InfoNu.nl > Financieel > Geld > Huurtoeslag 2018 aanvragen: betaaldata 2018

Huurtoeslag 2018 aanvragen: betaaldata 2018

Huurtoeslag 2018 aanvragen: betaaldata 2018 De huurtoeslag 2018 verlaagt de netto huur die u moet betalen voor uw huurwoning. Uw inkomen bepaalt in belangrijke mate de hoogte van de huurtoeslag en de mate waarin u op deze tegemoetkoming recht hebt. Als de huur, inkomen en vermogen aan de voorwaarden voldoen (zich binnen de juiste grenzen en maximale inkomensgrens bevinden), dan komt u voor de huurtoeslag in aanmerking. Deze huursubsidie wordt op van te voren bepaalde betaaldata uitbetaald. De huurtoeslag heeft tot doel om huren betaalbaar te maken, vraag hem dus aan als u er recht op hebt. Vanaf eind 2017 tot 1 september 2019 kunt u de huurtoeslag 2018 aanvragen. Achteraf kan uw voorschot te hoog zijn geweest. In dat geval kan alles of een deel door de Belastingdienst worden teruggevorderd, probeer dat dus te voorkomen. Maar het kan ook zijn dat u te weinig huurtoeslag hebt gekregen en de Belastingdienst na afloop van het jaar bij de vaststelling van de definitieve huurtoeslag beschikking een extra bedrag naar u overmaakt.

Inhoud

Daarom huurtoeslag 2018 aanvragen

De huurtoeslag is een inkomensafhankelijke toeslag van het Rijk en daarmee een tegemoetkoming in de huur die u betaalt voor uw woning. Hoeveel huurtoeslag u krijgt is afhankelijk van uw persoonlijke situatie. Denk daarbij aan uw inkomen, dat van de toeslagpartner en medebewoners. Immers, hoe lager dit totale inkomen is, hoe hoger de toeslag kan zijn. Geen huurtoeslag aanvragen zolang dat nog kan, is geld laten liggen waarop u misschien recht hebt. Sinds 2014 is nog maar één bankrekeningnummer voor alle toeslagen toegestaan. De bedragen voor de verschillende toeslagen worden wel apart op deze rekening vermeld.

De aanvraag voor huurtoeslag ondertekenen

Wie de toeslag aanvraagt, moet in ieder geval de aanvraag ondertekenen. Maar de aanvrager is niet altijd de enige. Als er een toeslagpartner is en als er medebewoners van 18 jaar of ouder zijn, moeten ook zij de aanvraag tekenen. De aanvraag doet u digitaal door gebruik te maken van uw DigiD-inlogcode. De aanvraag voor 2018 kunt u tot uiterlijk tot 1 september 2019 indienen. Als u, uw toeslagpartner of medebewoners uitstel heeft gekregen voor het doen van de belastingaangifte inkomstenbelasting 2018, dan hebt u mogelijk ook extra uitstel voor het aanvragen van de huurtoeslag. In dat geval kan ook een aanvraag die later binnenkomt dus nog worden gehonoreerd. Als de aanvraag eenmaal is ingediend moet u maximaal acht weken wachten op de uitslag. Als u al in 2017 huurtoeslag ontving voor het jaar 2017, dan zit u in het systeem van de Belastingdienst en geldt uw aanvraag automatisch ook voor 2018. Als uw omstandigheden anders worden, u verhuist bijvoorbeeld of de huur eindigt, dan dient dat aan de Belastingdienst door te geven. Doet u dat niet, dan is de kans groot dat de huurtoeslag onder de verkeerde veronderstellingen wordt berekend en doorbetaald.

Wanneer krijgt u huurtoeslag: voorwaarden huurtoeslag 2018, maximale inkomensgrens huurtoeslag 2018

Om de huurtoeslag te krijgen zijn een aantal voorwaarden geformuleerd waaraan u moet voldoen. Op Prinsjesdag 2017, 19 september 2017, worden de precieze cijfers bekend gemaakt. Daarom vindt u hier vooralsnog de cijfers die voor 2017 gelden:
  • De aanvrager moet meerderjarig zijn en huurt een zelfstandige woning;
  • De kale huurprijs is in 2018 niet hoger dan € 710,68 en niet lager dan € 231,87.
  • Er is sprake van een zelfstandige woonruimte wat wil zeggen dat er in ieder geval een eigen toegangsdeur moet zijn die op slot kan, er is een keuken, wasgelegenheid en wc aanwezig.
  • Iedereen van het huishouden staat bij de gemeente geregistreerd op het adres waarvoor huurtoeslag wordt aangevraagd en heeft de Nederlandse nationaliteit of is anderszins rechtmatig in Nederland;
  • Uw vermogen mag niet hoger zijn dan het heffingsvrije vermogen in box 3. Dat is € 25.000 per bewoner;
  • Dan de inkomensgrens. Het inkomen in 2018 bedraagt maximaal € 22.000 als de aanvrager alleen woont, zijn er meerdere bewoners dan mag het totale inkomen niet hoger zijn dan € 30.150 per jaar.

Betaaldata huurtoeslag 2018

De huurtoeslag gaat de eerste dag van een maand in en als u pas later in de maand aan de voorwaarden voldoet, wordt dat de eerste dag van de maand erna. De huurtoeslag wordt bovendien een maand vooruit betaald, waardoor de eerste toeslag voor 2018 al in december 2017 kan worden ontvangen:

Welke maand huurtoeslag uitbetaaldWanneer uitbetaald, datum en maand van uitbetaling van de huurtoeslag in 2018
januari 2018woensdag 20 december 2017
februari 2018 maandag 22 januari 2018
maart 2018dinsdag 20 februari 2018
april 2018dinsdag 20 maart 2018
mei 2018vrijdag 20 april 2018
juni 2018maandag 21 mei 2018
juli 2018woensdag 20 juni 2018
augustus 2018vrijdag 20 juli 2018
september 2018maandag 20 augustus 2018
oktober 2018donderdag 20 september 2018
november 2018maandag 22 oktober 2018
december 2018dinsdag 20 november 2018
januari 2019donderdag 20 december 2018

Wat is een zelfstandige woonruimte voor de huurtoeslag 2018?

