InfoNu.nl > Financieel > Geld > Duur en recht op Studiefinanciering in het hoger onderwijs

Duur en recht op Studiefinanciering in het hoger onderwijs

Wie een opleiding op HBO- of WO-niveau volgt, heeft recht op een studiefinanciering. Hierbij krijgt een student een basisbeurs en OV-jaarkaart en eventueel ook een uitwonende beurs, aanvullende beurs, voorschot op het collegegeld en/of een lening. De voorwaarden voor de studiefinanciering zijn de afgelopen jaren scherper en soberder geworden. In dit artikel meer daarover.

Prestatiebeurs

Een student aan een hogeschool of universiteit heeft recht op studiefinanciering. De basisbeurs, aanvullende beurs en studentenreisproduct vallen hierbij in de zogenaamde prestatiebeurs. Dit houdt kortweg in dat deze bedragen/OV-chipkaart niet terugbetaald hoeven te worden, zolang de student binnen 10 jaar zijn diploma (tenminste HBO) haalt. Tot die tijd staan de verkregen gelden en OV-chipkaart te boek als voorlopige lening. Maakt de student de opleiding niet succesvol af, is hij het hele bedrag verschuldigt terug te balen. Enige uitzondering daar op is een aanvullende beurs over de eerste vijf maanden, deze direct al als gift gezien. Over iedere vorm van studiebeurs of lening wordt bij terugbetaling rente verrekend. Leningen worden omgezet naar giften in de maand januari, volgend op het behalen van het diploma.

Verschillende studiebeursen

  • Basisbeurs; Beurs waar iedereen recht op heeft. Voor uitwonenden (niet bij ouders/opvoeders) aangevuld met uitwonende beurs. Onderdeel van de prestatiebeurs.
  • Studentenreisproduct; Ook wel OV-chipkaart genoemd. Iedere student heeft hier recht op en kan keuze maken uit een week- of weekendkaart. Onderdeel van de prestatiebeurs.
  • Aanvullende beurs; Beurs die afhankelijk is van het inkomen van de ouders. Onderdeel van de prestatiebeurs.
  • Lening; Zoals de naam al zegt; een lening, moet altijd terugbetaald worden
  • Collegeldvoorschot: Vorm van lening, dient ook terugbetaald te worden

Voor de hoogten van de beurzen anno 2010 klik hier.

Aantal jaren waarop een student recht heeft op een studiebeurs

Het aantal jaren waarover het bedrag dat een student kan ontvangen als prestatiebeurs wordt gezien, verschilt per niveau. Een 4-jaars opleiding (zoals bij HBO veelal het geval is) geeft recht op 4 jaar prestatiebeurs. Wie zijn opleiding dus haalt in de 4 jaar die er voor staan, heeft zijn hele studie recht op prestatiebeurs. Bij een 3 jarige studie geldt eveneens het overeenkomende recht op prestatiebeurs van 3 jaar. Een bachelor op wo-niveau geeft recht op 3 jaar recht, plus de jaren die voorgeschreven staan voor de master, als deze gevolgt worden (tot maximaal 3 jaar extra, dus 6 jaar totaal). Voor een associate-degreeprogramma kan maximaal 2 jaar prestatiebeurs ontvangen worden.

Lenen na verliezen recht op prestatiebeurs

Wie zijn geen recht meer heeft op de prestatiebeurs, maar nog wel een voltijdsopleiding op een hogeschool of universiteit doet, kan een zogenaamde gedereguleerde leenvoorziening aanvragen. Hierbij kan gedurende maximaal 3 jaar (zolang ingeschreven) een bedrag worden geleend, dat hoe dan ook terugbetaald dient te worden, in tegenstelling tot de prestatiebeurs.
Gerelateerde artikelen
Studiefinanciering 2012 en 2011Studiefinanciering 2012 en 2011Een student met recht op studiefinanciering 2012 of 2011 moet de studiefinanciering wel eerst aanvragen bij de IB-groep…
Studiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStudiefinanciering 2017: collegegeld en collegegeldkredietStuderen en de studiefinanciering zijn belangrijk. Studeren moet namelijk betaalbaar zijn voor een student. Daarom is er…
IB groep: de beste lening bij studieIB groep: de beste lening bij studieAls je gaat studeren krijg je van de Informatie Beheer Groep (IBgroep) een basisbeurs en afhankelijk van het inkomen van…
Geld lenen van DUOGeld lenen van DUOAls je wil gaan studeren, heb je hier geld voor nodig. Tot 2015 kreeg je van de Nederlandse overheid studiefinanciering,…
Wat kost studeren in 2012/2013?Wat kost studeren in 2012/2013?Lang geleden was studeren alleen mogelijk voor de kinderen van rijke ouders. Gelukkig is dit al lang niet meer zo. Wel i…
Bronnen en referenties
  • http://www.ibgroep.nl/particulieren/default.asp

Reageer op het artikel "Duur en recht op Studiefinanciering in het hoger onderwijs"

Reactie

Sjaakout, 15-02-2013 18:11 #1
Hoe staat het met een MBO studie: vraag is kan na de MBO studie een HBO worden gevolgd met prestatiebeurs? Nu is er een basisbeurs gedurende de MBO studie.
Of geldt de 4 jaar max aan leenduur ook voor MBO?
groet sjaak Reactie infoteur, 19-02-2013
Beste Sjaak, naar mijn weten staat de MBO studie en de daarbij behorende beurs hier 'los' van. Wie van HBO naar universiteit overstapt, zal geen volledige beurs meer geschonken krijgen, maar dezelfde constructie geldt naar mijn weten niet voor de overstap van MBO naar HBO. Oftewel; dan zou de student gedurende de gehele looptijd die er voor voorgeschreven staat recht hebben op basisbeurs (zolang dat systeem gehandhaafd blijft).

Echter, voor een zeker advies kunt u het beste de IB-groep bellen, zeker omdat één en ander nogal ter discussie staat in de politiek

Infoteur: Appelflap
Gepubliceerd: 05-10-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!