InfoNu.nl > Financieel > Geld > Top 10 rijkste landen ter wereld 2017

Top 10 rijkste landen ter wereld 2017

Top 10 rijkste landen ter wereld 2017 Wat zijn de rijkste landen ter wereld in 2017? Wat is het rijkste land ter wereld? En wat zijn de rijkste landen van Europa en waar staat Nederland? Deze vragen worden hier allemaal beantwoord aan de hand van een top 10 lijst. Op basis van de cijfers van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank heeft het VN-ontwikkelingsprogramma de welvaart van alle landen in de wereld op een rijtje gezet.

Rijkste landen ter wereld 2017

In een snel veranderende wereld is het altijd interessant om te kijken hoe de landen er financieel voor staan. Natuurlijk heeft iedereen een fascinatie voor geld, maar in veel gevallen is geld meer dan alleen 'hebben hebben', en is het in staat om de levens van mensen aanzienlijk te verbeteren. Het heeft even geduurd tot het IMF met nieuwe cijfers naar buiten is gekomen, maar eindelijk is er weer een nieuw rapport.

Hoe wordt rijkdom of welvaart van de rijke landen gemeten? - criteria

Er werd in het verleden altijd gekeken naar het Bruto Binnenlands Product (BBP) per hoofd, maar het UNDP heeft besloten dat het Bruto Nationaal product (BNP) per hoofd een beter beeld geven van de rijkdom van landen. Dit omdat er zo van de landen ook rekening wordt gehouden met internationale geldstromen die zo wel het land binnen als naar buiten gaan. Je kunt hierbij denken aan inkomsten gegenereerd in Nederland, maar uitgegeven in het buitenland. Vandaar dat het BNP een accurater beeld geeft van de economische welvaart in de wereld. Zo weten we dus echt wat de rijkste landen van de wereld zijn in 2017 en ook wat de koopkracht is van de inwoners van de rijkste landen.

De top 10 van rijkste landen in de wereld 2017

De rijkdom van de welvarende landen landen wordt uitgedrukt in koopkracht in Amerikaanse Dollars.
  1. Qatar - 132,870
  2. Luxembourg - 99,506
  3. Singapore - 85,382
  4. Brunei - 79,508
  5. Koeweit - 70,542
  6. Noorwegen - 68,591
  7. Verenigde Arabische Emiraten - 67,217
  8. Ierland - 65,806
  9. San Marino - 62,938
  10. Zwitserland -58,647

Ten opzichte van 2011/2012

  1. Qatar - 111
  2. Liechtenstein - 83,717
  3. Verenigde Arabische emiraten - 59,993
  4. Singapore - 52,569
  5. Luxemburg - 50,557
  6. Koeweit - 47,92
  7. Noorwegen - 47,557
  8. Brunei Darussalam 45,75
  9. Hong Kong - 44,80
  10. Verenigde Staten - 43,017

Opmerkingen bij de lijst van rijkste landen ter wereld in 2017

Het rijkste land is dus nog steeds Qatar. De andere rijkste landen volgen op verre afstand, maar ook daaronder vallen veel kleine Arabische olie staten zoals Koeweit en Brunei. Met maar 4 rijkste Europese landen is het duidelijk dat de wereld aan het veranderen is. Waar de VS een paar jaar geleden nog net de tiende plaats haalde, staat ie nu net erbuiten op plaats 11. De VS, China en Japan zijn in absolute zin (Nominale BBP) nog wel steeds de grootste.

Top 5 Rijkste landen van Europa 2017

  1. Luxemburg
  2. Noorwegen
  3. Ierland
  4. San Marino
  5. Zwitserland

Ten opzichten van vier jaar geleden

  1. Liechtenstein - 83,717
  2. Luxemburg - 50,557
  3. Noorwegen - 47,557
  4. Zwitserland - 39,924
  5. Nederland - 36,402