Een zelfstandige woonruimte voldoet aan de volgende eisen:
  • De ruimte heeft bewoning als bestemming;
  • De woonruimte heeft een toegangsdeur. Die deur moet zowel van binnenuit als van buitenaf af te sluiten zijn;
  • Er is minimaal aanwezig een woon(slaap)kamer, een toilet met waterspoeling en een kookgelegenheid met een aanrecht, aan- en afvoer van water en minimaal één aansluitpunt voor koken op gas of elektriciteit. Het maakt daarbij niet uit dat u als huurder gebruik kunt maken van gemeenschappelijke ruimten buiten het privé-verblijf, als het maar binnen het gebouw is.
  • Ook een woonwagen, een gesplitste woning op slecht 1 huisnummer, een gedeelde etage, een waterwoning, woonruimte voor begeleid wonen of een groepswoning voor ouderen studentencomplex kan aan de voorwaarden voor recht op huurtoeslag voldoen.

Huurtoeslag voor een niet zelfstandige woonruimte

De regel is dat een onzelfstandige woonruimte niet in aanmerking komt voor huurtoeslag, tenzij deze woonruimte in een woongebouw is gelegen dat door de Belastingdienst is aangewezen of goedgekeurd.

Inkomensgrens huurtoeslag: uw toetsingsinkomen 2018 berekenen

Naast de huur is de hoogte van het inkomen belangrijk. Men spreekt hier over het toetsingsinkomen. Een studiebeurs wordt niet tot het toetsingsinkomen gerekend. Het inkomen dat u opgeeft is uw schatting voor het jaar van aanvraag. Dat baseert u op uw belastingaangifte van een jaar terug, uw belastingaangifte inkomstenbelasting 2017. Als er wijzigingen zijn opgetreden die ten tijde van de aanvraag van de huurtoeslag bekend zijn, dan neemt u die mee in uw berekening. Als u geen aangifte inkomstenbelasting doet, neemt u gemakshalve twaalf maal uw maandsalaris inclusief het vakantiegeld, fooien en bonussen, om zo het toetsingsinkomen te berekenen. Probeer hierbij een zo realistisch mogelijke schatting van uw inkomen te maken, want straks alles moeten terugbetalen wil niemand.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Huurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragenHuurtoeslag 2012: Hoogte, voorwaarden, aanvragenIn 2012 wordt de huurtoeslag flink verlaagd. De kwaliteitskorting in de huurtoeslag wordt fors verhoogd. Dit leidt tot e…
Huurtoeslag 2012 omlaag en huurtoeslag 2013Huurtoeslag 2012 omlaag en huurtoeslag 2013De huurtoeslag 2012 is omlaag en de huurtoeslag 2013 gaat omlaag ten opzichte van 2012. Een extra kwaliteitskorting als…
Huurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragenHuurtoeslag 2016: Hoogte, voorwaarden, aanvragenWanneer u in een huurhuis woont, kunt u in aanmerking komen voor huurtoeslag. U moet dan wel aan de voorwaarden voldoen.…
Toeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenToeslag aanvragen over afgelopen jaar of jarenHet kan gebeuren dat u vergeten bent om een fiscale toeslag aan te vragen. Stel u bent de zorgtoeslag uit 2016 vergeten,…
Huurtoeslag, huurwoning 2013 en 2014Huurtoeslag, huurwoning 2013 en 2014Huurtoeslag is een bedrag dat de belastingdienst uitkeert aan mensen die in een huurwoning wonen, en deze huur naar verh…

Reageer op het artikel "Huurtoeslag 2018 aanvragen: betaaldata 2018"

Reacties

Sienna, 18-11-2015 13:39 #48
Hallo,

Ik (18 jaar) en mijn vriend (23 jaar) willen een sociale huurwoning gaan huren. Ik heb geen vast werk en krijg studiefinanciering terwijl mijn vriend nu net 3 maanden zijn eigen bedrijfje heeft samen met zijn broer. Hij heeft dus geen vast inkomen. mijn vraag is dus of wij in aanmerking zouden komen voor huurtoeslag bij een woning van ongeveer 650 euro per maand en hoeveel huurtoeslag wij dan ongeveer zouden kunnen krijgen?

Ik hoop op een antwoord:) Reactie infoteur, 25-07-2017
Hallo Sienna,
Jullie komen voor de huurtoeslag in aanmerking, maar hoeveel dat is is afhankelijk van het gezamenlijke inkomen. De studiefinanciering wordt hierbij niet als inkomen gezien.

Xander, 07-11-2015 18:10 #47
Hoi,

ik heb sinds een paar dagen een particuliere huurwoning. deze is 559 kale huur en 55 servicekosten. ik kom met deze bedragen wel in aanmerking voor huurtoeslag maar er is 1 probleem waar ik niet uit kom. de woonruimte die ik huur is een omgebouwde schuur tot appartement maar het is bij iemand anders op het terrein en hij woont hier zelf ook op dit adres. ik heb geen eigen huisnummer maar wel een eigen voordeur met brievenbus en eigen keuken en badkamer en wc. mijn vraag is ook krijg ik met geen eigen huisnummer toch huurtoeslag?

met vriendelijke groet,

Xander Reactie infoteur, 25-07-2017
Hoi Xander,
Als het een zelfstandige woonruimte is, kunt u huurtoeslag krijgen. Dat geldt bijvoorbeeld ook als twee gezinnen op eenzelfde adres elk een etage huren. Het is wel zo dat de belastingdienst uw woonruimte als zelfstandige woonruimte moet kunnen zien en op de hoogte is van het feit dat de bewoner van het appartement niet uw medebewoner is.

Barry, 20-05-2015 02:38 #46
Beste infoteur,

Ik ben 10 mei 23 jaar geworden. Mijn verzoek is al toegewezen. Nu is mijn vraag wanneer wordt de huurtoeslag overgemaakt? Mvg Reactie infoteur, 20-05-2015
Beste Barry,
Vandaag 20 mei 2015 is de eerste uitbetaling als al uw gegevens op tijd verwerkt zijn.

Bo, 11-05-2015 13:00 #45
Hallo,

Woensdag 13 mei ga ik een huurcontract ondertekenen. Zelf word ik 29 juni pas 23 jaar. Nu ga ik wel samen met mijn vriend wonen die 28 jaar oud is. Echter, ik ben de hoofdbewoner en het contract staat op mijn naam en niet op die van mijn vriend. De woning voldoet aan de eisen van de huurtoeslag. Kan ik nu alvast wel de aanvraag uit de deur doen? Of moet ik eerst wachten tot ik 23 jaar ben. Ik weet namelijk dat een aanvraag maximaal 13 weken kan duren voordat deze verwerkt wordt.

