InfoNu.nl > Financieel > Geld > Veel geld besparen door verkwisting in de keuken te stoppen

Veel geld besparen door verkwisting in de keuken te stoppen

Veel geld besparen door verkwisting in de keuken te stoppen Bij wat economische onzekerheid en het risico van werkeloosheid, is dit altijd gelijk te merken aan het bestedingsgedrag van consumenten. Een mens wordt voorzichter met geld, indien zijn vertrouwen in de toekomst afneemt. Tevens een goed moment om stil te staan bij het nut van geldverspillende gewoontes in de keuken. Als de economische vooruitzichten weer wat beter worden, houden we vanaf dat momemt nog meer geld over omdat we zinloze bestedingen afgeleerd hebben. Door enkele verspillende gewoontes aan te pakken, kunnen we in de keuken een aantal besparingen doen. Sommige geldbesparingen lijken gering, maar vergeet niet dat ze 365 dagen per jaar, soms meerdere keren per dag, terug komen.

De elektrische oven

Als je een taart wil bakken of iets dergelijks, is zon ding natuurlijk ideaal. Maar het is onnodig om de oven aan te zetten, en een half uur voor te verwarmen, voor een simpele pizza. Een pizza kun je sneller en goedkoper gereedmaken, door hem eerst in de magnetron te ontdooien en vervolgens af te bakken op een laag pitje in een grote koekenpan op het gasfornuis. Eerst even met de deksel erop zodat hij snel door-en-door warm wordt, en daarna nog 5 minuten zonder deksel om het overbodige vocht kwijt te raken. Let wel op dat de onderkant niet verbrandt, dus houd het vuur laag.

Voor diepvries broodjes of voorgebakken broodjes moet je ook niet omslachtig de oven gebruiken en die een half uur voorverwarmen. Een even mooi resultaat verkrijg je door die broodjes open te snijden en dan die halve broodjes in de broodrooster mooi bruin te laten worden. Gemak dient de mens en je bespaart opnieuw een hoop stroom.

Vrieskist en koelkast

Vanzelfsprekend van tijd tot tijd ontdooien die stroomverslindende apparaten. Als je met vakantie gaat is het wellicht slim de inhoud enige tijd daarvoor te gaan opeten, want dan kunnen die apparaten zon 2 weken of langer buiten bedrijf. Je kunt daarna overwegen om de diepvriezer nooit meer te gaan gebruiken. Want wat is het nut van zon energieverslindend apparaat als je toch een supermarkt binnen bereik hebt, die tegenwoordig nota bene tot 20.00 uur in de avond open is. Het argument van onverwachtse visite geldt dus niet meer

Fornuis

Gebruik Pannen met brede bodem, zodat niet de warmte langs de pan verloren gaat. Brander ogenblikkelijk laag zetten zodra het kookpunt in de pan is bereikt, oftewel dat de temperatuur 100 graden Celsius is. Zolang de aardappelen enz. koken gaat het goed, en is het verspilling het fornuis hoger te zetten, omdat heter dan 100 graden nu eenmaal onmogelijk is.
Aardappelen die je daarna wilt bakken niet geheel doorkoken. Dat is niet alleen zuinig maar ook lekker. En nu we het toch over aardappels hebben: heb je je wel eens gerealiseerd hoeveel kilos aardappelen je op jaarbasis verdient door van een normaal mesje over te stappen op een dunschil mesje.

Afwasautomaat

Je kunt je afvragen of het echt nodig is om ieder bordje, waar je alleen een droge boterham van hebt gegeten, onmiddellijk weer in de afwasmachine te stoppen. Even met een droog doekje de broodkruimels verwijderen en terug in de kast kan ook. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te bedenken van overdreven hygiënische gewoonten.

Kraanwater

Hiermee kunnen we echt veel geld verdienen. Bijvoorbeeld door de frisdrank ermee te verdunnen die de kinderen tijdens warme dagen drinken. Maar je kunt er ook voor eigen gebruik de vruchtenyoghurt mee aanlengen om op die manier heel goedkope drinkyoghurt mee te maken. En als je eenmaal de smaak te pakken hebt lukt dit ook met alle soorten (drink)vla.
Pannenkoekenbeslag kun je met melk bereiden, maar net zo goed met water. En wie proeft eigenlijk echt het verschil tussen kraanwater en duur mineraalwater.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleine besparingen hebben geen zinKleine besparingen hebben geen zinBesparen door iets goedkopere merken boodschappen te kopen heeft weinig effect. Consumenten focussen zich teveel op de k…
Besparen van geld op energieBesparen van geld op energieHet is natuurlijk aantrekkelijk om geld te besparen op je maandelijkse kosten aan energie. Vaak wordt geadviseerd om nie…
Zuinig zijn is een manier van levenZuinig omgaan met geld voorkomt financiële zorgen. Zuinig leven is altijd goed nadenken voordat u geld gaat uitgeven. De…

Reageer op het artikel "Veel geld besparen door verkwisting in de keuken te stoppen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-03-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Special: Keuken besparingen
Schrijf mee!