Opmerkingen bij de lijst van rijkste landen van Europa in 2017 - Nederland

Liechtenstein staat niet op de 2017 lijst, maar dat komt omdat het land niet is opgenomen door het IMF. De CIA statistieken plaatsen Liechtenstein op nummer 3, alsnog onder Luxemburg dus. Het staat volgens alle statistieken buiten kijf dat Luxemburg het rijkste land van Europa is. Noorwegen doet het ook op alle lijsten heel erg goed en hoewel het wel misschien niet een van de allerrijkste landen is, is het wel het meest ontwikkelde land. Daarnaast is het ook uitgeroepen tot het beste land om in te wonen. Nederland stond 4 jaar geleden nog op nummer 5 binnen Europa, maar het is nu gevallen naar plek 6 (of 7 als je Liechtenstein meetelt). Nog steeds niet onverdienstelijk. Ierland heeft onze plek ingenomen, dit voornamelijk door grote multinationals als Google die daar gevestigd zijn vanwege het gunstige belastingklimaat.

Lees verder

© 2011 - 2017 Euromark, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Rijkste landen ter wereld in 2014Rijkste landen ter wereld in 2014De lijst van rijkste landen ter wereld in 2014 wordt dit jaar aangevoerd door Luxemburg. Dit kleine staatje wist net als…
Rijkste mensen ter wereld in 2016 - top 10Rijkste mensen ter wereld in 2016 - top 10Wie is de rijkste man of mens ter wereld in 2016? En wie zijn de andere rijkste mensen van de wereld? En wie zijn de rij…
Top 5 van rijkste jonge miljonairs 2011 in NederlandTop 5 van rijkste jonge miljonairs 2011 in NederlandDe 100 rijkste selfmade miljonairs onder de 40 jaar in Nederland, bezitten dit jaar een gezamelijk vermogen van 2.011.…
Waar wonen de meeste miljonairs?Jaarlijks publiceert de Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. Op basis hiervan hebben ze een lijst samengeste…
Rijkste Nederlanders van 2009Jaarlijks publiceert Quote een overzicht van de rijkste Nederlanders. De rijkste Nederlanders van 2009 hebben vrijwel al…
Bronnen en referenties
  • Human Development Rapport: http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2011_EN_Complete.pdf

Reageer op het artikel "Top 10 rijkste landen ter wereld 2017"

Reacties

Lauran, 19-12-2012 11:17 #4
Hong kong is helemaal geen land.

Shammyie, 15-11-2012 22:10 #3
In de top 4 landen liggen de minimum lonen ook veel hoger ;). De staat verdient daar ook aan mee. Inkomsten belasting. Ja ze zijn nou eenmaal slimmer :(

Face, 24-10-2012 19:50 #2
Luxemburg rijkste land ter wereld dwz dat 10% van de bevolking 97% van het brutoinkomen bezit ( EU-instellingen+bankiers met buitenlands personeel) en dat 90% van alle Lëtzebuergers samen een schamele 3% van het resterende inkomen hebben.
Of hoe statistieken de reële toestand kunnen verdoezelen.
Toch verdienen ze gemiddeld 11.000 per jaar meer dan wij.
De Actual Individual Consumption per capita =1.35x hoger in Luxemburg dan bij ons wat wijst dat zij netto niet opmerkelijk meer verdienen dan wij.De Zwitsers hebben als Actual Individual Consumption per capita 1.13 x meer inkomen dan wij of +- hetzelfde.

Besluit:De Luxemburgers verdienen 1/3° meer dan wij en betalen als inkomstenbelasting van natuurlijke personen maximaal 38, 95% (tegenover 50% in Belgie).

Rijkste landen ter wereld in 2010 | Financieel: Geld(klik)

Janick, 11-04-2012 13:48 #1
Volgens mij was het rijkste land ter wereld (in 2012) China Reactie infoteur, 11-04-2012
Hey Janick,

De enige echte juiste manier om te zien hoe welvarend een land is, is door te kijken naar het Bruto Binnenlands Product per hoofd. Op deze wijze kan de koopkracht gemeten worden. Wanneer je alleen kijkt naar wat een land produceert, komt China net achter de Verenigde Staten binnen.

Infoteur: Euromark
Laatste update: 13-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Lijsten over Nederland
Reacties: 4
Schrijf mee!