Daarnaast had ik ook een vraag over hoe mijn aanvraag dan in zijn werking gaat. Ik ben namelijk student en ik heb naast mijn studiefinanciering geen inkomen. Mijn vriend heeft wel een baan. We zitten onder de inkomensgrens, maar heeft dit verder geen gevolgen tot acceptatie van de huurtoeslag aangezien ik student ben?

Bedankt alvast. Reactie infoteur, 25-07-2017
Hallo Bo,
Met eerder aanvragen loopt u de kans dat bij controle uw verzoek wordt afgewezen. Het feit dat u studeert verandert niets voor de toeslagen, het gezamenlijke inkomen is van belang.

Laura, 25-04-2015 23:52 #44
Beste Infoteur,

Ik heb vrijdag te horen gekregen dat ik een woning mag gaan huren, die wel zelfstandig is maar geen eigen huisnummer heeft. Ik geloof dat het een onvrije zelfstandige woonruimte wordt genoemd, omdat mijn wc en badkamer op de gang zitten, maar waar mijn bovenbewoners geen gebruik van mogen maken (ze hebben een eigen zelfstandige woonruimte) Ze lopen dus over de overloop waar de ingang naar mijn woon en slaapkamer zich bevindt, die kan van binnen en buiten op slot. Nu heb ik begrepen dat ik huursubsidie aan kan vragen, omdat mijn inkomen en vermogen niet te hoog is, en de kale huur+servicekosten 695,- zijn en ik ben 23.
Ik wil graag voorkomen dat ze mijn bovenbewoners als medebewoners zien, omdat ik geen zicht heb op hun inkomen etc, maar ik deel de energierekening en gemeentelijke belastingen met hen, waarom weet ik niet, maar dat is mij verteld. Ik ga wel vragen of de eigenaar een eigen huisnummer wil aanvragen maar als hij dat niet doet of als dat niet lukt, is het dan alsnog verstandig om huurtoeslag aan te vragen? Ik ga een hoge 'aanhuurcourtage' (bemiddelingskosten) betalen voor deze woning, en het zou echt shit zijn als ik de woning niet blijkt te kunnen betalen, want zonder subsidie is het te duur.
Ik heb met de belastingdienst gebeld, en ze zeggen dat ze kunnen gaan vragen om bewijzen dat mijn bovenbewoners niet bij mijn huishouden horen, maar hoe kan ik dat bewijzen als we de heffingen en energierekening delen? In mijn contract (dat ik dinsdag ga ondertekenen…) staat overigens wel dat het om een eigen of zelfstandige woonruimte gaat… Kan ik nog ergens op letten of een suggestie doen om iets op te laten nemen in het contract?… Alvast dank voor uw reactie! Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Laura,
Minimale vereisten zijn:
- een eigen woon(slaap)kamer;
- een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel;
- een eigen toilet met waterspoeling.
Dat betekent dus dat ook in het huurcontract duidelijk moet staan dat de wc en badkamer op de gang alleen aan u als huurder toebehoren en aan niemand anders. Ik neem aan dat de verhuurder jullie afzonderlijk een rekening toestuurt voor energiegebruik en gemeentelijke belastingen.

Loes, 22-04-2015 16:41 #43
Hallo,

Ik heb een vraag wat betreft de huurtoeslag. Ik ben onlangs verhuisd en kreeg in mijn oude studio huurtoeslag. In mijn nieuwe studio krijg ik dat niet, omdat ik nog geen 23 ben en de huurprijs te hoog is. Eind mei word ik 23 en dus ontvang ik de toeslag wel weer. Vandaag zou de toeslag voor de maand mei overgemaakt worden, waar ik geen recht op heb tot 29 mei. Toch kan ik in principe nu al huurtoeslag aanvragen inclusief uitkering in de maand mei, gezien dit een voorschot is voor juni en ik in de volledige maand juni 23 zal zijn? Reactie infoteur, 25-07-2017
Hallo Loes,
De huurtoeslag wordt inderdaad een maand vooruit betaald, maar u hebt er pas recht op vanaf de 1e maand na uw 23e verjaardag (peildatum). Dat is juni en dus zal er in mei worden betaald.

F., 19-03-2015 20:37 #42
Samen met een vriendin ben ik van plan om samen een appartement te huren. Het appartement heeft 2 slaapkamers (waarvan ieder een eigen krijgt), een badkamer, een keuken en een woonkamer. Nu gaan we het samen huren, maar we hebben wel ieder een apart contract van 300 euro per maand. Wij zijn beide 21 jaar. Mijn vraag is, krijgen wij nu beide huurtoeslag? Reactie infoteur, 20-03-2015
Beste F,
Ik denk het niet omdat niet beiden een zelfstandige woonruimte lijken te hebben.

Liza, 02-03-2015 12:20 #41
Een vriendin van mij en ik hebben een simpele 1 gezinswoning op het oog. De kale huur bedraagt 650 euro per maand. Nou is mijn vraag of het mogelijk is om huurtoeslag aan te vragen. We betalen dus per maand 325 euro p.p aan kale huur. Maar omdat de huur minimaal € 229,64 en maximaal € 403,06 per maand mag zijn, om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Maar moeten we deze bedragen aanhouden p.p of de gezamenlijke huur? kunnen wij in aanmerking komen voor huurtoeslag? we hebben allebei geen inkomsten, alleen studiefinanciering (maar dat wordt niet gezien als inkomsten). Alvast heel erg bedankt! Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Liza,
De aanvrager van de huurtoeslag moet een zelfstandige woonruimte hebben. Als daarvoor de kale huur te hoog is, heeft het geen zin om de huur in tweeën te delen. Dat kan wel als er twee zelfstandige woonruimtes van gemaakt worden.

Glen, 24-02-2015 01:54 #40
Ik ga samen met mijn vriendin 2 kamers huren boven een winkel. 340 pp. Nu kan alles worden afgesloten via de winkel en de tuin. Dus hebben onze eigen voordeur. ook hebben we eigen wc, badkamer en keuken. + 2 kamers wat eigenlijk 2 aparte slaapkamers zijn maar we willen een ervan de woonkamer maken en een slaapkamer. Komen we omdat we samen wonen en apart de huur betalen in aanmerking voor huurtoeslag? En als we het niet apart moeten betalen. Dus 680 voor 2. Reactie infoteur, 24-02-2015
Beste Glen,
Per aanvraag moet sprake zijn van een zelfstandige woonruimte, waarin u wel met meerdere personen mag wonen. In dat geval telt het inkomen van de medebewoner mee bij de bepaling van de hoogte van de huurtoeslag. Met 680 euro kale huur komt u dan wel voor huurtoeslag in aanmerking.

