InfoNu.nl > Financieel > Geld > Wat kost een verhuizing?

Wat kost een verhuizing?

Bij verhuizen komt veel kijken. Zelf verhuizen is goedkoop, maar tijdrovend. U kunt er ook voor kiezen om de verhuizing uit te besteden door een professioneel verhuisbedrijf in te huren. Soms kunt u in aanmerking komen voor een verhuisvergoeding van de werkgever. Ook met een uitkering hebt u mogelijk recht op verhuisvergoeding. Wat kost verhuizen door een verhuisbedrijf? En hoe kunt u besparen op de verhuiskosten?

Zelf verhuizen

Verhuiswagen huren: kosten

Het huren van een verhuiswagen of busje om zelf te verhuizen kost 60 tot 135 per dag. Daar komen de brandstofkosten nog bij. U kunt tevens materiaal huren, zoals een steekwagen en verhuisdozen. Zelf verhuizen is kostenbesparend, maar ook tijdrovend. Het is dan ook aan te raden om familie en vrienden in te schakelen om te helpen bij het verhuizen. Als bedankje kunt u iets leuks voor hen kopen of organiseren.

Verhuiscontainer huren

Een tussenweg tussen zelf verhuizen en het inhuren van een verhuisbedrijf is het huren van een verhuiscontainer. U laadt de spullen zelf in de het verhuisbedrijf levert de container af voor uw nieuwe woning.

Verhuisbedrijf inhuren

De andere mogelijkheid is om een verhuisbedrijf in te huren. Het verhuizen gaat sneller. Verhuisbedrijven kunt u vinden op internet. Het is aan te bevelen om diverse offertes aan te vragen, zodat u een prijsvergelijking kunt maken tussen de aanbieders.

Wat kost een verhuizing door een verhuisbedrijf?

Een verhuizing is maatwerk en er zijn geen standaardtarieven voor een verhuizing door een verhuisbedrijf. De verhuisprijs wordt bepaald door een samenspel van factoren:
  • Wat doet u zelf en wat besteedt u uit?
  • De afstand tussen de oude en de nieuwe woning
  • Eventueel gebruik van een verhuislift
  • De vraag of de auto voor de deur kan staan
  • Het aantal spullen dat moet worden verhuisd
  • Het aantal verdiepingen dat het nieuwe en het oude huis telt
  • De aanwezigheid van bijzondere meubelstukken of kunst
  • De periode waarin u gaat verhuizen kan van invloed zijn op de prijs

Verhuiskosten besparen

U kunt verhuiskosten besparen door zoveel mogelijk zelf te doen. Denk aan zaken zoals het in en uitpakken van de spullen, het demonteren en monteren, schoonmaken, het verplaatsen van kunst of andere bijzondere meubelstukken, het ophangen van lampen enzovoort. Als u een verhuisbedrijf inhuurt, zorg er dan voor dat u de verhuizers zo veel mogelijk werk uit handen neemt. Zo houdt u de verhuiskosten laag. Kies een verhuisbedrijf in de buurt, zodat u brandstofkosten bespaart. Maar vraag wel verschillende offertes op, omdat de tarieven sterk kunnen verschillen.

Verhuisvergoeding van werkgever

Als u verhuist in het kader van uw werk, is het mogelijk dat u in aanmerking komt voor een verhuisvergoeding. U kunt navraag doen bij de afdeling Personeelszaken.

Verhuizen met uitkering

Als u een uitkering ontvangt en weinig te besteden hebt, kunt u in aanmerking komen voor een verhuisvergoeding op grond van de WWB. Het gaat dan om bijzondere bijstand. U moet dit aanvragen bij de gemeente waar u vertrekt.

Verhuiskostenvergoeding

Daarnaast bestaat er de zogenaamde verhuiskostenvergoeding. U kunt verhuiskostenvergoeding krijgen als u moet verhuizen omdat uw woning wordt gesloopt of gerenoveerd. Als uw verhuurder de huurovereenkomst heeft beëindigd omdat hij een bestemmingsplan wil realiseren, moet de verhuurder verhuiskostenvergoeding betalen.

Verhuizen: checklist

Bij verhuizen loop je het risico om belangrijke zaken over het hoofd te zien. Tenslotte is het geen dagelijkse bezigheid. Op internet zijn diverse checklists te downloaden om het verhuizen in goede banen te leiden.
Gerelateerde artikelen
Hoe vind je een goed verhuisbedrijf?Je kunt ervoor kiezen om je spullen zelf te verhuizen, maar het is ook mogelijk om een verhuisbedrijf in te schakelen. D…
Wat kost een verhuizing door een verhuisbedrijf?Wat kost een verhuizing door een verhuisbedrijf?Mensen die op het punt staan om te verhuizen moeten beslissen of ze het zelf gaan doen, of dat ze het uitbesteden. Zelf…
Verhuisbedrijven Amsterdam vergelijkenVerhuisbedrijven in Amsterdam kiezen is niet makkelijk. Er zijn veel verhuizers in deze regio en ook landelijk zijn er v…
Wat kost verhuizen?Huiseigenaren of huurders die niet meer tevreden zijn met hun huis kunnen op zoek gaan naar een ander huis. Men staat er…
Verhuizen? Een Achtweekse PlanningVerhuizen? Een Achtweekse PlanningVeel mensen zien als een berg op tegen een verhuizing. Men weet vaak niet waar te beginnen als men gaat verhuizen. Het k…
Bronnen en referenties
  • Nibid
  • Rijksoverheid
  • Erkendeverhuizers.nl

Reageer op het artikel "Wat kost een verhuizing?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-09-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!