InfoNu.nl > Financieel > Geld > Geld verdienen met HYIP of High-yield Investment Programs

Geld verdienen met HYIP of High-yield Investment Programs

Geld verdienen met HYIP of High-yield Investment Programs HYIP's komen meer en meer voor op het internet en lokken investeerders met extreem hoge rendementen. High-yield Investeringsprogramma's zijn programma's waar je je geld rendement kan laten opbrengen en weer herinvesteren zonder dat je er verder iets hoeft voor te doen. Af en toe een nieuwe investering doen is in bepaalde gevallen de enige vereiste. Doordat er zo weinig duidelijkheid over deze programma's bestaat en er toch zo hoge rendementen beloofd worden, is het vermoeden van fraude niet zo veraf. HYIP's blinken uit in vaagheid en onrealistische beloftes en alleen al daarom beschouwen sommigen ze als fraude. Ponzischema, pyramidespel of simpelweg fraude: het zijn aanduidingen die vaak teruggekomen in beoordelingen over HYIP's. Als je erin wilt investeren moet je dan ook erg goed opletten. Een hoog potentieel rendement houdt zo goed als altijd een hoog risico in.

Geld verdienen via internet

Wie vanuit zijn luie zetel een aardig centje wil bijverdienen, kan terecht op het internet. Van thuis uit kan je aan een website werken of artikelen schrijven die geld in het laatje kunnen brengen. Je zet advertenties van Google AdSense op je website en je haalt inkomsten binnen. Je kan ook geld verdienen met het beleggen via internet zoals de handel in aandelen, of in Forex. De enorme explosie van het internet in het begin van de eenentwintigste eeuw heeft ervoor gezorgd dat online de mogelijkheden om geld te verdienen als paddenstoelen uit de grond schoten. Allerlei veelbelovende programma's om geld te verdienen trokken daarbij de aandacht. Een voorbeeld van dergelijke programma's om geld te verdienen op internet zijn de HYIP's of High Yield Investment Programma's.

Wat zijn High Yield Investment Programma's?

Yield is een Engelse term die staat voor de return op een investering. Hoog rendement is natuurlijk waar het iedere belegger om te doen is, maar dat is niet zo makkelijk te bereiken. Een hoog potentieel rendement brengt ook steeds een hoog risico met zich mee. De HYIP's pretenderen programma's te zijn waar "specialisten" je geïnvesteerde geld voor jou beheren en beleggen. Voor de rest hoef je zelf helemaal niets anders te doen dan je rekening te beheren.

Hoe investeren in HYIP's?

HYIP's bieden op internet mogelijkheden aan om deel te nemen aan een investeringsprogramma. Deze programma's maken zich sterk dat je er een passief inkomen mee kan opbouwen. Je geeft je gegevens in en stort geld op een internetbetaalrekening zoals bijvoorbeeld Alertpay, LibertyReserve of Strictpay. Via die rekening betaal je dan je investering in je gekozen programma. Als je winst hebt gemaakt met HYIP's, dan kan je vragen om je geld te laten uitbetalen op een van die rekeningen, waarna je het weer gewoon kan overschrijven naar je gewone bankrekening. Veel investeringsprogramma's bieden in het begin heel lage rendementen aan, maar als je je geld weer herinvesteert kan je rendement alsmaar groter worden. Op lange termijn kan je zo een mooi bedrag bijeenschrapen.

Winst HYIP's

De High Yield Investment Programma's houden zich hoofdzakelijk bezig met het investeren van geld in de Forexmarkt, in vastgoed, in aandelen en obligaties. Maar duidelijkheid hieromtrent laat in de meeste gevallen te wensen over. Hoe en waarin er precies belegd wordt, wordt bijna altijd verzwegen. Dit wordt zogezegd gedaan om geen geheime financiële strategieën aan de concurrentie te verklappen.

Piramidespel of Ponzischema?

Ponzischema's zijn bedrieglijke winstmodellen waarbij de winst van de oprichters bestaat uit het investeringsgeld van nieuwe investeerders. De aanvankelijke oprichters van het Ponzischema halen hun winst dus uitsluitend uit het aantrekken van nieuwe investeerders, die ook weer nieuwe kandidaten moeten lokken om er zelf geld uit te halen. Dit is een soort van piramidespel waarbij er geen waarde wordt gecreëerd maar enkel nieuw geld wordt aangeworven. High Yield Investment Programma's worden vaak tot deze categorie van frauduleuze beleggingen gerekend.

Risico's High Yield Investment Programs

Je moet dus altijd voorzichtig zijn met investeren in een HYIP. Als je het toch wilt proberen, verzamel dan zoveel mogelijk informatie over de sectoren waarin het programma belegt. Leg hoedanook de nodige voorzichtigheid aan de dag en wees zo kritisch mogelijk. Sommige van deze programma's lopen een tijdje en houden er dan mee op, als ze genoeg geld in het laatje hebben gekregen. Let op als er extreem hoge rendementen worden beloofd of als het programma geherstructureerd wordt en onder een nieuwe naam verdergaat. Investeer bijvoorbeeld eerst met een klein bedrag en haal je geinvesteerde bedrag er ook zo snel mogelijk weer uit.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat is een yield curve?Een yield curve of rente curve is een term die veel wordt gebruikt in het vermogensbeheer, en heeft vaak betrekking op o…
Hoe kun je bij recessie geld verdienen door te investeren?Hoe kun je bij recessie geld verdienen door te investeren?Gaat het economisch goed, dan zijn er volop mogelijkheden om geld te verdienen. Gaat het slecht oftewel als het een rece…
Wie zijn de grootste oplichters?Sommige oplichters hebben zulke grote oplichtingspraktijken op hun naam staan, dan ze er wereldberoemd door zijn geworde…
Bronnen en referenties
  • https://en.wikipedia.org/wiki/High-yield_investment_program, bezocht op 10/11/2015.
  • http://www.forexfraud.com/forex-articles/forex-hyip-programs.html, bezocht op 10/11/2015.
  • http://www.investright.org/hyip.aspx, bezocht op 10/11/2015.
  • http://www.hyipexplorer.com/blacklist/, bezocht op 10/11/2015.

Reageer op het artikel "Geld verdienen met HYIP of High-yield Investment Programs"

Reacties

Ben Degroote, 30-11-2012 14:58 #2
Ponzi schema's - want dat zijn HYIPs van de eerste tot de laatste - zijn bij wet verboden in België en Nederland. Wanneer men kijkt naar de interne werking van het PHP script van Goldcoders kan men vaststellen dat het geld gewoon intern gecirculeerd wordt tussen de investeerders. HYIP heeft dus niets te maken met Forex, het zinnetje trouwens is aanpasbaar in het script en dient enkel als lokaas. HYIP belooft een vast rendement, maar verder hebben we nog matrix schemas, waaronder o.a. doublers en triplers vallen, waar men shares koopt en cyclet. Allemaal Ponzi schemas. Ik hoop dat ik duidelijk was, stop hier uw geld er niet in.

Marc van Rymenant, 15-05-2012 07:16 #1
Weet iemand of de winsten uit deze HYIP's belastbaar zijn?

Een belg uit België ;)

Marc.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 10-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Rijk worden
Reacties: 2
Schrijf mee!