Janita, 19-02-2015 10:31 #39
Goedemorgen,

Ik heb even een vraag over het aanvragen van huurtoeslag in 2015, ik heb de sleutel gekregen op 12-01-2015 en heb dus ook deze datum opgegeven voor het aanvragen van de huurtoeslag, krijg ik vanaf deze datum ook met terug werkende kracht de huurtoeslag? of krijg ik pas vanaf 01-02-2015 de huurtoeslag/

BVD
Groetjes Janita Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Janita,
U krijgt de huurtoeslag per de eerste dag van de volgende maand (februari).

Nad, 19-01-2015 16:04 #38
Goedendag,

Ik lig momenteel in scheiding en woon samen met mijn a.s. ex nog in een koopwoning. Nu krijg ik binnenkort de sleutel van mijn nieuwe (huur)woning. Kan ik huurtoeslag aanvragen vanaf het moment dat ik de sleutel ontvang, of pas vanaf het moment dat ik er (na het klussen) echt ga wonen? Uiteraard zal ik ook wijzigingen door moeten geven aan de belastingdienst mbt toeslagen en belastingteruggave die wij nu gezamenlijk op het huidige adres ontvangen. Ik neem aan per dezelfde datum als ik huurtoeslag kan aanvragen?
Bij voorbaat dank! Reactie infoteur, 20-01-2015
Beste Nad,
U mag de huurtoeslag aanvragen zodra u een zelfstandige woonruimte huurt en er bent ingeschreven.

Md, 10-01-2015 15:07 #37
Ik heb veel moeite met het aanvragen van huurtoeslag omdat er mensen op mijn pand staan ingeschreven die zijn verhuist naar het buitenland en zich nooit hebben uitgeschreven. Hierdoor kan de belastingdienst niet goed vaststellen of wij recht hebben op huurtoeslag, omdat ze niet weten wie er precies woont. Na veel brieven moet dit goed komen. In een van de brieven werd gevraagd om rekeningen van nutsbedrijven. Nou delen wij ons elekticiteit contract met de bovenburen (niet het zelfde adres maar de zelfde huurbaas). Heeft dit invloed op ons recht op huurtoeslag? Reactie infoteur, 25-07-2017
Beste Md,
Als de bovenburen hun eigen zelfstandige woonruimte hebben, is dat niet van invloed op uw huurtoeslag. Maar het kan geen kwaad om dit te verduidelijken bij de belastingdienst, omdat die de buren in eerste instantie als medebewoners kunnen veronderstellen.

Cb, 06-01-2015 21:20 #36
Ik ben 22 en zwanger, nu woon ik niet echt thuis meer vanwege ruzie dus logeer veel bij familie, ik wil graag op mezelf en reageer ook op woningen. Stel dat ik particulier ga huren en de huur is onder de 699-, krijg ik dan wel huurtoeslag of niet. Zodra ik bevallen ben word ik namelijk pas als 23 jarige beschouwd. Reactie infoteur, 07-01-2015
Beste Cb,
Ja dan hebt u recht op huurtoeslag (als inkomen en vermogen niet te hoog zijn).

Niek, 06-01-2015 16:20 #35
Ik bekijk morgen een studio met een eigen douche, toilet, keuken en balkon. Deze studio is op de 2e verdieping van een studentenhuis en deelt een huisnummer, maar heeft wel een eigen voordeur. de huur bedraagt 475 euro inclusief gas, water en licht en ik ben 20 jaar en studeer.

Heb ik bij deze woning recht op huurtoeslag? Reactie infoteur, 07-01-2015
Beste Niek,
Als uw inkomen niet te hoog is hebt u recht op huurtoeslag in 2015.

Geertje, 18-12-2014 13:17 #34
Deze week ga ik kijken bij een woonruimte, maar zou graag willen weten of ik in aanmerking kom voor huursubsidie. Op basis van mijn inkomen en de huurprijs zou dat zo zijn.

Maar de woning heeft geen eigen huisnummer. Het staat bij een andere woning op het erf en heeft wel eigen wc/douche, keuken, slaapkamer en een eigen ingang. Er is destijds geprobeerd om een eigen huisnummer aan te vragen, maar daar waren ze net te laat in het proces.
Kan ik nu huursubsidie aanvragen voor mijzelf, zonder dat de inkomens van de mensen die in het andere huis wonen meetellen in de inkomsten? Reactie infoteur, 18-12-2014
Beste Geertje,
Als u een huurcontract kunt overleggen voor de woonruimte, komt u in aanmerking voor de huurtoeslag. Het feit dat er meerdere personen op hetzelfde adres wonen kan vragen oproepen, maar als u aantoonbaar huurt en uw eigen huishouding voert, zijn die vragen snel beantwoord.

Angela, 03-12-2014 13:24 #33
Mijn vriend word 29-03-2015, 23 jaar. Wij wonen samen en willen graag naar iets ruimers verhuizen. Vanaf wanneer geld de regeling 23 jaar? Vanaf het jaar 2015 of echt pas na dat hij jarig is geweest? Als ik namelijk nu een proefberekening doe op de website, krijg ik te zien van wel. Maar even voor de zekerheid en de duidelijkheid voor onszelf, willen we hier graag een bevestiging op. Alvast bedankt voor de reactie! Reactie infoteur, 03-12-2014
Beste Angela,
Het feit dat uw vriend 23 jaar is, gaat voor de huurtoeslag dan per 1-4-2015 in.

