InfoNu.nl > Financieel > Geld > Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safe

Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safe

Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safe Geld onder de matras bewaren of goud opbergen in een kluis is opnieuw populair geworden sinds de economische crisis van 2008 en de nasleep daarvan. Meer en meer mensen wantrouwen de banken en kiezen daarom voor een simpele bewaring van hun geld, goud of kostbare bezittingen in een kluis. Een kluis of safe heeft het voordeel dat je alles onder eigen controle hebt, terwijl het grootste nadeel is dat je geen spaarrente ontvangt zoals bij een bankrekening. Maar wanneer de spaarrente nauwelijks nog iets voorstelt, zoals in 2016, dan valt dat nadeel ook weer weg. Wat zijn de voordelen en nadelen van een kluis?

Crisis anno 2011

In de week van 3 oktober 2011 haalden klanten van Dexia in totaal 4 miljard euro weg bij hun bank. Dit was het gevolg van onheilspellende berichten in de media dat Dexia failliet dreigde te gaan. Een heleboel klanten namen het zekere voor het onzekere en haalden al hun spaargeld weg bij de bank. Op zich had dit niet veel zin want uiteindelijk werd Dexia genationaliseerd door de Belgische staat. Maar het toont wel aan wat voor paniekreacties een mogelijk failliete bank kan veroorzaken. Ondermeer om die reden denken sommigen eraan om hun geld in een kluis te bewaren.

2016: spaarrente negatief

Anno 2016 is de spaarrente in de meeste landen van Europa zo laag geworden dat meer en meer mensen eraan denken om hun geld van de bank te halen. De klassieke "belegging" van de matras is weer populair geworden doordat een negatieve spaarrente als een zwaard van Damocles over het spaargeld hangt. Het is nog maar de vraag of hier na 2016 verandering in komt. De vraag naar elektronische kluizen swingt dan ook de pan uit, een effect dat nog versterkt wordt door het gemak van het aankopen ervan in winkels online.

Voordelen kluis

Cash, goud en juwelen in je eigen huis

Het voordeel van je kostbare zaken in een kluis in eigen huis te bewaren, is dat je je financiële middelen in eigen hand hebt. Je hebt geen last van de problemen die ontstaan bij het failliet gaan van een bank. Dit betekent dat je financiële middelen flexibel zijn: op elk moment kan je erover beschikken, dit in tegenstelling tot bij een bank. Daar kan je bijvoorbeeld maar een beperkt aantal euro's opnemen per dag.

Geen beleggingsrisico's

Ben je klant bij een bank, dan geef je er een bepaalde hoeveelheid geld in bewaring waarvan je nooit echt weet wat je bank ermee doet. Natuurlijk is ze wel verplicht om je je geld uit te betalen als je erom vraagt, maar wat doet de bank er echt mee? Worden er risicovolle beleggingen mee gedaan? Worden er makkelijk kredieten mee verstrekt? Al die vragen hoef je je niet te stellen als je je geld in een safe bewaart.

Nadelen safe

Risico op inbraak of diefstal

Bewaar je al je geld, goud of juwelen in een safe in eigen huis, dan loop je het risico om alles in een klap kwijt te zijn. Het kan evengoed zijn dat je je leven lang niet met inbraak krijgt te maken, maar van de andere kant kan je ook alles in één keer verliezen als je pech hebt.

Geen spaarrente

Wie al zijn geld in een safe bewaart, misloopt de spaarrente die een bank geeft aan haar spaarders. Precies omdat je je geld in vertrouwen in bewaring geeft bij je bank, word je beloond met spaarrente. Uiteraard heb je dit niet bij een eenvoudige bewaring in je kluis of onder je matras. Bij een lage of zelfs negatieve spaarrente verdwijnt dit nadeel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Crisis: de voordelen en nadelen van een kluis of safe"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 06-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Kluis kopen
Schrijf mee!