InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een taxi?

Wat kost een taxi?

Nederland is niet één van de goedkoopste landen om een taxi te nemen. De overheid stelt de prijzen niet vast, dat doet namelijk de ondernemer zelf. De overheid geeft wel tarieven aan die maximaal gevraagd mogen worden. In dit artikel treft u de tarieven aan die golden tot 15 oktober 2011. Mensen die niet de beschikking hebben over een auto, zijn aangewezen op het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer heeft als nadeel dat u niet overal eenvoudig kunt komen. Voor mensen die slecht ter been zijn, biedt het openbaar vervoer ook geen uitkomst. Treinen zijn toegankelijk voor ouderen en gehandicapten, maar dat geldt niet voor de tram en de bussen. Mensen met een rolstoel zijn veroordeeld tot taxivervoer.

Wat kost een taxi, en hoe is het tarief opgebouwd?

De prijs voor de rit bestaat uit een vast instaptarief. Dit bedrag zal al op de taximeter (taxameter) staan op het moment dat u instapt. Dit zijn niet alleen de vaste kosten, maar er zijn al een paar kilometers ingecalculeerd. Zodra de taxi gaat rijden en de inberekende kilomers zijn verstreken, begint het tarief per kilometer te lopen.

De duur van de taxirit heeft geen invloed op het bedrag dat u uiteindelijk moet gaan betalen. Ook het aantal mensen dat in de taxi zit heeft geen invloed op het tarief, zolang er maar geen busje nodig is, in plaats van een personenauto. De ene taxiondernemer kan een hoger tarief rekenen dan de andere. U kunt het tarief ongeveer uitrekenen als u het aantal kilometers weet.

Wat mag een taxi maximaal kosten?

Onderstaand treft u de tarieven aan die de taxiondernemers maximaal mogen rekenen. Deze tarieven zijn vastgesteld op 1 februari 2011. Er wordt in het tarief onderscheid gemaakt tussen een auto en een busje. In het overzicht treft u ook een maximumtarief per uur aan. Deze geldt voor het wachten voor aanvang van de taxirit. Onderstaande prijzen gelden voor regulier taxivervoer. Voor vervoer op basis van speciale regelingen, kunnen er andere bedragen gelden.

Soort vervoer?Max. instaptarief (incl. 2 km.)Max. kilometertarief p/kmMax. tarief voor wachten
Auto (max. 4 pers.)€ 7,86€ 2,30€ 34,59
Bus (max. 8 pers.)€ 12,78€ 2,64€ 34,59

Het tarief dat in rekening wordt gebracht voor het wachten, moet wel vooraf met de klant worden afgesproken.

Hoe weet u vooraf wat een taxi kost?

Bij het telefonisch aanvragen van een taxi, kunt u gelijk vragen wat er voor de taxirit ongeveer in rekening zal worden gebracht. Taxi’s moeten hun tarieven ook vermelden aan de buitenkant van de auto. Het moet goed duidelijk zichtbaar zijn, voordat de klanten instappen.

Hoe weet u of u in een legale taxi zit?

Iedereen mag niet zomaar fungeren als taxi. Hiervoor moet een vergunning worden verstrekt. De legale taxi’s kunt u herkennen aan de blauwe kentekenplaten. De chauffeur moet beschikken over een chauffeurspas. Daarnaast moet de taxi voorzien zijn van een taximeter.

Wat kost een taxi in het buitenland?

De tarieven die worden gehanteerd, zijn afhankelijk van de koopkracht in een land. Op Elsevier.nl trof ik een lijstje aan van 2007, met de tarieven die gehanteerd worden in verschillende landen en steden. Hieronder treft u de prijs aan voor een taxirit van 5 kilometer.
  • Wat kost een taxi in Amsterdam?: € 14,30 (€ 14,76 uitgaande van de huidige maximale tarieven)
  • Wat kost een taxi in Athene?: € 2,70
  • Wat kost een taxi in Barcelona?: € 10,80
  • Wat kost een taxi in Berlijn?: € 11,00
  • Wat kost een taxi in Brussel?: € 11,80
  • Wat kost een taxi in Hongkong?: € 13,40
  • Wat kost een taxi in Dubai?: € 4,30
  • Wat kost een taxi in Londen?: € 16,90
  • Wat kost een taxi in Delhi?: € 0,70
  • Wat kost een taxi in Johannesburg?: € 8,30
  • Wat kost een taxi in Kopenhagen?: € 10,50
  • Wat kost een taxi in Lissabon?: € 7,20
Gerelateerde artikelen
Taxi's en openbaar vervoer in CuraçaoTaxi's en openbaar vervoer in CuraçaoBent u van plan om op vakantie te gaan naar Curaçao? Dan wilt u natuurlijk ook graag weten hoe u door het land kan reize…
Taxi’s, rittarieven en chauffeursTaxi’s, rittarieven en chauffeursTaxi’s zijn in Nederland heel vaak personenauto’s van het merk Mercedes met als populaire kleur zwart of donkerblauw maa…
Vergeten uit te checken bij de NSVergeten uit te checken bij de NSDe Ov-chipkaart vervangt alle papieren vervoersbewijzen. De prijs wordt bepaald middels het in-en uitchecken op het begi…
Carwrapping - De auto inpakkenDe letterlijke vertaling van carwrapping is het inpakken van een auto. De auto wordt bij carwrapping ingepakt met een sp…
Openbaar Vervoer in IndonesiëOpenbaar vervoer in Indonesië door de staat georganiseerd, is er nauwelijks. Maar je kunt wel met een bis taxi, ojek of…
Bronnen en referenties
  • http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/108510/De-prijs-van-een-taxi.htm
  • Rijksoverheid.nl

Reageer op het artikel "Wat kost een taxi?"

Reactie

Taxi van Beek, 23-02-2012 00:49 #1
Uw tekst bij dit artikel is verouderd en dient aangepast te worden. Het tariefstructuur is namelijk door de verantwoordelijke minister weer aangepast. Geen vrije km en tijd wordt nu wel verwerkt in het bedrag. Reactie infoteur, 25-02-2012
De tarieven zijn niet gewijzigd. In het artikel staat nu aangegeven dat bovenstaande tarieven werden gehanteerd tot 15 oktober 2011. De tarieven in het artikel kunnen wij niet aanpassen om de vergelijking met andere landen te kunnen maken.

Infoteur: Juul
Laatste update: 25-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Reacties: 1
Schrijf mee!