Marije, 26-11-2014 19:32 #32
Wij hadden eerst geen recht op huursubsidie omdat we 710 betaalde, nu heeft onze huurbaas onze huur met 15 euro verlaagd omdat het belachelijk duur was en wij anders het contract niet wouden verlengen en een huis wouden gaan zoeken waar we wel huursubsidie zouden krijgen. Alleen de gemeente heeft ons oude huurcontract nog, waarin we 710 euro betaalde en dus geen huursubsidie zouden krijgen. Toen ik huursubsidie aanvroeg bij de belastingdienst werd nergens gevraagd om je huurcontract upteloaden. Nu vraag ik mij af of de belastingdienst navraag doet bij de gemeente? Want in dat geval moet ik dan nog snel voor 1 december daar een afspraak maken om hun mijn nieuwe huurcontract te geven.
Gaat de belastingdienst überhaupt je huurcontract opvragen? Ik vroeg me af hoe dat werkte.
alvast bedankt voor je reactie Reactie infoteur, 27-11-2014
Beste Marije,
De Belastingdienst kan altijd de gegevens bij de verhuurder opvragen en bij de toeslagen wordt de Belastingdienst steeds strenger. Is uw gemeente uw huurbaas? Dan is het verstandig om bij de gemeente langs te gaan voordat die de verkeerde gegevens doorgeeft.

Maria, 23-11-2014 04:16 #31
Mijn vriend en ik hebben samen een sociale woning gekregen. Op het huurcontract staan ons beide namen. Ik zelf ben 21 jaar en me vriend is 24 jaar. Ik zelf ga de huur betalen omdat me vriend nog geen (weinig) inkomen heeft, dus daarom wil ik huurtoeslag aanvragen op mijn naam en rekening. Is dit mogelijk? Reactie infoteur, 23-11-2014
Beste Maria,
Dat kan, maar je vriend zal wel als medebewoner worden gezien waardoor voor de hoogte van de toeslag zijn inkomen ook een rol zal spelen.

Anna, 16-11-2014 13:56 #30
Ik kan een mooie studio huren, echter de huurprijs is 600 euro wat voor mij te hoog is. De studio heeft een eigen huisnummer, keuken en slaap/woonkamer maar de wc en badkamer worden gedeeld. Kan je dan als nog huurtoeslag aanvragen?
Met vriendelijke groet,
Anna Reactie infoteur, 18-11-2014
Beste Anna,
Voor de huurtoeslag is een eigen toilet met waterspoeling een vereiste, een eigen badkamer niet.

Jorg, 01-10-2014 14:23 #29
Recentelijk woon ik niet meer samen, maar ik woon nog op hetzelfde adres. Eerst was ik medebewoner, en nu ben ik de hoofdhuurder. Ik heb zojuist (01-10-2014) huurtoeslag aangevraagd vanaf 01-10-2014. Krijg ik dan met terugwerkende kracht alsnog voor oktober betaald, of krijg ik alleen voor (en vanaf) november huurtoeslag? Mocht het laatste geval waar blijken, hoe kan ik dit wijzigen, zodat ik alsnog huurtoeslag voor oktober ontvang?
Met vriendelijke groet,
Jorg Reactie infoteur, 01-10-2014
Beste Jorg,
Als u in oktober of eerder recht hebt op huurtoeslag, krijgt u die na verwerking door de Belastingdienst z.s.m. uitbetaald. Dat kunnen dus een paar bedragen samen zijn.

Stacey, 22-09-2014 15:06 #28
Ik vroeg me eigenlijk af waarom je perse 23 jaar of ouder moet zijn om huur toeslag te ontvangen bij een kaale huur hoger dan ongeveer 380 euro? Ik woon nu namelijk al 5 jaar in een studio en begin er een beetje moe van te worden en wil graag een appartement huren maar omdat ik pas juli 2015 23 jaar wordt is het niet echt mogelijk. Zijn er geen uitzonderingen?

Met vriendelijke groet,

Stacey Reactie infoteur, 22-09-2014
Beste Stacey,
Ik begrijp dat, maar de enige uitzondering die gemaakt wordt is voor een gehandicapte jonger dan 23 jaar (huur tot € 699,48).

Dilan, 16-09-2014 10:35 #27
Mijn ouders willen remigreren naar hun eigen geboorteland. Ik sta nog bij mijn ouders in huis ingeschreven. Stel nadat zij weggaan, kan ik het huis overnemen? Ik sta ook niet ingeschreven als medehuurder kan dat alsnog wel gebeuren? Ik ben 21 jaar kan ik ook huursubsidie krijgen? Reactie infoteur, 17-09-2014
Beste Dilan,
Omdat een inwonend kind in de meeste gevallen een aflopende zaak is (u gaat op enig moment het huis uit) wordt een kind in het huurrecht niet als medebewoner gezien. Daaraan kunt u geen rechten ontlenen. Over een overname moet u met de verhuurder contact opnemen. De minimale leeftijd voor een huurtoeslag is 18 jaar.

Ender, 20-07-2014 15:34 #26
Ik ga binnenkort bij mijn bekende gaan wonen mijn bekende is een gescheiden man met 3 kinderen en kinderen woon bij zijn moeder niet bij hem dus, als ik daar gaan wonen en inschrijven wat zal met hem huursubsides en toeslagen gebeuren of gebeurt helemaal nieks van? met vriendelijk groet Reactie infoteur, 21-07-2014
Beste Ender,
Als je bent ingeschreven op een adres waar ook iemand anders woont en je hebt een inkomen, dan gelden beide inkomens voor de huurtoeslag. Je wordt dan gezien als een medebewoner. Het heeft geen gevolgen voor de zorgtoeslag zolang jullie geen fiscale partners zijn (getrouwd, samenlevingscontract).

Esther, 10-07-2014 00:56 #25
Ik kan een heel mooie studio huren, met eigen woon/slaap-kamer, douche, toilet, keuken en eigen g/w/l meterkast, en uiteraard eigen voordeur die op slot kan. Wel deel ik de gang en voordeur naar buiten met 2 andere studio's én het huis heeft maar één huisnummer, dus de studio's hebben geen eigen huisnummer. Hierdoor wordt het inkomen van alle bewoners, naar ik begrijp, op één hoop gegooid. Ik heb dit verhaal al vaker gezien, en lees uit de meeste antwoorden dat het ondanks het geen eigen huisnummer hebben, wel mogelijk is om (onafhankelijk van de andere huurders) huursubsidie te krijgen, vanwege al die andere punten. Ik begrijp dat je dan zelf bezwaar kan maken bij de belastingdienst en bewijs moet overhandigen dat je studio zelfstandig is, wat deze naar mijn idee toch duidelijk wel is. Maar je moet dus zelf bewijs overhandigen, is dit dan bijvoorbeeld vanuit het kadaster, waarin zou moeten staan dat het pand is opgesplitst? Of zijn dit gegevens die bij de gemeente bekend zou moeten zijn? En wat als de verhuurder van deze studio's de studio's zonder kennisgeving aan de gemeente heeft 'gesplitst' (dus illegaal heeft verbouwd), verlies je dan als huurder ook het recht op huurtoeslag? Reactie infoteur, 10-07-2014
Beste Esther,
Als er geen eigen nummers zijn, zijn de studio's niet officieel kadastraal gesplitst. Wellicht is er ook geen vergunning van de gemeente, allemaal zaken die het een stuk lastiger maken. Wat rest is dat iemand van de belastingdienst op huisbezoek komt, om het met eigen ogen waar te nemen.

