InfoNu.nl > Financieel > Geld > Het eigen huis als bodemloze put

Het eigen huis als bodemloze put

Het eigen huis als bodemloze put Wat een eigen huis in werkelijkheid kost, openbaart zich bij huiseigenaren vaak pas ná aankoop. Volgens een onderzoek van Vereniging Eigen Huis (VEH) van augustus 2011 geven huiseigenaren per maand gemiddeld € 400,- uit aan onderhoud en verbetering van hun woning.

Huiseigenaren vaak meer kwijt aan een eigen huis dan voorzien

Veel mensen geloven dat met de overboeking van de aankoopprijs alle kosten in verband met een eigen huis betaald zijn. Natuurlijk komen daar de rente en aflossing van de hypotheek nog bij, maar omdat met name de rentekosten in de afgelopen jaren op een redelijk laag niveau bleven, zijn de werkelijke totale kosten enigszins vertekend.

Op lange termijn kost onroerend goed, inclusief rente, onderhoud en toekomstige renovaties vaak 5 tot 6% van de aankoopprijs, en dat elk jaar opnieuw.

Onvoorziene kosten vallen altijd hoger uit

De prijzen die in Nederland voor een eigen huis betaald worden, zijn in de afgelopen decennia meer gestegen dan de lonen. De vraag is daarom gerechtigd: leven veel gelukkige huizenkopers tegenwoordig boven hun stand?

In de praktijk worden vooral kopers van een bestaande woning namelijk voortdurend geconfronteerd met het feit dat "onvoorziene kosten" hoger uitvallen dan voorzien. Maar ook kopers van een nieuwbouwwoning verkijken zich vaak op de kosten van een eigen woning.

VEH: ”huiseigenaar maandelijks € 400,= kwijt aan onderhoud”

Volgens een onderzoek dat de Vereniging Eigen Huis in augustus 2011 publiceerde, is de eigenaar van een woning maandelijks niet minder dan 400 euro kwijt aan kosten voor onderhoud en verbetering van zijn onroerend goed. De gelukkige bezitter van een eigen woning spendeert volgens de vereniging daarmee ruim 38% van zijn netto-inkomen aan woonlasten. En dat is aanzienlijk meer dan het percentage dat de overheid ons wil doen geloven, namelijk 26,3%.

Welke kosten zijn er bij onderhoud van de eigen woning?

Als we de kosten voor financiering van de woning even buiten beschouwing laten, schuilt het merendeel van de kosten in het onderhoud van de woning. Want de tand des tijds knaagt onophoudelijk aan ons bezit. Als trotse eigenaar van een eigen woning moet men rekening houden met volgende kosten:
  • reparaties: tweeduizend euro per jaar gaan op aan kleine reparaties en overige werkzaamheden. Men kan daarbij denken aan klussen voor het onderhoud van de CV-installatie, de tuin en het verhelpen van verstoppingen;
  • schilderwerk: tot het reguliere onderhoud moeten uiteraard ook de regelmatige schilderbeurten worden gerekend die telkens weer een flinke hap uit het budget nemen;
  • groot onderhoud: voor groot onderhoud moeten huizenbezitters jaarlijks ongeveer € 1.700,= euro opzij zetten. Daarbij moet men denken aan zaken als de vervanging van een CV-ketel of renovatie van een plat dak;
  • woningverbetering: wie met zijn tijd meegaat zal ook van tijd tot tijd verbeteringen aan de woning moeten aanbrengen en bijvoorbeeld moeten investeren in woningisolatie. De kosten van die verbeteringen worden geraamd op 1000 euro per maand.

Net zoals een auto een regelmatige servicebeurt nodig heeft, zou behoudt een huis alleen zijn kwaliteit en functionaliteit wanneer alles goed werkt en regelmatig onderhouden wordt.
Gerelateerde artikelen
Aankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisAankoopkeuring: vermijd verborgen gebreken bij koop van huisDe verkoper van een huis heeft informatieplicht en hoort koper van een huis te informeren over verborgen gebreken buiten…
Voor- en nadelen van hurenVoor- en nadelen van hurenIk ben zelf iemand die huurt, voornamelijk omdat ik eerst de financiële middelen en zekerheid niet had om een huis te ko…
Huis zelf buitenom schilderen of uitbestedenEén van de grote kostenposten voor eigen huis bezitters is het schilderen van het huis buitenom. Het schilderwerk binnen…
Regelmatig onderhoud aan de woning voorkomt hoge kostenRegelmatig onderhoud aan de woning voorkomt hoge kostenRegelmatig onderhoud aan de woning voorkomt hoge herstelkosten. De woning behoudt ook zijn waarde bij een eventuele verk…
Kosten lease auto: Hoeveel betaal je voor een lease auto?Een eigen lease auto klinkt heel aantrekkelijk. Voortaan gratis tanken, onbeperkt kilometers maken en zelfs de kosten vo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het eigen huis als bodemloze put"

Infoteur: Bonafide
Gepubliceerd: 18-08-2011
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Geld
Schrijf mee!