InfoNu.nl > Financieel > Geld > Bankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëring

Bankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëring

Bankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëring Iedereen kent bestendige opdrachten en domiciliëringen; toch worden deze woorden vaak verkeerd gebruikt. Hier vind je een beknopte uitleg over deze bankverrichtingen.

Bestendige opdracht

Een bestendige opdracht is een verrichting waarbij je de bank toestemming geeft op vaste tijdstippen, die je vooraf vastlegt, een vast bedrag over te maken van je rekening naar een andere rekening. Dit kan bv. een maandelijkse spaaropdracht of betaling van de huur zijn maar evengoed de jaarlijkse betaling van bv. een verzekering.

Je kan ook een bestendige opdracht doorgeven waarbij je bepaalt dat er op een bepaalde datum een vast bedrag op je rekening moet blijven staan en het resterende bedrag naar je spaarrekening mag worden overgeschreven. Bv. Je wil dat er op de 8ste van elke maand €800 op je rekening blijft staan, het resterende bedrag mag gespaard worden. Je saldo is op 8 oktober €942. Er zal €142 naar je spaarrekening worden overgeschreven.

Je kan een bestendige opdracht wijzigen of annuleren wanneer je dat zelf wenst en indien de overschrijving niet moet worden uitgevoerd, kan je de bestendige opdracht onderbreken.

Voor- en nadelen

  • Heb je de huur nu al wel of niet betaald? Door gebruik te maken van een bestendige opdracht is deze vraag verleden tijd.
  • De betalingen gebeuren op een vast tijdstip en gebeuren zodoende altijd op tijd.
  • Heb je een maand financiële pech, dan kan zo'n bestendige opdracht zeer ongelegen komen. In dat geval kan je best even contact opnemen met je bank om de bestendige opdracht een maand of twee te onderbreken.

Domiciliëring

Maandelijks moeten er heel wat weerkerende kosten betaald worden, het is dan ook handig als deze kosten automatisch betaald kunnen worden, ook al wijzigt het bedrag telkens. Hiervoor kan je makkelijk gebruik maken van een domiciliëring. Dit is een betaling waarvoor het initiatief uitgaat van de begunstigde. Als opdrachtgever onderteken je een bericht van domiciliëring en geef je zo de bank de toelating om je rekening te debiteren op vraag van de begunstigde. De bank maakt de domiciliëring aan en geeft het domiciliëringsnummer door aan de begunstigde. Deze laatste kan dan door middel van die domiciliëringsnummer zijn factuur aanbieden bij de bank. De betaling wordt dan automatisch uitgevoerd, op voorwaarde dat er voldoende provisie op je rekening is. Deze betalingsvorm wordt voornamelijk gebruik voor de betaling van gas, electriciteit, integan, telefoon en internet.

Je kan een domiciliëring herroepen (annuleren) wanneer je dat zelf wenst maar vergeet dan niet dat de volgende betalingen van het betreffende bedrijf niet meer automatisch worden voldaan.

Voor- en nadelen

  • Zowel de boekhouding van de opdrachtgever als die van de begunstigde wordt vereenvoudigd.
  • De betalingen worden stipt en correct uitgevoerd en jij hoeft er zelf niets meer voor te doen.
  • Gezien het bedrag maandelijks wijzigt, kan je wel eens voor verrassingen komen te staan.
  • Heb je een maand financiële pech, dan kan een domiciliëring zeer ongelegen komen. Het is echter niet mogelijk om een domiciliëring te onderbreken, wel kan je aan de bank vragen om ze volledig te herroepen (annuleren). In uiterste gevallen kan je de bank vragen om het bedrag van de domiciliëring terug te vorderen van de begunstigde, dit moet je wel binnen de vier werkdagen na debitering van de domiciliëring doen.
© 2007 - 2017 Lilkim, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bankzaken: De overschrijvingBankzaken: De overschrijvingVia een overschrijving kan je gemakkelijk en snel betalingen doen. Maar wat betekenen nu eigenlijk al die termen die geb…
Verschil tussen uitzenden en detacherenVerschil tussen uitzenden en detacherenMensen die zich laten inschrijven bij een uitzendbureau en daadwerkelijk worden uitgezonden, krijgen meestal in de eerst…
Automatisch facturen betalen via de domiciliëring: voordelenAutomatisch facturen betalen via de domiciliëring: voordelenIs het beter om banktransfers te doen via domiciliëring? Domiciliëring komt neer op het toestemming geven aan een schuld…
Opdracht makelaar intrekken of ontbindenOpdracht makelaar intrekken of ontbindenEen contract met een makelaar om een huis te verkopen wordt meestal opdracht genoemd. Zo´n opdracht bevat onder meer de…
ZZP'er inhuren: stappenplanZZP’ers zijn gewilde vakmensen om opdrachten uit te voeren voor bedrijven. Wat zijn de voordelen van het inhuren van een…
Bronnen en referenties
  • Dexia
  • Axa
  • Centea

Reageer op het artikel "Bankzaken: Bestendige opdracht versus domiciliëring"

Reacties

Fleur, 27-06-2012 15:59 #2
Een vraagje. is domiciliering hetzelfde als de automatische doorlopende incasso's in Nederland? Reactie infoteur, 04-07-2012
Ja, inderdaad.

Smets, 30-12-2011 18:02 #1
Hoe kan ik het bedrag van een bestendige opdracht wijzigen? Reactie infoteur, 05-01-2012
Dat is afhankelijk van je bank. Waarschijnlijk in je online-account, onder de kop "Bestendige opdrachten" en anders kan je het zeker aan een bediende vragen om het voor je in orde te maken.

Infoteur: Lilkim
Laatste update: 03-03-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 2
Schrijf mee!