Lieke, 20-06-2014 20:09 #24
Ik ga straks samen wonen in een huurwoning, ik heb al uitgerekend dat we huurtoeslag krijgen. 3 juli krijgen we de sleutel, mijn vraag is wanneer moet ik dan huurtoeslag aanvragen. Kan dat nu, of moet ik tot 3 juli wachten? Reactie infoteur, 21-06-2014
Beste Lieke,
Je kunt het nu aanvragen met ingangsdatum 3 juli. De huurtoeslag is een voorschot dat één maand vooruit wordt betaald. Op 20 juni 2014 voor juli 2014.

Lindsey, 03-06-2014 09:32 #23
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een huurhuis in mijn omgeving. Ik heb verschillende leuke appartementen gevonden die mij wel aanstaan. Nu heb ik binnenkort ook een bezichtiging. Stel dat ik een huurhuis toegewezen krijg hoe zit het dan met huursubsidie? Ik heb al twee jaar parttime en gedeeltelijk fulltime gewerkt. Dit jaar maart heb ik een fulltime baan, hierdoor is mijn inkomen erg omhoog gegaan. Nu is mijn vraag, ondanks dat ik volgend jaar maart pas 23 wordt of ik op een of andere manier toch in aanmerking kom voor een subsidie?

Groetjes,
Lindsey Reactie infoteur, 04-06-2014
Hallo Lindsey,
Voorwaarden huurtoeslag 2014: zolang u nog geen 23 jaar bent is de kale uur minimaal € 226,98 en maximaal € 389,05 per maand en is uw inkomen maximaal € 21.600 per jaar. Andere mogelijkheden zijn er (helaas) niet.

Roos, 21-04-2014 19:41 #22
Hallo,

Begin september word ik 23. Vanaf mijn 23e heb ik recht op huurtoeslag voor mijn woning.
Heb ik dan ook recht op huurtoeslag voor de maand september of gaat dat vanaf oktober in? Reactie infoteur, 22-04-2014
Hallo Roos,
De huurtoeslag gaat dan in oktober in en wordt in september voor de eerste keer uitbetaald.

Miriam, 28-03-2014 15:59 #21
Beste lezer mijn moeder krijgt aow ze is 79 jaar. gaat nu een huis huren want ze woonde bij mij in. Maar wij gaan ons huis verkopen want dat is veel te groot. Daar had mijn moeder ook een apart leef gedeelte. Maar wij willen klein gaan wonen onze kids zijn het huis uit. wat zou mijn moeder aan huurtoeslag krijgen. ze heeft inkomen van 1056.00 euro per maand. en de huur prijs wordt 625.00 euro kale huur. kan dit nergens vinden moet je alles offieel in vullen. Want moeten kijken of ze dit dan kan opbrengen. Ik hoop op een reactie van u. Bij voorbaad dank. Met vriendelijke groeten Miriam Reactie infoteur, 01-04-2014
Beste Miriam,
Dan heeft uw moeder een huurtoeslag van ongeveer 300 euro per maand.

Herma, 20-02-2014 15:33 #20
Goedemiddag,

mijn zoon huurt samen met een medebewoner (geen toeslagpartner) een appartement met een eigen voordeur, beiden hebben een eigen woon/slaapruimte welke afgesloten kan worden met een slot. De totale kale huurprijs bedraagt € 650,00. Mijn zoon is 22 jaar en zijn medebewoner is 21 jaar. Zij delen de kosten van de huur. Mogen zij om in aanmerking te komen voor huurtoeslag de kale huurprijs delen en aangeven dat de kale huurprijs € 325,= p.p. bedraagt?

mvg Herma Reactie infoteur, 20-02-2014
Beste Herma,
1. De medebewoner is voor de huurtoeslag wel toeslagpartner. Gewoon de huur delen is niet de oplossing.
2. Het verandert als beiden een huurcontract hebben voor een eigen huur en beschikken over een eigen afsluitbare woonruimte.

Paul, 18-02-2014 23:31 #19
De kale huurprijs voor jongeren onder de 23 is rond de 380 ongeveer. Maar wordt er gekeken naar de datum dat je 23 wordt, of naar het jaar waarin je 23 wordt? ik word namelijk dit jaar 23, aan het eind van het jaar.

Mvg Paul Reactie infoteur, 19-02-2014
Beste Paul,
Er wordt gekeken naar het moment dat je 23 jaar wordt. Dat kan betekenen dat er in de maanden vooraf aan de aanvraag geen huurtoeslag is en daarna wel.

Rosaline, 05-12-2013 04:22 #18
Ik heb in oktober huurtoeslag aangevraagd en ik heb recht op maar ik heb hem nog steeds niet ontvangen. En het staat op mijn toeslagen.nl al in mijn beschikking hoeveel en voor welk maand ik hem krijgen. maar ik heb heb hem nog steeds niet gekregen. Reactie infoteur, 06-12-2013
Beste Rosaline,
De eerst volgende reguliere betaling is op donderdag 23 december 2013.

Mireille, 01-12-2013 06:27 #17
Ik ben 19, heb een appartement gezien van €550 p/m met eigen keuken, douche, voordeur inclusief g/w/l. Ik studeer nog en ben volop aan het solliciteren. Kom ik in aanmerking voor huurtoeslag? Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste Mireille,
De kale huurprijs mag dan niet hoger zijn dan € 375,4.

Heidy, 19-11-2013 12:10 #16
Hallo,

Ik ben ook voornemens een appartement te gaan huren van een particulier: gedeelde voordeur, eigen af te sluiten deur naar appartement, eigen keuken, douche, wc, slaapkamer, ect. Géén eigen meters voor GWL (huur inclusief, maar op contract laten splitsen zodat ik aanmerking kom voor huursubsidie) en géén eigen toevoeging op huisnummer. Dus beide appartementen op nr. 13 Het is 1 huis met 2 appartementen, dus 2 bewoners en 2 inkomens waarop gecheckt wordt door de belastingdienst.
Kan ik nu veilig huursubsidie aanvragen?

