtst…
Voedselverspilling en Wastewatchers BVVoedselverspilling en Wastewatchers BVDe voedselmarkt is één van de meest ‘levendige’ markten in de wereld. Om goed en gezond te kunnen leven hebben vrouwen g…
Houdbaarheidsdatum op levensmiddelenDe houdbaarheidsdatum is een vermelding op levensmiddelen welke door de warenwet is voorgeschreven. Deze datum geeft de…
Bronnen en referenties
  • Voedingscentrum
  • Milieu Centraal

Reageer op het artikel "Geld besparen door minder voedsel te verspillen"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 19-04-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!