Ik hoor het graag, als het kan vandaag nog… ik zou namelijk vanavond het contract gaan tekenen!

Vriendelijke groet,
Heidy Reactie infoteur, 19-11-2013
Hallo Heidy,
Ja u kunt huursubsidie aanvragen (als u aan de voorwaarden van inkomen en huur voldoet uiteraard).

Flecken, 18-11-2013 11:55 #15
Mijn zoon is 19, heeft een wajong uitkering van 600,- euro… Hij wil graag op zichzelf gaan wonen, heeft hij recht op een toeslag? Reactie infoteur, 18-11-2013
Beste Flecken,
Zijn inkomen is geen belemmering voor de huurtoeslag maar voor iemand van 19 jaar mag de huur maximaal maar € 375 per maand zijn in 2013.

Kim, 22-09-2013 22:20 #14
Ik wil voor mijn schoonzus huurtoeslag aanvragen, maar nu heeft zij een uitkering. En op haar uitkering overzicht staan alleen netto bedragen… En bij de belastingdienst moeten we bruto bedragen invullen om haar toetsingsinkomem aan te vragen, hoe kunnen we dit nu het beste aanpakken?

Hopelijk kan iemand ons helpen!

Groetjes Reactie infoteur, 23-09-2013
Beste Kim,
Op basis van een aanvraag nu, krijgt uw zus een een voorschot dat, zodra de inkomensgegevens definitief zijn, nogmaals wordt berekend. Toch is het verstandig om niet te veel van de werkelijke cijfers af te wijken. De uitkeringsinstantie moet in staat zijn om het bedrag van de bruto uitkering desgevraagd aan te geven.

Maaike, 27-07-2013 19:25 #13
Goedenavond,
Ik ben van plan om een woning boven een winkel te gaan huren. De winkel is niet van mij, de woning beschikt over een eigen keuken, toilet, slaapkamer en woonruimte. De woning is alleen toegankelijk via de winkel. De winkel is van buitenaf af te sluiten, de deur naar de woonkamer van de woning op dit moment echter niet. Als ik een slot op deze deur laat zetten, kom ik dan in aanmerking voor huurtoeslag? En zo ja, zijn er ook bepaalde eisen voor het type slot?

Bij voorbaat dank voor uw tijd. Reactie infoteur, 28-07-2013
Beste Maaike,
Het moet een zelfstandige woonruimte zijn wat in dit geval betekent dat niet iedereen zomaar door kan lopen tot in uw vertrekken. Een met een sleutel goed afgesloten deur is belangrijk. Een schuifje is niet voldoende, maar het hoeft ook weer niet een heel duur slot te zijn.

Borren, 04-07-2013 11:00 #12
De omschrijving wat een zelfstandige woonruimte is, wijkt op deze site af van wat op de site van de BD staat:

"Huurt u een (deel van een) etage in een woning en deelt u de voordeur, het trappenhuis of de lift met andere bewoners? Dan zien wij uw woning ook als zelfstandige woonruimte. Uw woning moet dan wel voldoen aan de 3 voorwaarden hierboven. De kamers van uw etage moeten van buitenaf kunnen worden afgesloten."

De 3 voorwaarden zijn:
een eigen woon(slaap)kamer
een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
een eigen toilet met waterspoeling

De woonruimte of etage hoeft dus niet 1 toegangsdeur te hebben. Als de kamers maar wel afgesloten kunnen worden. Dus een bovenetage van een woning met gedeelde voordeur waar de slaapkamer, woonkamer en keuken afsluitbaar zijn, lijkt mij voldoende.

Klopt dit? Reactie infoteur, 04-07-2013
Beste borren,
In de tekst van het artikel staat niet ook niet 1 toegangsdeur maar een toegangsdeur (zonder streepjes). Dat wil zeggen dat huurtoeslag ook bij een gedeelde etage mogelijk is en de tekst in het artikel in essentie overeenstemt met de tekst die u aanhaalt.

Jos, 30-05-2013 15:25 #11
Hallo,
Als ik een woon-winkelpand huur, met aparte huur voor winkel (incl btw) en bovenwoning (excl), kan ik dan voor de bovenwoning huurtoeslag aanvragen? Ik sta bij de gemeente ingeschreven op dat adres (mijn winkel ook). Er is in de winkel momenteel geen afsluitbare deur naar boven (alleen een trap). Is dit voldoende om huurtoeslag aan te vragen, of moet een deur maken vóór de trap. Ik exploiteer zelf de winkel en woon ook zelf in bovenwoning. Lijkt mij toch een zelfstandige woonruimte? of mis ik iets? Reactie infoteur, 04-07-2013
Beste Jos,
Als de bovenwoning een zelfstandige wooneenheid is met een eigen afsluitbare deur, kunt u in aanmerking komen voor huurtoeslag, anders niet.

Lila, 19-05-2013 22:20 #10
Hallo,
Ik word bijna 23, ik huur een particuliere woning het kost 640,- pm. Ik woonde eerst samen met een huisgenootje toen was het huur betaalbaar. Ik ga ook niet meer naar school en ben op zoek naar een baan. Nu is mijn inkomen 0,00. Kom ik in aanmerking van huurtoeslag nu het huur zo hoog is voor 1 pers? Reactie infoteur, 20-05-2013
Hallo Lila,
Zodra u 23 jaar bent komt u ook met een huur van 640 euro in aanmerking voor de huurtoeslag. Doodat alleen nog uw inkomen telt, zal ook de huurtoeslag hoger zijn.

Ellen, 19-03-2013 22:33 #9
Hallo,
ik ben 22 jaar en ik wil een woning particulier gaan huren met een kale huur van 475,- p/m. aangezien de huur zo hoog is, kom ik niet in aanmerking voor huursubsidie tot ik 23jaar word (word ik wel in augustus dit jaar). Is het dan zo dat ik tot augustus de gehele huur moet betalen, en vanaf mn 23e pas subsidie kan aanvragen? Reactie infoteur, 20-03-2013
Hallo Ellen,
Ja vanaf het moment dat u 23 jaar bent, komt u dan in aanmerking voor de huurtoeslag. De toekenning is wel mede afhankelijk van de hoogte van uw inkomen.

Rocks, 22-10-2012 22:56 #8
In 2012 heb ik geen werk gehad en geen uitkering gekregen, maar heb wel wat geld gespaard en ga nu op me eigen wonen, maar omdat ik dit jaar 0.00 euro heb verdient, heb ik dan recht op huurtoeslag? ik ben 24 jaar en me huurwoning van de woningstichting is 664, 66 het maximale dus in 2012… Reactie infoteur, 18-09-2017
Beste Rocks,
Of u recht hebt op huurtoeslag hangt af van hoeveel u gespaard hebt. Als dit minder is dan € 21.139, is het vermogen geen probleem:

http://financieel.infonu.nl/belasting/62287-huurtoeslag-2012-en-vermogen-2013.html

Bert, 19-09-2012 09:47 #7
Hallo mijn zoon is 19 jaar en heeft een wayong uitkering van 550 euro per maand. Woont nu begeleid, maar moet daar weg. Komt hij in aanmerking voor huursubsidie? Geld dat ook voor kamerhuur met gedeelde keuken en sanitair?

Met vriendelijke groet
Bert Reactie infoteur, 04-07-2013
Hallo Bert,
Huurtoeslag bij kamerverhuur kan alleen als de verhuurder ook huurtoeslag krijgt en er dus sprake is van onderverhuur of als het gebouw als zodanig door de belastingdienst is goedgekeurd. In de meeste gevallen is kamerverhuur zonder huurtoeslag, omdat dan geen sprake is van een zelfstandige woonruimte (geen eigen keuken en dergelijke).

Marissa, 07-08-2012 13:00 #6
Hallo,
Voor huursubsidie zie ik dat je een toegangsdeur moet hebben. Nu hoorde ik dat je de voordeur niet gedeeld mag hebben, klopt dat?
Ik heb een appartement gezien op de 1e etage waarbij de deur naar de straat is gedeeld met de bewoner van de 2e etage. De gang en de trap word dus gedeeld maar op de 1e etage zit gewoon nog een deur met slot, kom ik hierdoor wel in aanmerking voor huursubsidie?
Alvast bedankt! Reactie infoteur, 04-07-2013
Hallo Marissa,
Bij appartementen is een gemeenschappelijke voordeur als toegang geen probleem (komt vaak voor), maar u moet wel een eigen deur hebben die uw appartement afsluit.

Ramers, 07-05-2012 08:35 #5
Mijn man heeft een hartaanval gehad en geen extra inkomen. Dus nu hebben wij alleen AOW. Komen wij in aanmerking? Reactie infoteur, 08-05-2012
Beste Ramers,
Als u alleen AOW hebt en aan de andere voorwaarden voldoet (hoogte huur, niet te veel vermogen) kunt u in aanmerking komen voor de huurtoeslag. Overigens kunt u de huurtoeslag altijd aanvragen en de uitslag afwachten.

Mevr Faasse, 17-04-2012 20:01 #4
Als ik ga samenwonen met mijn dochter van 38, ik ben 65, wat gebeurt er dan met de huurtoeslag? m.vr.gr. A.J. Faasse Reactie infoteur, 19-04-2012
Beste Mevr Faass,
Als u niet met uw dochter een samenlevingscontract afsluit, is zijn niet uw fiscale partner en ook niet uw toeslagpartner:

http://www.financieel.infonu.nl/geld/85076-wie-is-mijn-toeslagpartner-2012-of-2011.html

D. T., 27-02-2012 15:13 #3
Reactie op JH Tempelman:
Ongeveer is niet precies, elke euro telt bij de belastingdienst. Daarnaast is het van belang of het bruto of netto is. Ik neem aan dat u daar wel van op de hoogte bent en dat er wellicht een verwarring is van het gezamenlijk aangifte doen.

Het beste is denk ik contact opnemen met de belastingtelefoon of een kantoor bij u in de buurt dat ook belastingen behandeld. (assurantiekantoor doet dit ook vaak).

Zorg daarnaast dat u alles aan documentatie bij de hand heeft in een mapje. Eventueel vast kopieen maken zodat u nooit uw (originele) documenten kwijtraakt.

Bezwaar indienen op de beslissing van de terugvordering van de huursubsidie over 2010 binnen de termijn is belangrijk! Dus let daar goed op! (Even kijken op de brief van de terugvordering binnen welke termijn u bezwaar dient te maken). Eventueel kunt u naar een gratis jurist gaan voor hulp, zoals bijv. het Juridisch Loket.

Succes!
Mvg

Sylvia, 22-02-2012 13:12 #2
Kun je in aanmerking komen voor huurtoeslag als je niet van de gemeente huurt maar van een particulier persoon? Reactie infoteur, 18-09-2017
Ja ook dan kunt u huurtoeslag krijgen als u kunt aantonen dat het om een zelfstandige woonruimte gaat:

http://financieel.infonu.nl/geld/77818-huurtoeslag-2012-omlaag-en-huurtoeslag-2013.html

Jh Tempelman, 17-09-2011 13:50 #1
Beste,
ik moet over 2010 de hele huursub terugstorten.mijn inkomen was de laatste jaren ong, 13800 euro.echtgenote en ik zijn allebij 80jr.over 2010 is ons inkomen ongeveer 10000 euro
gestegen want aow van haar is bij mij opgeteld.inkomen box 3 is 0.mijn vrouw doet geen aangifte.haar aow vermeld ik wel in mijn aangifte.wat kan hier fout zijn gegaan?
met vriedelijke groet jh.tempelman Reactie infoteur, 19-09-2011
Beste Jh. Tempelman,
1. Uw gezamenlijke inkomen mag in 2010 maximaal € 27.575 bedragen. Daar zit u nog onder.
2. Uw huur mag niet niet lager zijn dan € 205,74 en niet hoger dan € 647,53.
3. Als aan deze voorwaarden is voldaan, hebt u recht op de huursubsidie.
4. Zou het kunnen zijn dat men niet door heeft dat het het inkomen is van u en uw vrouw en niet alleen uw inkomen? Bijvoorbeeld doordat uit uw belastingaangifte inkomstenbelasting niet duidelijk is dat u gezamenlijk belastingaangifte doet en bij de aanvraag van de huurtoeslag niet is aangegeven dat u een huisgenote hebt? U geeft namelijk aan dat uw vrouw geen belastingaangifte doet.

Infoteur: Info4mij
Laatste update: 17-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Belastingaangifte 2017
Reacties: 48
Schrijf mee!